فرمان کیفیت
بنیان ایمنی
>> همزمان با ورود فناوری سیستمهای فرمان خودروی الکتریکی در دنیا، شرکت بنیانصنعت اول نیز به عنوان اولین شرکت تولیدکننده ستون فرمان تولید فرمان برقی یاEPS (Eclectically assisted Power Steering) را به طور جدی در دستور کار خود قرار داد. این سیستم تکنولوژی جدیدی در عرصه سیستم فرمان به حساب میآید که در آن سیستم هیدرولیکی و اجزای آن به طور کامل حذف شده و یک موتور الکتریکی و گیربکس جایگزین آن میشود. سیستم فرمان برقی با اندازهگیریهای بسیار دقیق تنظیم میشود که تطبیق یافتن آن برای کنترلهای هیدرولیکی سخت است.
شرکت بنیانصنعت اول در سال 1376 با هدف تولید ستون فرمان به صورت تخصصی توسط جناب آقای مهندس شهپری تأسیس شد و همکاری خود را با شرکت ایرانخودرو با تولید ستون فرمان پژو 405 آغاز نمود. در حال حاضر این شرکت دارای کارخانهای با مساحت 10000 متر مربع شامل 8000 متر سوله مسقف و بالغ بر 2000 متر فضای اداری و دارای 10000 متر فضای طرح توسعه محصولات جدید است که جهت احداث 20000 متر سوله و 4000 متر فضای اداری طراحی شده است و در شهرک صنعتی بهارستان کرج قرار دارد. این شرکت با استفاده از نیروی مجرب و کادر علمی خود و نیز بر اساس بررسیهای کارشناسی، با پیروی از استانداردهای PSA فرانسه و KES کره جنوبی، اقدام به تولید ستون فرمان انواع خودرو تحت لیسانس شرکتهای فرانسوی از قبیل فوجی (Fuji AutoTech) و نَکَم (NACAM) - طراح و سازنده محور فرمان در سطح جهانی- نموده است. در حال حاضر شرکت بنیانصنعت اول، اولین و تنها تولیدکننده محور فرمان خانواده پژو 405، شامل سمند، پارس، آریسان، دنا و سیتروئن زانتیا و رنو اِل 90 تحت لیسانس شرکت فوجی فرانسه و ستون فرمان پژو 206 و رانا تحت لیسانس شرکت نَکَم فرانسه است. همچنین شرکت بنیانصنعت اول تولیدکننده شافت پایین خانواده پژو 405 و نیز محور فرمان پراید است. در حال حاضر کلیه نیازهای شرکت ایرانخودرو جهت محصولات پژو 405، سمند، پژو پارس، آریسان و پژو 206 و رانا و کلیه نیازهای شرکت سایپا جهت خودروی زانتیا و پراید و محور فرمان اِل 90 برای شرکت رنو پارس توسط شرکت بنیانصنعت اول تأمین می¬گردد. شایان ذکر است كه این شرکت در سالهای متمادی جزو صادرکنندگان قطعات خودرو به خودروسازان مطرح دنیا بوده و هماکنون نیز با صادرات حدود 584000 قطعه در سال به عنوان تنها صادرکننده داخلی قطعات ستون فرمان اِل 90 به شرکت فوجی جهت تأمین ستون فرمان رنو و پژو در اروپا و برزیل مطرح است.
در ابتدای کار شرکت بنیانصنعت اول، صنعت کشور در شرایط متفاوتی قرار داشت و از لحاظ صنعتی و تکنولوژی در سطح استاندارد بالایی نبود. همزمان با شروع همکاری شرکت پژو با ایرانخودرو بحث خودکفایی قطعات پژو 405 بر اساس سیاست دولت و وزارت صنایع در راستای حمایت از تولید داخلی و کارآفرینی و با هدف انتقال تکنولوژی شکل گرفت. با توجه به الزام شرکت پژو مبنی بر خودکفایی قطعات ایمنی و ردهبندی A از جمله قطعاتی نظیر سیستم فرمان، ترمز و ... که نیازمند ضمانت و گارانتی ویژه نیز هستند، بر اساس انتقال دانش فنی از تأمینکنندگان اصلی قطعات گروه PSA شرکتهای داخلی از جمله این شرکت اقدام به انتقال تکنولوژی به صورت License Agreement نمود. در آن مقطع شرکت فورشیای فرانسه که وظیفه تولید ستون فرمان را برای شرکت پژو بر عهده دارد طی بررسیهای گسترده و انجام ممیزیهای فنی و تکنیکی با در نظر گرفتن پتانسیل موجود در شرکت بنیانصنعت اول و سایر مجموعه شرکتهای گروه اتحادموتور و با توجه به این که شرکت بنیانصنعت اول جهت انجام تولید تخصصی در حوزه سیستم فرمان انواع خودرو تأسیس شده بود، این شرکت را به عنوان اولین و تنها شریک تجاری خود انتخاب نمود. در سالیان بعد نیز همین فرایند توسط شرکت نَکَم فرانسه در خودروی پژو 206 به انجام رسید و این همکاری کماکان نیز پس از گذشت حدود دو دهه با افزایش محصولات تولیدی همچنان ادامه دارد. پس از عقد قرارداد انتقال تکنولوژی شرکت بنیانصنعت اول به عنوان اولین محصول، فعالیت خود را با تولید ستون فرمان خودروی پژو 405 برای شرکت ایرانخودرو آغاز کرد و بعدها با گسترش دامنه تولیدات خود همگام با شرکتهای ایرانخودرو، سایپا و رنوپارس به تولید ستون فرمان خودروهای زانتیا، پژو 206، سمند، آردی، پژو پارس رانا و دنا اقدام نمود. این کار به صورت یک سلسله فعالیت مشترک با شرکت فورشیا که بعدها به شرکت فوجی تغییر نام داد و همچنین شرکت نَکَم فرانسه زیرمجموعه گروه ZF طرحریزی شد و در قالب برنامه مدون در راستای هدف اصلی یعنی انتقال تکنولوژی و دانش فنی تولید قطعات بین دو شرکت اجرا گردید. این انتقال تکنولوژی و دانش فنی از انتقال کلیه نقشههای محصول به همراه کلیه نقشههای اجزای محصول، روشهای تولید، دستگاههای تولیدی و کنترلی، روشهای آزمون و کلیه مدارک APQP، صدور تأییدیه قطعات، آدیت پیش تولید و تولید انبوه و نهایتاً انجام آزمونهای تأییدیه به انجام رسیده است، به طور همزمان آموزشهای لازم در زمینه تولید، کنترل و تضمین کیفیت در شرکت فوجی و نَکَم و در این شرکت انجام گرفته است. بعد از انتقال دانش فنی، تولید داخلی ابتدا از انجام پروسههای مونتاژی آغاز شد به نحوی که تمام مراحل تولید توسط شرکت فوجی و نَکَم، کنترل و تمام قطعات تولیدی برای آزمون و صدور تأییدیه به این شرکت ارسال شده تا پس از صدور تأییدیه، مجاز به مصرف در محصول نهایی گردند و نهایتاً ارزیابی قبل از تولید توسط کارشناسان مشتری به انجام رسیده و عملیات تولید انبوه آغاز شد. بنابراین کیفیت محصول تولید شده در حد کیفیت شرکت فوجی و نَکَم فرانسه قرار داشته است. لذا تأییدیه مصرف در خط تولید ایرانخودرو را نیز داراست.
نیل به اهداف بلند کیفیت، رشد و بومیسازی دانش فنی، توسعه زیرساختهای مهندسی و انتقال فناوریهای نوین مرهون مدیریت، خلاقیت و پشتکار مهندس محمد شهپری بنیانگذار و مدیر گروه اتحاد موتور و همچنین مدیر عامل شرکت بنیان صنعت اول میباشد که همواره نقش موثری در رشد و ارتقای صنعت کشور داشته است.
مهندس مهدی خلیلی مدیریت کارخانه شرکت بنیانصنعت اول تحصیلات خود را در هنرستان فنی و مباحث تئوری مربوطه را در رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی فرا گرفته است. ایشان پس از کسب تجربههای متعدد تولیدی و مدیریتی، همکاری خود را از اوایل تأسیس شرکت بنیانصنعت اول از سال 1377، همزمان با ورود شرکت پژو به ایرانخودرو در زمینه تولید پژو 405 آغاز نموده است.
مهندس خلیلی در آغاز صحبتهای خود به فرایند شروع به کار با شرکت فوجی اشاره کرده و بیان داشتند:
فرایند همکاری ما با شرکت فوجی از فاز CBU به تعداد بسیار محدود آغاز شد؛ بدین معنی که در مرحله اول به منظور آشنایی با خود قطعه و مشتریان، تعداد محدودی از قطعات را به صورت CBU وارد کردیم تا ملاحظات مونتاژی را در نظر بگیریم. در این مرحله قطعات کمتر از هزار قطعه است. سپس در مرحله دوم قطعات به صورت CKD به صورت تعداد محدود وارد می شوند؛ در این مرحله انتقال تکنولوژی مونتاژ صورت گرفته است و در فاز بعدی فرایند خودکفایی آغاز شده که شامل انتقال تکنولوژی تولید قطعات فلزی، قطعات پلاستیکی، انواع روشهای فرمینگ خاص و جوشکاری تخصصی و انتقال تکنولوژی مونتاژ قطعات مختلف مثل یاتاقانها، چهارشاخ و شفتهای گوناگون هستند. در واقع داخلیسازی قطعات به این صورت است که شما تحت نظارت شرکتی که از آن مجوز دارید، مرحله به مرحله ابتدا با قطعات مختلف آشنا شده و مراحل مونتاژ صحیح و روشهای آزمون آنها را فرا میگیرید و همزمان با تجهیز آزمایشگاه وکسب تأییدیه از شرکت مورد نظر، شروع به داخلیسازی و خودکفایی تولید قطعات پس از کسب تخصص لازم میکنید.
مهندس خلیلی در ادامه مبحث به همکاری با شرکت فوجی و خودکفایی شرکت بنیانصنعت در چند سال اخیر جهت تولید ستون فرمان اشاره کرده و افزودند:
شرکت بنیانصنعت در زمینه تولید ستون فرمان در دو قسمت تولید بدنه و تولید شفت ستون فرمان به خودکفایی کامل دست پیدا کرده است. شفت فرمان به بخش اصلی ستون فرمان گفته میشود که مراحل تولید بسیار دقیق و حساسی دارد و بدنه آن شامل قطعات فلزی مختلف و فرایند جوشکاری با دقت و حساسیت خاص خود است. پروسه خودکفایی ابتدا در تولید با ساخت قطعات بدنه صورت گرفته و سپس در بحث خودکفایی قطعات پیچیدهتر مانند شفت ادامه مییابد که معمولاً هر مرحله حدود یک سال به طول میانجامد. در خصوص این محصول نیز از سال 1378 عملیات انتقال تکنولوژی مونتاژ آغاز و در سال 1379 با اخذ تأییدیههای لازم پروسه مونتاژ آغاز شد و در یک سال بعد از CKD به خودکفایی قطعات بدنه و در سال 1383 با اندکی تأخیر به علت حجم سرمایهگذاری و فضای تولیدی وسیع جهت خودکفایی شفت فرمان به این مهم دست پیدا کرده و موفق به اخذ تأییدیههای لازم جهت تولید انبوه شدیم. نهایتاً در سال 1384 تقریباً تمام قطعات ستون فرمان پژو 405 و زانتیا و قسمت عمدهای از قطعات پژو 206 خودکفا شده بود. همانطور که اطلاع دارید ستون فرمان به علت استفاده از پلتفرم مشترک قابل انتقال و استفاده در دیگر خودروهای خانواده پژو 405 و206 است. یعنی قابلیت نصب بر روی تمام محصولات ایران خودرو را داراست.
مهندس خلیلی مدیریت کارخانه بنیان صنعت اول در ادامه افزودند:
بعد از پروژههای پژو 405 و 206 و همزمان با آغاز فعالیت شرکت رنو در ایران همزمان با تأسیس شرکت رنوپارس همکاری مشترک در پروژه جدید رنو در ایران، خودروی اِل90 آغاز شد و در زمینه تولید ستون فرمان اِل90 تحت لیسانس شرکت فوجی از سال 1385 به خودکفایی رسیدیم و در حال حاضر تنها تأمینکننده ستون فرمان دستی و هیدرولیکی شرکت رِنوپارس هستیم.
مهندس خلیلی در مورد سابقه کاری شرکت بنیانصنعت قبل از همکاری با شرکت فوجی گفتند:
سابقه کاری شرکت بنیانصنعت به شرکت اتحادموتور که سابقه بیشتری دارد باز میگردد. کلیه شرکتهای گروه اتحادموتور تحت مدیریت جناب آقای مهندس شهپری بر اساس سیاست انتقال دانش فنی، خودکفایی و با تمرکز بر کیفیت و مرغوبیت کالا شکل گرفته است. بنابراین همانند شرکت اتحادموتور که با محصولات مختلف خود اقدام به انتقال دانش فنی تحت لیسانس شرکتهای معتبر جهانی نظیر وَلِئو، ایکم، برو، فورشیا و ... کرده است، از همان ابتدا با مدیریت و رهبری ایشان در مسیر تولید ناب و باکیفیت قرار گرفتیم.
ایشان در مورد اهمیت بخش آزمایشگاه در انتقال دانش و تکنولوژی از منابع معتبر اروپایی و نحوه شکلگیری و پیشرفت این بخش افزودند:
یکی از اهداف بزرگ شرکت، انتقال تکنولوژی از شرکت¬های معتبر اروپایی بود که در حال حاضر همزمان با شرکتهای بزرگ فوجی و نَکَم فرانسه کار میکنیم. نکته جالب این است که این دو شرکت رقیب یکدیگر هستند ولی با توجه به مدیریت دقیق اتحادموتور توانستیم اطمینان هر دو طرف را جلب کنیم و با هر دوی آنها همکاری کنیم. کیفیت و دقت در تولید از شروط اصلی این شرکتها است. به علت استفاده از لوگوی آنها بر روی محصولاتمان در این زمینه شدیداً سختگیری میشد. برای داشتن کیفیت مطلوب، آزمایشگاه، آزمون و اندازهگیری مهمترین نقش را ایفا میکنند. ما از ابتدا در زمینه آزمایشگاه، تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری سرمایهگذاری مناسبی انجام دادیم. از آنجایی که این محصول نیازمند آزمونهای خاص است، شرط فعالیت تحت لیسانس شرکتهای صاحب دانش و فناوری این است که آزمایشگاه ما نیز توسط بخش آزمایشگاهی شرکتهای فوجی و نَکَم ارزیابی و پشتیبانی میشود. در خصوص آزمونهای حساس عمر و خستگی در مرحله طراحی و توسعه محصول جدید که معمولاً نیازمند تجهیزات خاص است از آزمایشگاه آنها بهرهمند میشویم. این امر نیز یکی از الزامات کیفی منطبق با قرارداد لیسانس میباشد. این آزمونها شامل test off road & road ، NVH test، آزمونهای ایمنی، آزمونهای ارتعاش و شوک و.... است. با توجه به محدودیت انجام برخی آزمونهای عملکردی که صرفاً به خصوصیت طراحی محصول باز میگردد الزامی برای ساخت یا تامین تجهیزات آزمون مربوطه وجود ندارد. بنابراین از امکانات سایر آزمایشگاههای مورد تایید شرکتهای تحت لیسانس استفاده میشود. برخی دیگر آزمونهای دورهای حین تولید عبارتند از آزمون خستگی و دوام پیچشی که به صورت دورهای و رندم روی قطعات انجام میشود، آزمونهای مونتاژ چهارشاخ، آزمون ضد سرقت، آزمون خیز مجموعه، خروج نیدلها، سفتی گشتاور پیچشی، نیروی اهرم و ... که در آزمایشگاه این شرکت مطابق با طرح آزمون انجام میگردد. علاوه بر موارد ذکرشده با توجه به سیاست کیفی مدیریت مجموعه جناب آقای مهندس شهپری، این شرکت از حمایت آزمایشگاه مرکزی مجموعه اتحادموتور جهت انجام آزمونهای عمومی بهره میبرد. این مجموعه آزمایشگاهی به صورت متمرکز در شرکت اتحادموتور ایجاد شده است. برخی از این آزمونهای عمومی شامل انواع آزمونهای اندازهگیری ابعادی، آزمونهای خواص مکانیکی مواد، خدمات کالیبراسیون، مه نمکی (سالتاِسپری) ، آزمونهای متالوگرافی و ... در این آزمایشگاه انجام میشود.
یکی از اهداف استراتژیک شرکت، انتقال فناوری از شرکتهای معتبر اروپایی است. در حال حاضر همزمان با شرکتهای بزرگ فوجی و نَکَم فرانسه کار میکنیم. نکته جالب این است که این دو شرکت رقیب یکدیگر هستند ولی با توجه به مدیریت دقیق اتحادموتور توانستیم اطمینان هر دو طرف را جلب و با هر دوی آنها همکاری کنیم.
مهندس خلیلی در ادامه به مزیت الزام به استفاده از آزمایشگاههای شرکتهای نَکَم و فوجی اشاره کرده و بیان داشتند:
با این روش ما ملزم به انجام آزمونهای کاربردی و حساس در آزمایشگاههای این دو شرکت معتبر هستیم. این امر علاوه بر آنکه یک مزیت رقابتی و صادراتی برای ما نسبت به سایر رقبا ایجاد مینماید، به منزله اخذ گواهی کیفیت بینالمللی مورد تأیید خودروسازان هم هست. لذا وقتی همکاری با شرکتهای بزرگ بینالمللی مانند پژو و رنو مطرح میشود؛ اخذ تأییدیه از شرکتهای بینالمللی مانند شرکتهای فوجی و نکم کفایت خواهد کرد.
ایشان در خصوص بهینه سازی و طراحی محصولات جدید مبتنی بر بومی سازی فناوریهای نوین از صنایع پیشرفته افزودند:
در تولید مجموعههای صنعتی به طور کلی دو استراتژی مطرح است: اول اینکه طراح باشید. بدین معنا که پس از کسب دانش فنی محصول، با پشت سر گذاشتن مراحل طراحی و آزمون اقدام به تولید کنید. در این صورت نیازمند سرمایهگذاری وسیع نرمافزاری، سختافزاری، آموزش نیروی متخصص، تجهیزات آزمون و تحقیق و توسعه خواهید بود. در بحث دوم صرفاً دانش فنی تولید را کسب نموده و اقدام به تولید میکنید که در این حوزه طراح محصول کس دیگری است. شما تنها نیازمند دانش تولید و امکانات سختافزاری و آموزش نیروی انسانی در حوزه تولید خواهید بود. انجام تولید مناسب و باکیفیت نیز به خودی خود مبحث مهمی است. ما از تولید شروع کردهایم و دانش طراحی را نیز همزمان با تولید کسب نمودهایم. در این راستا در برخی پروژهها اقدام به بهینهسازی و طراحی محصولات مشابه نظیر شفت فرمان کلپسدار خودروی پژو 504 جهت نصب سیستم ایربگ، طراحی شفت میانی خودروی آردی، ارتقای ستون فرمان 405 در بحث ضد سرقت منطبق با خودروی پژو 206 و برخی پروژههای دیگر نمودهایم. البته طراحی محصول جدید به دلیل استفاده از پلتفرم مشترک به ندرت صورت میگیرد. امری که در بین خودروسازان مطرح دنیا نیز مرسوم است و مشتری ما «ایرانخودرو» نیز عموماً محصولات جدید را بر پایه پلتفرم مشترک انجام میدهد و نیازی به طراحی جدید ندارد. بنابراین در اغلب موارد نیاز به مبحث طراحی محصول جدید احساس نشده است. شرکتهای خارجی در زمینه طراحی و توسعه محصولات جدید سرمایهگذاری گستردهای در حوزه کسب دانش فنی و امکانات نرمافزاری و سختافزاری صورت دادهاند. همانطور که میدانید عمده آزمونهای عمر در مرحله توسعه محصول انجام میشوند. بدین معنی که وقتی یک محصول طراحی میشود در مرحله اول، نمونه پروتوتایپ تهیه شده و بارها آزمونهای سختگیرانه عمر و خستگی روی آن انجام میشود. بنابراین در صورتی که محصولی از سوی این شرکتها دارای تأییدیه باشد؛ به منزله این است که محصول، تمام آزمونهای توسعه خود را طی کرده و به طور کامل قابل اطمینان است. در شرکت بنیانصنعت نیز بحثهای کنترل و آزمون در تمام مراحل تولید از ابتدا برای شرکای تجاری ما حائز اهمیت بوده و از این نظر ما را ملزم به تجهیز و انجام کلیه آزمونهای کنترلی مطابق با تستپلن نمودهاند. بنابراین در مرحله به مرحله فاز خودکفایی، کلیه مراحل تولید توسط کارشناسان این شرکتها به دقت مورد ممیزی و صحهگذاری قرار گرفته است. کلیه تجهیزات آزمون و اندازهگیری، مشخص شده و برحسب نیاز تهیه و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است. البته بسیاری از این تجهیزات در داخل کشور توسط متخصصین داخلی طراحی و ساخته شده و تأییدیه آنها اخذ شده است. در اینجا جا دارد از همکاری گروه مهندسی متد ساپکو و سازهگستر که با رهنمونهای خود ما را در ارتقای تجهیزات بازرسی و آزمون یاری میکنند تشکر کنم. به همین ترتیب در کنار توسعه و تجهیز خطوط تولید، مونتاژ، ماشینآلات تولیدی و مونتاژی در فاز خودکفایی یا تولید روتین به موازات، مراحل تجهیز و توسعه آزمایشگاهها و تجهیزات مربوطه تحت نظارت مشتری و متناسب با الزامات استاندارد صورت گرفته است.
از آنجا که شرکت بنیانصنعت تنها تولیدکننده ستون فرمان خودروهای پژو و رنو در ایران است، مجهزترین آزمایشگاه آزمونهای ستون فرمان در کشور را دارا هستیم. البته شرکت¬های دیگری هم به صورت مهندسی معکوس اقدام به تولید برخی از انواع این محصول کردهاند که آن نیز مقوله خود را دارد؛ ولی شرکت بنیانصنعت از همان ابتدا توسط پژو برگزیده شد و با همکاری شرکت اصلی اقدام به تولید نموده است. البته در سالهای تحریم روش مهندسی معکوس برای صنعتگران داخلی بسیار ارزشمند بوده و راهکارهای خوبی را نشان داده است. اما در حالت کلی روش قابل اعتمادی نیست و باید با دقت فراوان انجام شود تا نتایج قابل اطمینانی دربرداشته باشد. در غیر این صورت موجب هدررفت زمان، هزینه بسیار، مشکلات کیفی، نتیجه نامطلوب و در نهایت نارضایتی مشتری نهایی خواهد شد.
از آنجا که شرکت بنیانصنعت تنها تولیدکننده ستون فرمان خودروهای پژو و رنو در ایران است، مجهزترین آزمایشگاه آزمونهای ستون فرمان در کشور را داراست.
مهندس خلیلی در مورد تامین تجهیزات مورد نیاز از منابع داخلی یا خارجی در شرکت بنیانصنعت بیان داشتند:
بعضی از فرایندهای تولیدی و آزمون فرایندهای خاصی هستند و به تجهیزات و ماشینآلات خاصی نیاز دارند و به ندرت فرایند عمومی داریم. بنابراین به ماشینآلات تولیدی خاص و سفارشی نیاز است. همانطور که میدانید شرکت فوجی با تجربه و سابقه بسیار طولانی در این حوزه، ماشینآلات تولیدی مخصوص خود را از شرکتهای باسابقهای خریداری میکند که رزومه بسیار قوی در طراحی و ساخت اینگونه ماشینآلات دارند و خطوط تولیدی زیادی را راهاندازی کردهاند. از آنجایی که وجود چنین ماشینآلاتی با قابلیت بالا در فرایند تولیدِ باکیفیت بسیار حائز اهمیت است، ما باید از تجربیات همان شرکت استفاده کنیم. بنابراین به خاطر مسایل کیفی و الزامات شریک فرانسوی، تعدادی از دستگاههای خاص مثل دستگاه کشش و فرم مخصوص را از همان شرکتهای ماشینساز تهیه کردهایم. سایر ماشینآلات را نیز با تکیه بر توانمندیهای پیمانکاران ماشینساز داخلی و پشتیبانی شریک خارجی خود پس از دریافت نقشهها و مدارک فنی اقدام به ساخت نموده و تأییدیه آنها را نیز اخذ کردهایم. در واقع از آنجا که ما تحت لیسانس فعالیت میکنیم به کلیه اطلاعات و تجربیات شریک تجاری خود دسترسی داریم و از آنها بهرهمند میشویم. در این بخش نیز با دریافت نقشه و طرح دستگاهها و انتقال دانش ساختِ آنها به ماشینسازهای داخلی توانستیم این ماشینآلات را تولید و زمینه رشد ماشینسازان داخلی را به وجود آوریم که این همکاریها تا کنون نیز ادامه دارد.
مهندس خلیلی به توسعه محصولات و خطوط جدید شرکت بنیانصنعت بعد از سال 1387 اشاره کرده و بیان داشتند:
در حال حاضر ما در ایران سه مشتری عمده یا OEM داریم. ایرانخودرو مشتری عمده و اول ماست. رنوپارس در رتبه دوم و سایپا در رتبه سوم مشتریان ما قرار دارند. طبیعتاً وقتی مشتری ما طرح توسعه و محصول جدیدی نداشته باشد ما هم برنامهای برای توسعه محصول جدیدی نخواهیم داشت. چون محصولات جدید کاملاً وابسته به خواسته مشتری هستند. در طی چند سال اخیر به علت عدم وجود محصول جدید، ما نیز محصول جدیدی نداشتیم. ولی همانطور که قبلاً نیز اشاره کردم در بهینهسازی و ارتقای محصولات خود با همکاری مشتریان پروژههای خوبی به انجام رساندیم.
ایشان در ادامه در مورد علت تداوم همکاری و تعهد کاری شریک خارجی در شرایط سخت دوران تحریم افزودند:
عقد قرارداد مطمئن که با درایت مدیریت شرکت و انجام تعهدات متقابل انجام گرفت، سبب شد که طرف خارجی در دوران تحریم علیرغم وجود مشکلات مختلف ما را رها نکند و همواره ما را مورد حمایت قرار دهد. علت اصلی آن وجود قرارداد خوب و انجام تعهدات متقابل بود. به این ترتیب روابط قدرتمندی شکل گرفت و ما حتی در سالهای بعد با همکاری شرکای تجاری خود موفق به صادرات قطعات مختلف مجموعه فرمان به آنها مانند برخی از قطعات خودروی پژو 405 ، پژو 206 و رنو اِل 90 شدیم. هماکنون در حال صادرات این قطعات و توسعه صادرات محصول شفت فرمان هستیم. مسلماً اگرتحریمها به وجود نمیآمد ما اکنون پیشرفتهای خیلی بیشتری در حوزه صادرات و حتی سرمایهگذاری مشترک داشتیم. در واقع تحریمها ما را کند کرد؛ ولی متوقف نکرد. چون ضمن اینکه عمق خودکفایی ما خیلی بالا بود، دارای روابط مستحکم با شرکت خارجی خود نیز بودیم.
در زمینه آزمایشگاه هم به همین صورت پیشرفت کردیم. ما در ابتدا تنها چند دستگاه آزمون عملکرد و خستگی داشتیم که برای ستون فرمان خودروی پژو 405 طراحی شده بود. اما وقتی وارد تولید محصولات جدید مثل ستون فرمان پژو 206 یا محصولات رنو و ... شدیم؛ به موازات آن مجبور بودیم امکانات آزمایشگاهی را هم توسعه دهیم. از طرفی با بالا رفتن اطلاعات مشتری، الزامات آنها توسعه یافته و با رشد الزامات، رشد بیشتر مجموعه نیز شکل میگیرد. ما برای توسعه آزمایشگاه از تجربیات شرکای خارجی خود استفاده کردیم و به سرعت اقدام به تجهیز آزمایشگاه تخصصی خود نمودیم.
در زمان تحریمها مشکلات بسیاری برای صنایع خودروسازی و قطعهسازی کشور ایجاد شد؛ ولی ما مشکلات کمتری داشتیم و علت آن عمق خودکفایی ما بود و یا بهتر است بگویم ما در تهیه قطعات استراتژیک به زحمت افتادیم ولی متوقف نشدیم. این موضوع یک امر کاملاً استراتژیک است و در تمامی شرکتها و کارخانجات زیرمجموعه گروه صنعتی اتحادموتور به صورت یکپارچه جاری است. اساس کار بر مبنای خودکفایی است. چیزی که در بسیاری از شرکتهای دیگر ممکن است به آن بیتوجهای شود. اگر سرلوحه کار در یک شرکت، فقط واردات و مونتاژ قطعات باشد، مطمئناً محصول نهایی همواره وابسته و نیازمند به دانش، فناوری و روابط خارجی خواهد بود. به عنوان مثال اگر روابط سیاسی و بینالمللی با کشورهای خارجی دستخوش حوادث گردد یا چالشهای اقتصادی ایجاد شود، تولید این شرکتها متوقف میشود. کما اینکه در سالهای تحریم هم این اتفاق افتاد. وقتی شرکت ایرانخودرو دچار مشکل شد و تولید آن کاهش یافت زنجیره قطعهسازان و شرکتهای وابسته نیز دچار کاهش تولید و در پی آن بحران نقدینگی شدند. شرکت بنیانصنعت نیز از این امر مستثنی نبوده و به دلیل آنکه قطعات ما مصرفِ بازار چندانی ندارند و جزو قطعات مصرفی نیستند. لذا این خلأ به واسطه چالش صنعت خودرو بر ما نیز تحمیل شد که ما با صادرات قطعات تولیدی توانستیم این بحران را به خوبی پشت سر بگذاریم. در حال حاضر با توجه به دیدگاه و برنامه های مدیریتی در محصولات جاری خود هیچ گونه وابستگی به کشورهای خارجی نداریم. ولی برای توسعه و تولید محصولات جدید قطعاً به حمایت فنی صاحبان فناوری نیاز خواهیم داشت.
مهندس خلیلی در مورد جهتگیری تولید شرکت و توسعه محصولات در سالهای آینده بیان داشتند:
سیاست شرکت جهت توسعه سبد محصول به شکل مدول سیستم فرمان است که به نوعی به مسایل کیفی مربوط میشود. در واقع در سالهای تحریم که مشکلات عدیدهای برای صنعت خودرو به وجود آمد، همه تولیدکنندگان بر روی تولیدات داخلی و خودکفایی تأکید کردند. برای رسیدن به خودکفایی مسایل کیفی مطرح میشود. تولید ستون فرمان در انحصار شرکت بنیان صنعت اول و بر مبنای معیارهای استاندارد بود. بنابراین مشکلی در زمینه کیفیت آن وجود نداشت. حتی همانطور که گفتم صادرات بینالمللی هم داشتیم. تمرکز اصلی و اولیه ما تولید ستون فرمان بود. اما به خاطر برخی مشکلات کیفی ناشی از سایر اجزای سیستم فرمان مثل صدا و نویزهایی که در مجموعه فرمان به وجود میآمد و از آنجا که این مشکلات بر عملکرد نهایی ستون فرمان تاثیرگذار هستند، به درخواست مشتری تصمیم گرفتیم به حوزه تولید سایر اجزای سیستم فرمان نیز وارد شویم. لذا تولید پمپ هیدرولیک فرمان را با نصب خط مونتاژ آغاز کردیم و کلیه آزمونهای اولیه و مونتاژی را با همکاری واحد طراحی مهندسی و کیفیت ایرانخودرو و ساپکو جهت اخذ تأییدیههای لازم انجام دادیم. همچنین در آزمایشگاه، انواع تجهیزات آزمونهای عمر، دمای بالا و پایین، فشار، دبی، آزمونهای عملکرد قطع، نویز، مصرف انرژی و... را همزمان نصب کرده و تأییدیه واحد متد ساپکو و سازهگستر را نیز اخذ نمودیم. در کنار توسعه آزمایشگاهِ پمپ فرمان و به موازات آن، سایر آزمونهای محصول را که خارج از سازمان و توسط شرکت ایتراک انجام می پذیرفت؛ انجام داده و نهایتاً پس از برآوردهسازی الزامات کیفی پمپهای تولیدشده در خط تولید ایرانخودرو و سایپا مورد استفاده قرار گرفتند. علاوه بر این، تامین مجموعه جعبه فرمان هیدرولیک را در دست توسعه داریم که بعضی از محصولات ما در خصوص آریسان و پژو 206 تقریباً مراحل نهایی را طی میکنند.
در سیاستگذاری ساخت کل سیستم فرمان سعی کردیم روند کار دقیقاً مطابق با برنامههای قبلی باشد. یعنی در این زمینه نیز از طریق انتقال تکنولوژی اقدام کردیم و در طی سه مرحله مختلف CBU، CKD و خودکفایی پیش رفتیم.
مهندس خلیلی به اهمیت و حساسیت پمپ هیدرولیک فرمان اشاره کرده و گفتند:
پمپ هیدرولیک فرمان، قطعه بسیار حساسی است و آزمون دوام در سرعت بالای آن در حدود 8000 دور است. آزمونهای مربوط به این قطعه نیازمند دقت بسیار بالاست. فضای مونتاژی باید کاملاً تمیز و به دور از هرگونه آلودگی و گرد و غباری باشد. ما در ایجاد فضای تمیز مونتاژی نهایت دقت عمل و سرمایهگذاری لازم جهت تهویه و فیلتراسیون را انجام داده و تجهیزات لازم جهت آزمون اندازهگیری آلودگی مجموعه تولیدی را فراهم کردهایم تا اطمینان لازم از عدم وجود آلودگی در پمپ و در نتیجه اطمینان از عملکرد مناسب نزد مشتری نهایی را کسب کنیم.
همزمان با ورود فناوری سیستمهای فرمان خودروی الکتریکی در دنیا، شرکت بنیان صنعت اول نیز به عنوان اولین شرکت تولیدکننده ستون فرمان تولید فرمان برقی یا EPS (Eclectically assisted Power Steering) را به طور جدی در دستور کار خود قرار داد. در حال حاضر مشغول فعالیت بر روی چند پروژه مشترک با ایرانخودرو و سایپا هستیم.
اگر بخواهم در مورد فرمان الکتریکی یا EPS بیشتر توضیح دهم به زبان ساده، این سیستم تکنولوژی جدیدی در عرصه سیستم فرمان به حساب میآید که در آن سیستم هیدرولیکی و اجزای آن به طور کامل حذف شده و یک موتور الکتریکی و گیربکس جایگزین آن میشود. سیستم فرمان برقی با اندازهگیریهای بسیار دقیق تنظیم میشود که تطبیق یافتن آن برای کنترلهای هیدرولیکی سخت است. این سیستم به وسیله بازبینی ورودیهای غربیلک فرمان، سرعت خودرو و دیگر عاملهای دینامیکی میتواند یک حرکت مستقیم برای خودرو مهیا کند. EPS میتواند نیروی زیادی هنگامی که شما احتیاج دارید فراهم کند (سرعت کم) و همچنین هنگامی که نیاز نداریم از توانایی فرمان میکاهد (سرعت زیاد). در عین حال چون با سیستم نرمافزاری هدایت میشود دقت فرمان، اعتدال و حساس بودن آنرا بالا میبرد.
سیستم فرمان پر قدرت برقی (EPS ) اولین بار روی خودروی NSX Acura (از اولین خودروهای تولیدی با این مشخصه)Honda S2000 ، Toyota Prius و Toyota RAV4 به اضافه تعداد زیادی از مدلهای GM بین 2004 تا 2009 و شورلت، پونتیاک از 2002 تا 2009 و غیره استفاده شد.
یکی دیگر از مزایای این مدل فرمان کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلودگی هواست. همچنین عملکرد بیصدا، عدم مصرف توان موتور و قابلیت نصب سیستمهای مختلف مانند اتوپارک از دیگر مزایای این سیستم است. EPS با حذف سیستم هیدرولیک از فرمان، نشتیهای روغن در شیلنگها و اتصالات را حذف کرده است و فرمان نرمتر و با صدای کمتری را فراهم میکند.
سیستم EPS معمولاً به سه صورت بر مکانیزم مکانیکی فرمان قابل نصب است:
1- نصب روی ستون فرمان (CEPS)
2- نصب بر روی جعبه فرمان (PEPS)
3- نصب بر روی دندانه شانه (RPES)
دو سیستم اول بر روی خودروهای کلاس متوسط و سیستم سوم بر روی خودروهای سنگین نصب میشود. حدود دو سال است که ما با مرکز تحقیقات ایرانخودرو بر روی سیستم EPS جهت طراحی فرمان برقی خودروهای رانا و دنا مشغول فعالیت هستیم. ما با همکاری دیگر شرکتهای پیشگام در عرصه فرمانهای الکتریکی توانستیم یک سیستم PEPS برای خودروی پژو 206 طراحی و بر روی آن نصب کنیم. در حال حاضر یک نمونه از این سیستم بر روی خودرو نصب شده و در حال آزمون است. برای خودروی دنا هم سیستم فرمان برقی را طراحی کردهایم و در حال آمادهسازی نهایی آن برای نصب بر روی خودرو هستیم. به هر حال امیدوارم در سال جاری بتوانیم حداقل یکی از این دو پروژه را در ایرانخودرو به تولید برسانیم.
مهندس خلیلی در ادامه از پروژههای جدید شرکت بنیانصنعت گفت:
همزمان با ورود مجدد خودروسازان بزرگ همچون پژو و سیتروین و همچنین خودروهای جدید رنو ما نیز به عنوان تأمینکننده اصلی ستون فرمان در حال مذاکرات نهایی برای تأمین محصولات جدید هستیم که همگی به صورت تحت لیسانس به انجام خواهد رسید. این محصولات شامل خودروهای پژو 301، پژو 208 و پژو 2008 ، محصولات جدید رنو خواهد بود.
وی اشارهای به بحث صادرات شرکت بنیانصنعت داشته و افزود:
همانطور که قبلاً نیز اشاره کردم با توجه به این که این شرکت تحت لیسانس دو شرکت فوجی و نَکَم میباشد؛ امکان صادرات قطعات به آنها فراهم است. صادرات شرکت بنیانصنعت اول از سال 1384 با قطعات ستون فرمان به دو فوجی و نَکَم شرکت آغاز شد. بخشی از این قطعات را در خطوط تولید و بخشی دیگر را برای خدمات پس از فروش مصرف میکنند.
صادرات اولیه ما حجم کمی داشت. ولی از سال 1385 که وارد مرحله خودکفایی شدیم به طور جدی بحث صادرات را گسترش دادیم. در این سال با ارسال قطعات بدنه ستون فرمان به شرکت فوجی فرانسه و برزیل صادرات را آغاز کردیم و در حال حاضر این صادرات در حال گسترش است. مانند مجموعه شفت فرمان که به این مجموعه اضافه شده است. در خصوص مجموعه فرمان رنو نیز با توجه به اینکه ما جزو زنجیره تأمین رنو هستیم امکان صادرات کل مجموعه فرمان رنو را از طریق خود شرکت رنوپارس به سایر سایتهای تولیدی از جمله هند و روسیه داریم. اما در چند سال اخیر به دلیل مشکلاتی که در صنعت خودروسازی در کل دنیا به وجود آمده به طور کلی میزان تولید کاهش یافته است. لذا درخواست قطعاتی مثل ستون فرمان در کل دنیا کمتر شده است. در حال حاضر که روند تولید خودروی دنیا رو به افزایش است درخواست قطعات صادراتی شرکت ما هم افزایش یافته است. بنابراین افزایش ظرفیت تولید و هدفگذاری صادرات کل مجموعه از مهمترین برنامههای پیش روی ماست.
ما در حال حاضر کل ستون فرمان مورد نیاز ایرانخودرو را که در حدود 1500 مجموعه ستون فرمان 405 و حدود 800 مجموعه ستون فرمان 206 است تأمین میکنیم. برای خودروی رِنو که محصول مشترک ایرانخودرو و سایپا است در حدود 450 مجموعه ستون فرمان و برای خود شرکت سایپا هم روزانه حدوداً 500 مجموعه میله رابط و چهارشاخ برای خودروی پراید تأمین میکنیم. در مورد پمپ هیدرولیک فرمان نیز حدود 30% از تولید ایرانخودرو و سایپا را در دستور کار داریم.
همکاری ما با شرکت ساپکو رو به افزایش است و برنامه تولید محصولات مختلف را در دستور کار داریم و همچنین ما در گروه سایپا ستون فرمان خودروی ال90 (محصول مشترک ایرانخودرو و سایپا) را از طریق شرکت رنو پارس تأمین میکنیم. اخیراً هم به دنبال همکاری شرکت سایپا با شرکت پژو سیتروئن فرانسه در مورد خودروهای جدید سیتروئن در آینده همکاریها افزایش خواهد یافت.
ایشان ثبات وضعیت کشور را برای پیمودن مسیر تولید و توسعه بسیار پراهمیت دانسته و میگویند:
انتظار اصلی از مسئولین، ثبات شرایط با سیاستگذاری صحیح و برنامه جامع و درازمدت و در مراحل بعدی رفع مشکلات نقدینگی جهت توسعه سرمایهگذاری در بخش تولید است. توقع این نیست که دولت وارد جزئیات شود. نقش دولت نقش سیاستگذاری و راهبردی است. حرکت اقتصادی بلندمدت نیاز به روابط سیاسی پایدار و ثابت دارد. به عنوان مثال روابط سیاسی و اقتصادی با سایر کشورها جهت انجام مبادلات اقتصادی و همکاری مشترک نیازمند ثبات است. هرگونه بیثباتی در بخش اقتصادی و قیمت ارز نوساناتی ایجاد میکند که به ضرر صنعت است. در واقع دولت هرچه در حوزه اقتصادی باثباتتر باشد تلاطمها در بخش صنعت کمتر میشود. خوشبختانه در چند سال اخیر در این زمینه اقدامات هدفمندی صورت گرفته و به نظر میرسد صنعت از حالت متلاطم قبلی خارج شده و به سمت ثبات میرود. در زمینه رفع مشکل نقدینگی، نیاز به حمایت سیستم بانکی از واحدهای تولیدی بیشتر از پیش احساس میشود. چرا که اکثر این واحدها نیازمند سرمایهگذاریهای جدید هستند.
اگر بخواهیم شرکتهای داخلی و خارجی را از نظر توجه به مسایل کیفی مقایسه کنیم، باید گفت فاصله بین ما و آنها زیاد است. ما باید واقعیت را بپذیریم. اگر به سالهای 79 و 1378 صنعت خودروسازی نگاه کنید میبینید صنعت خودروسازی شرایط خوبی نداشت. با سیاستگذاریهای صحیح و کمک ساپکو، سازهگستر و تلاش شرکتهای قطعهساز از طریق ورود فناوری تولید، دستگاههای آزمون و ... در عرصه پیشرفت صنعت خودروسازی خدمت کردند؛ باعث رشد صنعت خودرو شدند. پس از آن با اعمال تحریمها در پیشرفت صنعت خودرو وقفهای به وجود آمد. انتقاداتی به صنعت خودروسازی میشود که بخشی از آن شاید به حق باشد؛ ولی باید این را پذیرفت که تمام انتقادات هم متوجه خودروساز نیست. به طور مثال خودروساز میداند که باید خودروی مدرن جایگزین خودروهای قدیمی شود ولی زمانی که از سوی خودروسازان مطرح کشورهای صنعتی جواب مثبت نمیگیرد طبیعتاً نمیتواند کاری صورت دهد مگر اینکه در عرصه طراحی و توسعه دارای محصول مستقل باشد که شاید نقطعه ضعف خودروسازی ماست. البته در چند سال اخیر این مشکل در حال برطرف شدن است.
مبحث کنترل و ارزیابی زنجیره تأمین در صنعت خودروسازی ما باید پررنگتر شود. از تولید و مونتاژ قطعات بدون کیفیت، یک محصول بیکیفیت ایجاد و موجب نارضایتی مشتری خواهد شد. به هر تولیدکنندهای با هر شرایطی نباید اعتماد کرد و قطعه تولیدی بیکیفیت او را در محصول خود استفاده کنیم. چون در نهایت باعث بیکیفیتی محصول نهایی و موجب نارضایتی مشتری میشود. خودروسازها حق دارند به طور کامل مراحل تولید، آزمون و مونتاژ تمام قطعات مورد استفاده در خودروی تولیدی خود را بازرسی و کیفیتسنجی کنند. تمرکز بر بحث کنترل، تضمین کیفیت و استانداردسازی باید بیشتر مورد توجه قرارگیرد. البته ناگفته نماند در چند سال اخیر این وضعیت بهبود پیدا کرده است. در صنعت خودروسازی علیالخصوص در ایرانخودرو و سایپا سیاستهای بازرسی کیفی تقویت شدهاند که در نتیجه آن میتوان رعایت مسایل کیفی را در بخش تولید دید. در حال حاضر هم ما باید به سمت تکنولوژی جدید و در راستای اتفاقات جهانی حرکت کنیم.
با یک مدیریت استراتژیک در صنعت خودروسازی، حمایت دولت و سرمایهگذاری لازم بدون شک میتوان روح تازهای در صنعت خودروسازی دمید.
مهندس خلیلی در پایان ضمن اشاره به امکان رقابت شرکتهای داخلی با شرکتهای خارجی بیان داشتند:
بعضی اوقات از رقابتپذیری با شرکتهای خارجی صحبت میشود. مثلاً مقایسه قیمت خودرو، در این مقایسه به سود بانکیِ بانکهای اروپایی که دو درصد است و سود بانکیِ بانکهای کشور ما که بیش از سی درصد است، توجه نمیشود. در واقع در اروپا هزینه پول دو درصد است و در داخل کشور سی درصد به لحاظ سطح فناوری هنوز فاصله زیاد است و در این شرایط هزینه تولید به علت پایین بودن بازدهی، بالا خواهد بود. مشکل دیگر استفاده از ماشینآلات غیر استاندارد با مصرف انرژی زیاد است. اینها مشکلاتی است که انتظار میرود جهت رفع آنها اقدام عاجل صورت پذیرد که البته در سالهای اخیر خیلی از آنها رو به اصلاح است.
شرکت بنیانصنعت از بزرگترین تولیدکنندگان تخصصی ستون فرمان و مجموعه فرمان است. برای پیشرفت در یک حوزه شاخصها و مشخصاتی نیاز است که شرکت بنیانصنعت آنها را کسب کرده است. دقت بسیار بالا در انجام آزمونها و کنترل کیفیت، توسعه فناوری و ورود به بحث صادرات را در حد خوبی فراهم کرده و توانسته با منابع بزرگی چون شرکت فوجی و نَکَم فرانسه همکاری نماید. لذا نتیجه این میشود که در زمینه ستون فرمان این شرکت حرف اول را در کشور میزند.
واحد کنترل کیفیت
مهندس علیرضا کیقبادی تحصیلات خود را در رشته مهندسی متالورژی گرایش ریختهگری گذرانده است. ایشان با بیش از 17 سال سابقه کار در زمینه کنترل کیفیت در شرکتهای مختلفی همچون شرکت بازرسی IEI ، شایانصنعت و شرکت شایانکوشا از سال 1389 تاکنون در شرکت بنیانصنعت اول در سِمَت مدیر کنترل کیفیت فعالیت میکند.
مهندس کیقبادی توانایی بالا در تولید و توسعه محصول را وجه تمایز شرکت بنیانصنعت اول با سایر شرکتهای صنعتی دانسته و میگویند:
تقریباً از ابتدای تاسیس این شرکت ستون فرمان اصلیترین محصول تولیدی آن بود. وقتی بنیانصنعت همکاری خود را با گروه صنعتی ایران خودرو آغاز کرد؛ در داخل کشور تنها شرکتی بود که توانایی تولید ستون فرمان با کیفیت مطلوب و موردنظر را داشت. علاوه بر این شرکت بنیانصنعت بر اثر سالها فعالیت تحت لیسانس شرکتهای nacam و Fuji AutoTech فرانسه و همکاری سازنده با آنها در بخش آزمایشگاه و تجهیزات آزمون سرمایهگذاریهای خوبی صورت گرفته و در حقیقت در تولید ستون فرمان پیشتاز بوده و هستیم.
مهندس کیقبادی در مورد لزوم اجرای دقیق الزامات آزمایشگاهی بر روی محور فرمان گفتند:
با توجه به ایمنی بودن این قطعه که تاثیر مستقیم در حفظ امنیت سرنشینان دارد؛ به منظور کنترل کیفیت آزمونهای متفاتی را مطابق استانداردهای مربوطه اعمال میکنیم. تعدادی از آزمونهایی که بر روی محور فرمان انجام میشود آزمونهای تایید اعتبار است. همچنین تعدادی آزمون وجود دارد که باید در هنگام طراحی و توسعه محصول بر روی قطعه انجام شود. وقتی قطعه این آزمونها را پشت سر گذاشت نیازی به آزمون دوباره نیست. اما تعدادی آزمون هم وجود دارند که در شرایط تولید دخیل هستند. این آزمونها در حین تولید روی قطعه انجام میشود. تعدادی از این آزمونها را ما انجام میدهیم و تعدادی هم به خواسته مشتری انجام میشود که این آزمونها به صورت تواقفی اجرا میشوند.
در حال حاضر بهدنبال اخذ تائیدیه آزمایشگاه هستیم تا در کنار بخش تولید و انجام کارهای آزمایشگاهی شرکت، بتوانیم بهعنوان آزمایشگاه همکار اداره استاندارد با شرکتهای دیگر همکاری داشته باشیم. البته برای آزمایشگاه، تائیدیه شرکتهای خارجی و شرکتهای داخلی مثل سازهگستر و ساپکو را داریم. مقدمات این موضوع صورت گرفته و در حال انجام است.
مهندس کیقبادی به قدیمی بودن و نقص موجود در استانداردهای قطعات خودروسازی اشاره کرده و افزودند: استانداردهای قطعات خودروسازی ناقص و قدیمی هستند. از طرفی به منظور جلب رضایت مشتری ناچاریم استانداردهای مذکور را پیاده کنیم. بخشی از این استانداردها به کمک واحد مهندسی متد خودروسازی و بخشی هم به کمک کارشناسان داخلی تهیه میشود.
وی نقش آزمایشگاه را در میزان جلب رضایت مشتری و کاهش قطعات مرجوعی بسیار مهم دانسته و بیان داشتند: آزمایشگاه در مورد این موضوع برای اقلام ورودی شرکت میتواند نقش مهمی داشته باشد. یعنی در مورد اقلام ورودی خصوصاً قطعاتی که میخواهیم آنها را به صورت داخلی تولید کنیم؛ نقش آزمایشگاه خیلی مهم میشود. همچنین آزمایشگاه در فرایند تولید، مثل کنترل و اندازهگیری قطعات در حال تولید نقش مهمی دارد. با انجام آزمونهای صحیح و به موقع میتوان کنترل قطعات را در هر مرحله بازرسی نمود و اینگونه از ادامه روند تولید قطعات معیوب جلوگیری کرد. این کار موجب صرفهجوییهای کلان در هزینه، نیروی کار، زمان، مواد اولیه و... میشود. داشتن فناوری بالا در تولید وکنترل نه تنها کیفیت قطعه و نتیجه کار را بالا میبرد، بلکه ما را در دفاع از محصولاتمان نیز قدرتمندتر میکند. لازم به ذکر است تعدادی از دستگاههای آزمایشگاهی بهگونهای طراحی شدهاند که انعطافپذیری بسیار خوبی دارند. مثلاً در این دستگاهها میتوان دور و فشار و ... را تغییر داد. تجهیزات آزمایشگاهی شرکت بنیانصنعت بنا به گفته کارشناسان بازرس نسبت به سازندگان دیگر در سطح بالایی قرار دارند. چون ما سعی کردهایم از بهترین ماشینآلات و دستگاهها با بهترین برندها استفاده کنیم. تا در دراز مدت و با گذشت زمان جوابگو باشند. در بخش آزمایشگاه در کل چهار نفر نیرو داریم که کار آزمون، اندازهگیری و کالیبراسیون را انجام میدهند. کل پرسنل که در دو شیفت شب و روز کار میکنند، هشت نفر هستند و سی و شش نفر هم در بخش کیفیت مشغول هستند. آزمونهای عملکردی حین تولید مثل آزمونهای اندازهگیری نیرو و جا زدن نیدلهای سوزنی به طور کامل توسط دستگاهها انجام میشوند. اکثریت دستگاههای این شرکت خطاناپذیرسازی شدهاند. اگر مشکلی در فرایند جا زدن نیدلهای سوزنی پیش بیاید دستگاه هشدار میدهد که نیروهای مربوط به بخش کنترل کیفیت در هر شیفت موظف هستند این هشدارها و آلارمها را بررسی کنند تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.
مدیر کنترل کیفیت شرکت بنیان صنعت اول نقش صنایع خودروسازی را در پیشرفت سازندگان داخلی تجهیزات آزمون بسیار مهم دانستند و بیان داشتند:
خوشبختانه طراحان و سازندگان داخلی بسیار خوب و با تجربهای در زمینه ساخت تجهیزات آزمون و اندازهگیری در کشور مشغول به فعالیت هستند که با پیشرفت صنعت خودرو شرایط این صنعت هم رو به بهبود رفته است. در آن سالهای اولیه و همزمان با تولید خودروی پیکان سطح دانش فنی ما بسیار پایین بود. کمکم با شروع به تولید پژو سطح دانش فنی و استانداردها بهبود یافت. در نتیجه کیفیت قطعات هم بالاتر رفت و به دنبال آن تجربه سازندگان دستگاههای آزمون نسبت به قبل به مراتب پیشرفت کرد.
ایشان در ادامه در مورد تجهیزات خاص آزمایشگاه شرکت بنیانصنعت گفت: در مورد تجهیزات موجود در بخش آزمایشگاه از آنجا که تنها شرکت داخلی در زمینه تولید ستون فرمان هستیم، مجهزترین دستگاههای کنترل کیفیت و آزمون را زمینه ستون فرمان داریم. در زمینه تولید پمپ هم کاملترین و مجهزترین تجهیزات آزمون عملکرد و دوام را داریم. این دستگاه میتواند کلیه آزمونهای مربوطه را انجام دهد. نقش این تجهیزات در خودکفایی تولید قطعات بسیار زیاد است. در واقع در مرحله اول که قطعات را به صورت CBU وارد میکنیم و بعد وارد فاز CKD میشویم این قطعات را به صورت مونتاژ نشده وارد میکنیم. این دستگاهها در امر مونتاژ کردن و آزمونهای کنترلی نقش بسیار مهمی دارند که در نهایت در خودکفایی تولید این قطعات کمک زیادی میکنند. وجود تجهیزات آزمون عملکردی در خط تولید اجباری است. ولی دستگاههای دوام الزامی ندارد و میتوان برای انجام آزمونهای دوام از شرکتهای دیگر کمک بگیریم ولی با این وجود شرکت بنیان صنعت کلیه تجهیزات مربوط به آزمون دوام را با سرمایهگذاریهای بالا تامین نموده و به تایید مشتری رسانده است.
مهندس کیقبادی در مورد تجهیز و توسعه آزمایشگاه بنیانصنعت در راستای انجام آزمونهای مربوط به جعبه فرمانهای الکتریکی گفت:
در این زمینه نمونه اولیه خانواده خودرو پژو 206 به تایید مرکز تحقیقات رسیده و در زمینه راهاندازی خط تولید و تجهیز آزمایشگاه برنامهریزی های لازم صورت گرفته است که در سال جاری به مرحله اجرا میرسد. تا بتوانیم جهت خودکفایی جعبهفرمانهای برقی در خودروهای جدید مثل پژو 301، پژو 208،پژو 2008 و دیگر محصولات جدید اقدام نماییم.
ایشان صحبتهای خود را این گونه به پایان رسانید:
حمایت خودروسازان از تولیدکنندگان می¬تواند بسیار سازنده باشد. با بازرسیهای مستمر و کیفیتسنجی محصولات میتوان سطح کیفیت محصولات تولید شده و در نهایت کیفیت خودروی تولیدی را افزایش داد. آنچه مشهود است پیشرفت سطح کیفی و کمی تولیدات است که مرهون تلاش متخصصان و مهندسان داخلی است. سطح فناوری موجود در کارخانهها در خطوط تولید و آزمایشگاهها نسبت به گذشته پیشرفت قابل ملاحظهای داشته است که نتیجه این عوامل منجر به افزایش سطح توان خودروسازان داخلی گردیده است. پیمودن این مسیر نیازمند یک اعتماد گسترده از جانب صنعتگران به متخصصان و سازندگان داخلی است. مهندسانی که اگر به آنها بها داده شود و شرایط مساعد برای آنها فراهم گردد، بدون شک نقش مهمی در پیشرفت صنایع گوناگون از جمله صنعت خودروسازی خواهند داشت.
نیل به اهداف بلند کیفیت، رشد و بومیسازی دانش فنی، توسعه زیرساختهای مهندسی و انتقال فناوریهای نوین مرهون مدیریت، خلاقیت و پشتکار مهندس محمد شهپری بنیانگذار و مدیر گروه اتحادموتور و همچنین مدیر عامل شرکت بنیانصنعت اول میباشد که همواره نقش موثری در رشد و ارتقای صنعت کشور داشته است.