« بازگشت به فهرست مقالات
منابع تولید صدا در خودرو
(خلاصه مقاله اینجا آورده شده است و اصل مطلب به صورت فایل pdf در دسترس است.)
تدوین و ترجمه: شهام افشار safshar51@gmail.com
شهام افشار متولد 1351، مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود در رشته مهندسی برق کنترل را به ترتیب از دانشگاه‌های تهران و صنعتی خواجه نصیرطوسی در سال‌های 1374و 1378 اخذ نمود. وی از سال 1376 شروع به فعالیت در زمینه طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های کنترل و ابزاردقیق در صنایع مختلف از جمله صنایع نیروگاهی و خودروسازی نمود. تسلط به نرم‌افزارهای مختلف، طراحی سیستم‌های کنترل نظیر Step7 ،WinCC ،PCS7 و اخذ گواهینامه جهت کار با نرم‌افزار EPLAN 8 از جمله سوابق آموزشی حرفه‌ای ایشان است. از جمله پروژه‌های انجام شده توسط ایشان می‌توان به طراحی و پیاده‌سازی خط اتوماسیون تولید بدنه 405 و 206، خط رنگ شماره 2 ایران‌خودرو  و ... اشاره نمود.

سازندگان و تامین‌کنندگان تجهیزات صدا و ارتعاش مانند شرکت PCB در حال افزایش راندمان آزمون و کاهش هزینه‌های مربوطه هستند.

تا جایی‌که به فضای داخلی خودرو مربوط است، برای سازندگان و خریداران خودرو، هرچه فضا ساکت‌تر و کم صداتر باشد خودرو مطلوب‌تر خواهد بود. به طورکلی، میدان صوتی در یک خودرو بسیار پیچیده و بطور مداوم سطح حداقلی صوت در خودرو در حال کاهش است. به گونه‌ای که اصواتی که در گذشته قابل دریافت و اندازه‌گیری نبودند امروزه آزاردهنده محسوب می‌گردند. امروزه مهندسان آزمون آکوستیک خودرو نه تنها لازم است سطح نویزهای ناخواسته را کاهش دهند بلکه بایستی آزمون مربوطه را هرچه سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر انجام دهند.
در این راستا اولین قدم، تشخیص و شناسایی نویز است که این امر می‌تواند چالش برانگیز باشد. روش‌های سنتی، به شدت نیازمند مهارت آزمونگر بوده و در عین حال زمانبر هستند. (روش تک میکروفون یا نگارش منحنی‌های شدت صوت) اما در روش جدید که با آرایه‌ای از میکروفن‌های ارزان قیمت و کانال‌های متعدد دریافت صوت ترکیب شده‌اند؛ پاسخی جدید و مناسب به چالش مذکور داده شده است.
در روش‌های منابع نویز محلی که قبلاً مورد استفاده قرار می‌گرفت از شتاب‌سنج‌ها و یک میکروفون به همراه دو میکروفون هم فاز جداگانه که در نزدیکی یکدیگر قرار می‌گرفتند استفاده می‌شد. چندی بعد، تا همین اواخر نیز از آرایه‌ای از میکروفون‌ها جهت اندازه‌گیری شدت نویز استفاده می‌گردید که تا حدود زیادی گران قیمیت و پیچیده بود.
ادامه مطلب