سنسورهای نیرو (بخش اول: لودسل)
نیروسنج ، نیرو را به سیگنال الکتریکی متناسب با آن تبدیل میکند و برای اندازهگیری نیرو استفاده میشود. نیرو عبارت است از فشردن یا کشیدن که معمولاً موجب حرکت میشود و یا از حرکت جلوگیری میکند. میزان تغییر سرعت یا شتاب یک جسم متناسب با نیرویی است که بر آن وارد میشود و نیروی لازم جهت شتاب دادن یک کیلو جرم به میزان یک متر بر مجذور ثانیه یک نیوتن نام دارد.
ادامه مطلب...
مهندس بهرام ناصریپور naseri@baharnik.com
محقق صنعت و مدرس دانشگاه
دستگاه تست، نرمافزار و مقایسه روشها
هر خودرو بسته به مدل و طراحی از بیش از ده هزار قطعه تشکیل شده است که دانش اصلی تولید خودرو، دانستن مشخصات این قطعات و نحوه تعامل آنها بایکدیگر در ابزار پیچیده ای به نام خودرو است.
خودروساز برای معرفی هریک از قطعات تشکیلدهنده خودرو، نقشه ابعادی و روشهای تست و ارزیابی را ارایه میدهد. طراحی آزمون (Test plan) پارامترها و روشهایی را معرفی میکند که توسط آنها قطعه تست شده و در صورت مورد قبول بودن، اجازه استفاده در خودرو را خواهد داشت.
دستگاه تست ابزاری است که مطابق با روش گفتهشده در تست پلن، قطعه را آزموده و رد و قبول بودن را به اطلاع اپراتور میرساند. دستگاه تست یک ابزار خودکار است که با فرمان اپراتور مجموعهای از فعالیتها را انجام داده و نتیجه را پس از پردازش اعلام میکند.
ادامه مطلب...
مهندس عباس حسنخان a.hasankhan@gmail.com
معرفی روشهای آزمایش خوردگی زیر عایق (روش پالس ادیکارنت)
یکی از مشکلات اصلی امروزی برای کارفرمایان بررسی شرایط خوردگی زیر عایق و زیر بتنهای مقاوم به آتش است. در مدارک فنی مختلف بازرسی حین سرویس به روشهای مختلفی برای بررسی خوردگی زیر عایق و زیر بتن مقاوم به آتش با عنوانهای CUI و CUF مطرح شده است و برای هریک نقاط ضعف و قوت متفاوتی ذکر شده است. از جمله این مدارک فنی به استاندارد API 583 که بهصورت کامل به بررسی این قبیل خوردگی پرداخته است میتوان اشاره کرد.
ادامه مطلب ...
تنظیم: مهندس مازیار نادراصلی/ شرکت مهندسین مشاور آزمونهفولاد
چرا تجهیزات اندازهگیری و آزمون را کالیبره میکنیم؟
خیلی از مردم عملیات مقایسه برای دو تجهیز اندازهگیری را انجام میدهند و اگر هر دو تجهیز قرائت و اندازهگیری یکسانی داشته باشند، میگویند آنها کالیبره هستند. در واقع این تعریف کالیبراسیون نیست. این فقط یک اندازهگیری مقایسهای ساده است. در واقع در این روش وجود ناهمخوانی در اندازهگیریها مشخص میشود ولی اینکه کدام تجهیز درست و کدام تجهیز با خطا اندازهگیری کرده است مشخص نیست. مثلا اگر هر دو تجهیز دارای خطای یکسان و در یک جهت باشند شما متوجه آن نخواهید شد و در نتیجه شما هرگز متوجه نخواهید شد که آیا ابزار اندازهگیری شما از محدوده مجاز خارج شده است یا نه.
ادامه مطلب...
حسین طاهری
کارشناس الکترونیک/ مدیر فنی شرکت دقتآزمای کارا، کرج، ایران/ hosein-taheri@outlook.com
مازیار شفیعی
کارشناس فیزیک/ مدیر کیفی شرکت دقتآزمای کارا، کرج، ایران/ maziar-shafiei@outlook.com
استفاده از پردازش تصویر در کنترل هوشمند خودرو و رباتهای صنعتی برای شناسایی خط در جادهها و کارخانهها به صورت زمان واقعی
معرفی- سیستمهای شناسایی خط هوشمند خودروها به صورتی طراحی شدهاند که قابلیت دنبال کردن خطهای با رنگی متفاوت با رنگ پیش زمینه را دارا باشند همچنین از این قابلیت میتوان در کارخانهها برای آدرسدهی و هدایت رباتها استفاده کرد.
ادامه مطلب...
دکتر افشین حیدریان، دکتر محسن داوودی
دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی استان قزوین
davoudi@eng.ikiu.ac.ir
Afshinheidarian@gmail.com
کرنشسنج
در راستای مقالات مربوط به آشنایی با سنسورها، قرار بود تا در این شماره به معرفی سنسورهای نیرو و لودسلها پرداخته شود ولی از آن جایی که بیشترین تولید لودسلها و سنسورهای نیرو مبتنی بر استفاده از کرنشسنجها جهت اندازهگیری نیرو است، در این شماره به معرفی اجمالی کرنشسنجها پرداخته میشود تا خوانندگان محترم با این قطعه پرمصرف دنیای سنسورها آشنایی بیشتری پیدا کنند.
ادامه مطلب...
مهندس بهرام ناصریپور naseri@baharnik.com
تست غیر مخرب ادیکارنت و جایگاه آن در صنعت
اهمیت کنترل کیفیت در صنایع خودروسازی بیشتر زمانی قابل درک است که اخبار ناشی از تصادف خودرو در اثر نقص موجود در قطعات منتشر میشود و به دلیل عدم توجه به بحث مهم کنترل کیفیت صدمات جانی زیادی را وارد میکند.
ادامه مطلب...
واحد تحقیق و توسعه شرکت ایرانیانهیبرید research@iranianhybrid.ir
چگونه همه چیز را (از اتمها گرفته تا سیبها) با استفاده از سیستم SI بازنگری شده وزن کنیم
درک این حقیقت مهم است که به زودی یکای جرم با استفاده از ثابت پلانک تعریف شود و نه به وسیله استاندارد ساخت بشر. این امر کمی دلهرهآور و باعث سردرگمی است.
ادامه مطلب...
مازیار شفیعی
کارشناسی فیزیک، شرکت مهندسی دقتآزمای کارا، کرچ
deghat-azma@outlook.com
مهندس حسین طاهری
کارشناسی مهندسی الکترونیک، شرکت مهندسی دقتآزمای کارا، کرج
hosein-taheri@outlook.com
فشارسنج (بخش دوم)
در شماره قبل به معرفی انواع مدلهای فشارسنج و اصول کارکرد و کاربردهای آن ها پرداختیم. در این شماره بر آنیم تا به تشریح پارامترهای فنی موثر در انتخاب مدل مناسب فشارسنج و روشهای کالیبراسیون فشارسنجها بپردازیم.
ادامهی مطلب
بهرام ناصریپور bnaseripoor@yahoo.com
آزمونهای EMC & EMI
در قسمت قبلی این نوشتار مفاهیم کلیدی سازگاری الکترومغناطیسی به اختصار مرور و استانداردهای تجاری و نظامی در این حوزه به صورت خلاصه معرفی شدند. از آن جایی که تمرکز مطالعات نویسنده بیشتر بر روی نسخههای استاندارد نظامی MIL-STD-461 است در این قسمت برای فهم بهتر مطلب نتایج یک آزمون تشعشع هدایتی انجامشده بر روی یک دستگاه نمونه، بر اساس استاندارد نظامی، مطرح و راه حل به کارگرفته شده برای رفع مشکل دستگاه توضیح داده میشود. شایان ذکر است که آزمون مثال در این مقاله در سالهای دور و براساس نسخه E استاندارد انجام شده است، در حالی که در سال 2007 نسخه F و به تازگی نسخهی جدیدی از استاندارد با شماره MIL-STD-461G منتشر شده و هماکنون آزمونها در مراکز آزمایشگاهی کشور براساس این نسخهها انجام میگیرد.
ادامهی مطلب
لیلا فرهودی l_farhoudi@yahoo.com
تشخیص عیوب ریختهگری در چدن داکتیل با روش غیرمخرب رزونانس صوتی
تست رزونانس صوتی یک آزمون غیرمخرب بر مبنای آنالیز مودال (پاسخ ارتعاشی) قطعات است. در این روش ویژگیهای دینامیکی قطعات شامل فرکانسهای طبیعی و ضرایب میرایی تحلیل میشوند. از طرفی این ویژگیها با خواص مکانیکی (مدول الاستیک) و ابعاد هندسی ارتباط مستقیم دارند. وجود عیب در یک قطعه منجر به تغییر خواص مکانیکی (موضعی یا کلی) و در نتیجه کاهش برخی از فرکانسهای طبیعی و افزایش ضرایب میرایی میشود. با بررسی تغییرات پارامترهای فوق و مقایسه با نمونههای سالم، میتوان قطعات معیوب را شناسایی کرد.
ادامهی مطلب
باک فلزی یا باک پلاستیکی
اوایل دههی هفتاد ميلادی کليه باکهای سوخت خودروها از فلز بود ولی همگام با رشد صنعت پلاستيک، برخی از خودروسازان بدليل شکلپذيری بالا و وزن سبک باکهای پلاستيکی تکلايه و نيز عدم وجود مسئلهی خوردگی، عمدتاً باکهای پلاستيکی را جايگزين باکهای فلزی نمودند بطوريکه در اواخر دههی 90 ميلادی، بيش از 80 درصد خودروها در اروپا، 25 درصد در آمريکا و 5 درصد در ژاپن دارای باک سوخت پلاستيکی شدند.
ادامهی مطلب
مهندس مسعود ملکی و مهندس نوروزی masoudmalaki@yahoo.com
پارامترهای انتخاب دینامومتر آزمون موتور و دستهبندی دینامومترها
برای آزمون انواع موتورها در صنعت و موسسههای پژوهشی از دینامومتر استفاده میشود. برای امکان انجام آزمون، پرداخت هزینه کمتر در تستهای طولانی مدت و دقت مناسب در انجام آزمون ضروری است تا سفارشدهنده تست آشنایی مختصری با دینامومتر داشته باشد.
در صورت نیازِ یک موسسه، پژوهشگر یا صنعتگر به آزمون دینامومتری، اطلاعات دسته بندی شده در مورد مزایا و معایب انواع دینامومتر، جهت انتخاب دینامومتر و مراکز مجهز به دینامومتردر ایران، کم بوده و به سختی در دسترس میباشد.
ادامهی مطلب
قدرت الله حمزهنوا، مرتضی عباسی hamzehnava@ut.ac.ir
قدرت الله حمزهنوا (استاد پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، مدیر عامل شرکت مبتکران پارساندیش)
مرتضی عباسی (استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری)
تحلیل ارتعاشی و کنترل بارگذاری میدانی بر روی پل ورسک
پل وِرِسک از بزرگترین پلهای راهآهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سوادکوه در استان مازندران قرار دارد. این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب میآید در سال ۱۳۱۵ بازگشایی شد. پل ورسک که راهآهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل میكند در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانهی ۶۶ متری و با وسایل ابتدایی ساخته شد. پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راهآهن شمال ایران محسوب میشود که در مهرماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۳۴ ثبت آثار ملی شده است. ورسک از جمله پلهای استراتژیک ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله احداث شد.
ادامهی مطلب
دکتر کمال الدین فرزانه- گروه مهندسی فرزانه- خرداد 1394
فشارسنج
فشارسنج، فشار سیال (مایع یا گاز) را به سیگنال الکتریکی متناسب با آن تبدیل میکند. فشار بر اثر اعمال نیرو بر سطح و فشرده شدن سیال ایجاد میشود که میتواند ثابت (فشار استاتیک) و یا متغیر (فشار دینامیک) و یا گذرا باشد. فشار بر حسب پاسکال اندازهگیری میشود که برابر نیروی یک نیوتون بر سطح یک مترمربع میباشد.
ادامهی مطلب
بهرام ناصری پور bnaseripoor@yahoo.com
منابع تولید صدا در خودرو
سازندگان و تأمینکنندگان تجهیزات صدا و ارتعاش مانند شرکت PCB در حال افزایش راندمان آزمون و کاهش هزینههای مربوطه هستند.
ادامه مطلب
تهیه و تدوین: شهام افشار safshar51@gmail.com
نویز و مکانیزمهای تداخل یا سازگاری الکترومغناطیس
برای همه ما بارها اتفاق افتاده است که قبل از رسیدن یک پیامک یا زنگ خوردن گوشی تلفن همراه صدای تقتقی را روی رادیوی روشن خودرو شنیدهایم. این صدای تقتق گرچه پیامد خطرناکی ندارد یا چندان آزاردهنده نیست اما نماد بارزی از تداخل الکترومغناطیسی است که تلفن همراه بر روی دستگاه الکترونیکی مجاور خود به وجود می آورد.
ادامه مطلب
لیلا فرهودی
کارشناس ارشد مهندسی مخابرات- کارشناس پژوهشکده سامانههای ماهوارهای l_farhoudi@yahoo.com
شتابسنج (ادامه)
یکی از دشوارترین جنبههای انتخاب یک شتابسنج فهم و تفسیر مشخصههای فنی آن است. اغلب کارشناسان کارشناسان الزامات آزمون یا شتاب، سرعت و جابجایی محل اندازهگیری را به خوبی میدانند اما تطبیق این الزامات با شتابسنجهای موجود برای آنها دشوار است.
ادامه مطلب
بهرام ناصریپور naseri@baharnik.com
فیکسچرهای کنترلی
فیکسچرهای کنترلی به هدف ارزیابی مشخصات ابعادی و تعیین موقعیت سطوح مونتاژی د رخطوط تولید مورد استفاده قرار میگیرند. یکی از نیازهای اساسی صنایع تولیدی کشور بالاخص صنعت خودروسازی فیکسچرهای کنترلی و مونتاژی است.
ادامه مطلب
محمد بینایی
مدیر طراحی و مهندس شرکت سلاسلگستر pourya_binaie@yahoo.com
مروری بر مفهوم و تعریف کالیبراسیون و پیشینه آن در ایران
کالیبراسیون یکی از زیرمجموعههای علم اندازهشناسی به حساب میآید و با اندازهگیری و اندازه در ارتباط است.
ادامه مطلب
نوذر ایرانی
کارشناس اندازهشناسی nouzar.irani@firooz.info
شتابسنج
حسگر (سنسور) وسیلهای است که یک نوع انرژی را به شکل دیگری تبدیل میکند. یک شتابسنج حسگری است که شتاب مکانیکی را به سیگنال الکتریکی متناسب با آن تبدیل میکند.
ادامه مطلب
بهرام ناصریپور bahram0321@yahoo.com
آزمونهای غیرمخرب
در یک تعریف کلی؛ روشهایی که جهت تشخیص عیوب و ناهمگنیهای درونی و سطحی مواد، بدون تخریب قطعه و نمونهبرداری مورد استفاده قرار میگیرند با نام آزمونهای غیرمخرب شناخته میشوند.
ادامه مطلب...
حسین مدیحی بیدگلی
کارشناس ارشد نفت، گاز و پتروشیمی hoseinmadihi@yahoo.com
خودرو و محیط زیست
سردی هوای زمستان در ایران معمولا کشنده نیست؛ اما هنگامی که «وارونگی» (inversion)، آلودگی کارخانجات و خودروها را بر سرمان آوار میکند، سایهای شوم بر شهرهامان گسترده میشود.
ادامه مطلب
لاله قانع
کارشناس تأمین قطعات برقی خودرو شرکت سازهگستر
lalehghaneh@hotmail.com
اندازهشناسی در آزمونها
در 20 ماه می سال 1875 میلادی برابر با 30 اردیبهشت 1254خورشیدی، پیماننامه متر در پاریس توسط نمایندگان 17 کشور امضا شد. هدف از این پیماننامه راهاندازی یک مؤسسه با هدف هماهنگسازی اندازهشناسی در سطح بینالمللی و هماهنگی برای گسترش سیستم متریک بود. جالب اینجاست که 100 سال بعد، یعنی در سال 1354 خورشیدی، ایران به عضویت این پیمان درآمد.
در سالهای اخیر، همایش روز جهانی اندازهشناسی توسط دفتر بینالمللی اوزان و مقیاسها (BIPM) و سازمان بینالمللی اندازهشناسی قانونی (OIML) سالانه به طور مشترک برگزار میگردد. هدف این همایش برجسته کردن زمینههایی است که علم اندازهشناسی در آنها مؤثر است. در این راستا مراسم و برنامههایی از سوی کشورهای عضو پیمان در نقاط مختلف جهان برگزار میگردد.
ادامهی مطلب
نوذرایرانی (کارشناس اندازهشناسی) nouzar.irani@firooz.info