از ایده اولیه تا محصول نهایی
در زنجیره تخصص و تجربه

شرکت دانابسپار

توان
نامحدود
شرکت دانا بسپار در سال 1377 در صنعت پلیمر متولد شد. بنیانگذاران این شرکت با تکیه بر دانش و تخصص خود توانستند آن را در زمینه طراحی، تولید قطعات و مجموعههای پلیمری هدایت کنند. عملکرد ایدهآل و نتیجهبخش آنها باعث شد دانا بسپار در تمام سالها با پیشرفت فناوری‌های نوین، توسعه خطوط و افزایش تولید روبهرو باشد. این شرکت در حال حاضر دارای خطوط تولید تزریق، قالبگیری بادی، اکستروژن تک و چند جزئی انواع مواد ترموپلاستیک و نیز خطوط تزریق، قالبگیری فشاری و اکستروژن تک و چند جزئی انواع مواد الاستومری به همراه خطوط آمیزهسازی مواد ترموپلاستیک و الاستومری است.
محصولات شرکت دانا بسپار بر پایه صنعت پلیمر است. دانا بسپار قدیم فقط با قطعات پلاستیک، مخصوصاً قطعات بادی مانند گردگیرها شناخته میشد در صورتی که دانا بسپار جدید با توجه به دانش فنی بالا در سطح کلان شرکت وارد صنعت لاستیک شد و در حال حاضر این شرکت بیشتر با قطعات لاستیکی شناخته میشود. فناوری لاستیک دانش بیشتری نسبت به صنعت پلاستیک نیاز دارد و این شرکت در صنعت پلاستیک با تجهیزات و مواد اولیه مصرفی کمتر، راندمان بهتری نسبت به صنعت لاستیک دارد. در صورتی که در صنعت لاستیک علاوه بر هزینهی بالای تولید، نیازمند تجهیزات گستردهتر مانند: (بنبوری، غلطک، اکسترودر، دیگ بخار و ...)، نفرات تولیدی و مواد اولیه مصرفی بیشتر و مهمتر از همه طراحی فرمولاسیون با دانش مخصوص می‌باشد.
در شركت دانا بسپار تلفيق دانش مهندسی و تجربه موجب شده است امكان انجام پروژه‌ها به نحو مطلوبی از مرحله طراحی تا توليد انبوه با فناوری‌های تزريق پلاستيك، اكستروژن، بادی و ... فراهم شود. در ابتدای شروع هر پروژه نقطه نظرات مشتری دريافت شده و كارشناسان، پيشنهادات خود را در موارد مختلف از جمله: انتخاب مواد، تعيين تلرانس‌ها، بهينه كردن عملكرد قطعه و ... ارائه می‌نمايند. پس از تكميل طرح محصول، طرح قالب نهايی شده و با نظارت مهندسی بر كليه عمليات قالب‌سازی، قالب قطعه، ماشین آلات تولید و تجهيزات آزمون مورد نياز توليد آماده می‌گردد.

مهندس ناصر بابایی مدیرعامل و از بنیانگذاران شرکت دانابسپار است. ایشان در سال 1366 موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک و سپس کارشناسی ارشد در رشته سیستم بهرهوری شد. فعالیت صنعتی مهندس بابایی با گروه صنعتی پروفیل نیمهسبک سدید آغاز شد و در سال 1371، همزمان با رشد صنعت قطعهسازی و داخلیسازی قطعات صنعت خودرو در شرکت سازهگستر سایپا استخدام شد. بعد از آن تا زمان تاسیس شرکت دانا بسپار در شرکت سازه گستر فعالیت نمود.
 
مهندس بابایی در رابطه با تفکر اولیه و مبنای شکل‌گیری شرکت دانابسپار می‌گوید:
فعالیت ما در سال 1378 به همراه 3 متخصص پلیمری دیگر و با تاسیس دفتر ارائه خدمات طراحی، مشاوره و مهندسی در حوزه پلیمر آغاز شد. سال 78 همزمان با دوران طلایی پیشرفت و توسعه در صنعت خودرو، به همراه یک تیم متخصص در حوزه پلیمر و با توجه به شناخت و تجربه‌ام در این زمینه، فعالیت قطعه‌سازی دانابسپار را با مجموعه حباب‌گیر بنزین و مجموعه شیلنگ بوستر وکیوم از گروه سایپا آغاز کردم. مجموعه‌ حباب‌گیر بنزین 35 قطعه یا بیشتر است که شامل سوپاپ، قطعه بادی، شیلنگ، قطعات پلاستیک و .... است. در طراحی و تولید این مجموعه، متخصصین گروه دانابسپار توانستند روی قطعه سوپاپ، تکنولوژی خاصی را پیاده‌سازی کرده و آن را ثبت اختراع کنند. کار قطعه‌سازی دانابسپار با این دو مجموعه از گروه سایپا شروع شد و سپس با تولید گردگیرهای کمک خودرو پژو 405 کار با شرکت ساپکو و گروه خودروسازی ایران‌خودرو آغاز و به مرور زمان گسترش پیدا کرد.
این سوپاپ در پرایدهای CNG روی باک نصب می‌شود که در دو وضعیت فشار و خلأ کار می‌کند. زمانی که باک گرم ‌شود، برای جلوگیری از ورود بخارات بنزین به هوا، جهت میعان سریع و برگشت مجدد بخارات بنزین به باک، باید از این سوپاپ استفاده شود. در صورتی که فشار بخار زیاد باشد سوپاپ باز و توسط کنیستر جذب می‌شود. ما با یک‌سری تغییرات مهندسی روی این سوپاپ، قطعه فلزی را به لاستیکی تغییر دادیم تا بنزین روی آن اثر نداشته باشد. هم توانستیم آزمون SHED را مطابق با استاندادهای یورو 4 و یورو 5 پاس کنیم و هم آن را ثبت اختراع کردیم. آزمون SHED یک آزمون برای بررسی میزان آلایندگی زیست‌محیطی است. درصد بخارات بنزین که از خودرو در محیط ساطع می‌شود در این آزمون اندازه‌گیری می‌شود که باید مطابق استاندارد یورو 4 و یورو 5 باشد. تفاوت دیگر این سوپاپ با مجموعه مشابه این است که قابلیت کنترل در خلأ را نیز دارد. ما در مقطعی از زمان، تقریباً صد در صد این سوپاپ‌ها را تأمین می‌کردیم. در حال حاضر 70 درصد نیاز بازار را تأمین می‌کنیم.
 
مهندس بابایی در رابطه با ورود به صنعت لاستیک افزود:
به مرور زمان و با توسعه محصولات، مجموعه داناپلیمر شکل گرفت. پاسخگویی به برخی نیازهای شرکت دانابسپار مانند تأمین مواد اولیه، بازرگانی پلیمر، تحقیق و مطالعه بر روی پایه‌های پلیمری و... زمینه‌ساز شکل‌گیری یک مجموعه با احاطه کامل بر تخصص پلیمری بود. یا اینکه محصولاتی در دانابسپار تولید می‌شد که بخشی از یک مجموعه بودند مانند مجموعه حباب‌گیر بنزین؛ در این مجموعه قطعاتی مانند شیلنگ لاستیکی نیز وجود داشت که از منابع خارجی تأمین می‌شد. عدم یکنواختی در خواص اقلام ورودی مانند عدم یکنواختی سختی یا استفاده از پایه پلیمر نادرست یا ... از دلایلی بود که شرکت دانابسپار در این حوزه سرمایه‌گذاری نمود و وارد صنعت لاستیک شد. کم‌کم فعالیت‌های این گروه به صورت تخصصی بر مواد پلیمری و آزمون‌های آن متمرکز شد و در حال حاضر علاوه بر پاسخگویی به نیازهای شرکت دانابسپار، پاسخگوی نیازهای سایر شرکت‌های این گروه و صنایع دیگر نیز هست.

وی افزود: معتقدم پیاده‌سازی استانداردها در صنعت خودروسازی موجب ارتقای کیفیت در سایر صنایع شد. برای پاسخگویی به الزامات و استانداردهای کیفی، دانابسپار به صنعت لاستیک وارد شد و گروه داناپلیمر شکل گرفت. اولین گام در تولید یک محصول باکیفیت دسترسی به مواد اولیه استاندارد است. به طور مثال مطابق استاندارد صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی برای تولید شیلنگ بنزین باید از NBR/PVC استفاده شود. در صورتی که تأمین‌کننده به ما شیلنگ با پایه SBR می‌داد. همین مسأله باعث واکنش و جذب بنزین توسط SBR و در نهایت موجب تورم بیش از اندازه شیلنگ می‌شد. لازم به ذکر است که این دو کائوچو نه تنها از نظر ساختار بلکه از نظر قیمت هم متفاوت هستند. تأمین‌کننده باید در قبال محصول خود مسئولیت داشته باشد. هر تولیدکننده‌ای می‌تواند با پیاده‌سازی استانداردهای محصول خود کیفیت محصول را تضمین کند.
با توجه به مشکلاتی که بعضاً در تأمین مواد اولیه و برخی قطعات مجموعه‌ها داشتیم؛ تصمیم گرفتیم با تکیه بر دانش فنی و تخصص موجود در شرکت تا حد امکان نیاز خود را از منابع خارجی کاهش دهیم. با پیاده‌سازی استانداردها به تولید شیلنگ‌های لاستیکی اقدام کردیم که در این راستا بخشی از ماشین‌آلات را خودمان ساختیم. در ابتدا چون راه‌اندازی خط اکسترودر لاستیک مشکل بود، خط LCM را ساختیم و با گذشت زمان، مرحله تولید شیلنگ لاستیکی کامل شد. به ‌موازات تولید به پیاده‌سازی آزمون‌های پیچیده‌ استاندارد مانند انواع آزمون‌های فشار و خلأ ورود پیدا کردیم. برای پیاده‌سازی استانداردها و انجام آزمون‌های عمومی و خاص در صنعت لاستیک، آزمایشگاهی در شرکت دانابسپار راه‌اندازی شد. طراحی و ساخت دستگاه‌های آزمون با تکنولوژی و دقت بالا مانند دستگاه آزمون سوپاپ‌ و آزمون‌های عملکردی موجب شد که آزمایشگاه مجهزی در دانابسپار شکل بگیرد. البته ما در حال حاضر نیز پروژه گسترش آزمایشگاه را دنبال می‌کنیم. با توجه به برنامه توسعه‌ای شرکت دانابسپار برنامه داریم آزمایشگاه به ساختمان جدید منتقل شود و مساحت آن 50% افزایش پیدا کند.

پلیمر از صفر تا 100؛  در گروه داناپلیمر
ساختار نیروی انسانی در شرکت دانابسپار بر اساس راه‌اندازی یک مرکز تخصصی در حوزه پلیمر شکل گرفت. به جز من که فارغ‌التحصیل رشته مکانیک هستم و مسئولیت طراحی قالب‌ها را بر عهده دارم، فعالیت دیگر اعضای هیأت ‌مدیره، واحد مهندسی و R&D شرکت، در زمینه پلیمر است. تمام فعالیت‌های مجموعه داناپلیمر و شرکت دانابسپار در زمینه صنعت پلیمر جریان دارد. مهندسین و کارشناسان دانابسپار با توجه به شناختی که در زمینه پلیمر دارند می‌توانند ایده‌های خلاق و نوآورانه ارائه دهند. ایده‌هایی جدید مانند مواد جایگزین‌ که موجب کاهش قیمت و افزایش سطح کیفیت به صورت هم‌زمان می‌شود، در نتیجه یک نوآوری محسوب می‌شود.
از زمان شکل‌گیری دانابسپار با توجه به موضوعات مختلفی که پیش روی ما قرار گرفت برای مثال پیاده‌سازی استانداردهای صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی، مجموعه داناپلیمر با 6 زیر مجموعه تخصصی در حوزه پلیمر و با امکان ارائه خدمات به صنایع مختلف شکل گرفت.
اساس و پایه‌ این 6 زیر مجموعه از شرکت دانابسپار سرچشمه گرفته است؛ شرکت دانابسپار به این‌ مجموعه‌ها خدمات طراحی، مهندسی و ساخت ارائه می‌دهد. به عنوان مثال یکی از این 6 زیر مجموعه شرکت داناطب است که آغاز فعالیتش در شرکت دانابسپار و در زمینه تجهیزات مصرفی پزشکی بود. بعد از مدتی شرکت مستقلی شد و از شرکت دانابسپار مجزا شد.

محصولات تولیدی شرکت دانا بسپار
گردگیرها:
این شرکت انواع گردگیرهای جعبه فرمان، پلوس، کمک فنر، اکسل جلو و عقب، گردگیرهای سیبک و مفصل خودروهای مختلف با جنس پلی یورتان (PU)، سنتوپرن (Santopran)، کلروپرن (CR) و هایتریل (Teee) را با استفاده از روش‌های مختلف قالب‌گیری بادی و تزریق لاستیک، مطابق با استانداردهای معتبر خودروسازی تولید می‌کند.
قطعات و مجموعه‌های پلیمری و سوخت‌رسانی:
این مجموعه‌ها شامل تعدادی قطعات پلیمری و غیر پلیمری هستند. نخستین مرحله، تولید مواد اولیه مختلف و متنوع آنهاست که نیازمند دانش فنی وسیع و توان طراحی و مهندسی بالایی است. هر یک از این قطعات به تنهایی مشخصات فنی ویژه‌ای دارند و در نهایت کل مجموعه نیز باید توانایی عملکرد تعریف‌شده را داشته باشد و استانداردهای مربوطه را پاسخ دهد. بخشی از این مجموعه‌ها شامل لوله گاز تنظیم‌کننده تا ریل سوخت، درب و مخزن پرکن CNG، درب باک تیبا و ریو، مجموعه کات والو بنزین (Cut Valve)، مجموعه جداکننده بنزین، کوئیک کانکتور، انواع سوپاپ‌های یک‌طرفه و دوطرفه مورد مصرف در سیستم سوخت‌رسانی و ترمز خودرو و ... است.

قطعات تزریق لاستیک و پلاستیک:
شرکت دانابسپار از شرکت‌های پیشتاز در زمینه استفاده از تکنولوژی تزریق لاستیک در ایران است. تعداد زیادی از قطعات پیچیده و دقیق مانند انواع گردگیرهای  جعبه فرمان و پلوس، گردگیر سیبک، مفصل، طبق، واشرها و اورینگ‌ها، شیلنگ گلویی باک، لچکی شیشه و قطعات لاستیک و فلز مانند انواع دسته موتورها و کلاهک کمک فنر در این شرکت تولید می‌گردد. برای تولید مجموعه‌های لاستیکی نیاز به شناخت کافی بر رفتار مواد لاستیکی مختلف مانند NBR ,NBR/PVC ,ACM ,ER ,FKM EPDM ,ECO وجود دارد که با توجه به دانش پلیمری و تجربه متخصصین مجموعه دانابسپار این امر میسر می‌شود.
در این زمینه شرکت دانابسپار با تکیه بر توان فنی و مهندسی پرسنل خود و همچنین با بهره‌گیری از دستگاه‌های مدرن، توانایی تولید انواع قطعات تزریق پلاستیک تا وزن 500 گرم با مواد اولیه مختلف مانند ABS.TPE, PU, POM, PPS, PA, PBT,…. با درجه‌بندی‌های مختلف و مطابق با نیاز مشتری را دارد. بخشی از تولیدات این قسمت شامل تولید قطعات دقیق و حساس برای صنایع مختلف است که از ان جمله می‌توان به درپوش و بدنه قفل‌های درب 206، رانا و قطعات پلاستیکی داخل جعبه فرمان پژو، کفشک سیبک و مفصل، درب رادیاتور پژو و پراید اشاره کرد.

خطوط اکسترودر پلاستیک و لاستیک
شرکت دانابسپار با بهره‌گیری از خطوط مجهز اکسترودر پلاستیک خود، محدوده وسیعی از انواع پروفیل‌های اکسترودری را به صورت تک جزئی و دو جزئی، پروفیل‌های مسطح و دارای نوارهای فلزی در داخل پروفیل، پروفیل‌های صندلی، مجموعه‌های شیشه‌شوی و انواع خرطومی برق و گاز با استفاده از قالب‌های کاروگیت و نیز انواع لوله و شیلنگ‌های سایز پایین از جنس‌های مختلف از قبیل TPE, PP, PE, PVC, ABS, SBS, PU, PEX را تولید می‌نماید که مصارف عمده این محصولات، صنعت خودروسازی و لوازم خانگی است. علاوه بر خطوط اکسترودر پلاستیک، تجهیزات خطوط مختلف اکسترودر لاستیک از جمله LCM برای تولید انواع شیلنگ و پروفیل‌های لاستیک فراهم شده است. تولید انواع شیلنگ‌های فرم‌دار که در بخش‌های مختلف خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از قبیل شیلنگ آب رادیاتور، انواع شیلنگ‌های بنزین، شیلنگ‌های بخارات روغن که در موتور استفاده می‌شود در این بخش انجام می‌شود. بخش کامپاندینگ دانابسپار با تجربه و دانش فنی وسیعی در زمینه ساخت انواع مواد لاستیک از قبیل NBR ,NBR/PVC ,ACM ,ER ,FKM ,EPDM ,ECO  با خواص مختلف و بر اساس نیازهای مشتریان تجهیز شده است.

در ادامه مهندس بابایی به دیگر زیرمجموعه‌های گروه دانا پلیمر اشاره کرده و زمینه فعالیت‌های آن‌ها را این‌گونه بیان نمود:
شرکت ادونس پلیمر یک شرکت بازرگانی بین‌المللی است که در سال 2006 در کشور امارات متحده عربی تأسیس شد. شرکت ادونس پلیمر می‌کوشد تا با تجربه همکاری با بهترین و پیشروترین شرکت‌های پلیمری در جهان، مواد اولیه پلیمری و ماشین‌آلات مورد نیاز مشتریان خود را در خاورمیانه به بهترین نحو تأمین نماید. در این راستا توانست در سال 1386 نمایندگی شرکت میتسویی ژاپن که جزو تولیدکنندگان اصلی مواد اولیه پلیمری هستند را بگیرد.
با توجه به اینکه در مقطعی از زمان تأمین مواد اولیه بسیار سخت شده بود تصمیم بر این شد که شرکت ادونس پلیمر در دبی مستقر شود. شرکت ادونس پلیمر در حوزه واردات و تأمین مواد اولیه نه تنها به ما و دیگر شرکت‌های داخلی کمک می‌کند، بلکه در سطح بین‌المللی فعالیت گسترده‌ای دارد. مثلاً در مقطعی از زمان که روابط سیاسی ایران با عربستان خوب بود مواد اولیه میتسویی را از دبی تأمین کرده و به عربستان می‌فروختیم. البته در حال حاضر به پاکستان و برخی کشورهای آفریقایی فروش داریم.
با توجه به شرایط سیاسی فعالیت‌های بانکی، کنترل حساب‌ها و نقل و انتقالات مشکل‌تر شده است و خطر فعالیت در دفتر دبی افزایش یافته است. به همین دلایل قرار است شرکت ادونس پلیمر از دبی به عمان منتقل شود.
گستره‌ی محصولات ادونس پلیمر، مواد اولیه لاستیک و پلاستیک، مواد شیمیایی، افزودنی‌های پلیمری و ماشین‌آلات پلیمری را در بر می‌گیرد.

شرکت دانا پاسارگاد خاوران
عضو دیگر این مجموعه شرکت تولیدکننده قیرهای امولسیونی، حلالی و پلیمری با نام دانا پاسارگاد خاوران در سال 1385 و در زمینی به مساحت 20000 متر مربع با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا در زمینه تولید انواع فراورده‌های قیری در شهرک صنعتی بیرجند راه‌اندازی شد. سهام این شرکت به صورت مشارکتی و با درصد 51 %  به ترتیب در اختیار شرکت دانابسپار و شرکت دولتی نفت پاسارگاد تفکیک شده است.
از اصلی‌ترین صنایع مخاطب دانا پاسارگاد خاوران صنایع شهرسازی و جاده‌سازی هستند. در جاده‌سازی‌ها قبل از آسفالت، سطح زمین با یک‌ لایه قیر پوشیده می‌شود. این قیر را معمولاً در نفت حل می‌کنند و بر زمین می‌پاشند. با توجه به اینکه بخارات نفتی مسأله زیست‌محیطی دارد یا اگر در عمق نفوذ کند بازهم آلودگی به همراه دارد، ما در داناپاسارگاد خاوران از تکنولوژی ایتالیایی قیرهای امولیسون استفاده می‌کنیم. بدین‌گونه که قیر با فشار ذوب می‌شود و  همراه با یکسری ادتیوها، به‌صورت آسیاب کلوئیدی در آب حل می‌شود و به حالت امولسیون در آب در می‌آید. قیر امولسیونی بیشتر برای راه‌های روستایی مناسب است و برای راه‌های اتوبانی و ماشین سنگین مناسب نیست.
در حال حاضر برخی سیاست‌های اتخاذ شده و خارج از محدوده شرکت موجب رکود پروژه‌های عمرانی، کم‌کار شدن مجموعه، سوددهی پایین و کاهش راندمان تولید در دانا پاسارگاد خاوران شده است. این مجموعه یک شرکت خصوصی است که باید قیر را بخرد و قیر امولسیونی تهیه نماید. در حالی‌که شرکت‌های دولتی، قیر را به‌صورت سهمیه‌ای می‌گیرند و نفت را نیز ارزان‌تر تهیه می‌کنند. برای وزارت راه، صرفه اقتصادی نسبت به شرایط محیط زیستی اولویت بیشتری دارد. درحالی‌که در بسیاری از کشورها به دلیل آلودگی‌های زیستمحیطی تولید قیر با نفت ممنوع است.
وی در ادامه افزود: در صورتی که وزارت راه تصمیم بر گسترش راه‌سازی داشته باشد و به دنبال استفاده از قیرهای بی‌خطر برای محیط زیست باشد، این شرکت آماده تولید و ارائه خدمات است.

پلیمر پیشرفته دانا
شرکت پلیمر پیشرفته دانا فعالیت خود را در سال 1392 همزمان با برجام، به عنوان یک شرکت دانش‌محور در حوزه تولید و تأمین مواد اولیه پلیمری و تأمین ماشین‌آلات پلیمری را آغاز نمود. فعالیت شرکت پلیمر پیشرفته دانا مشابه شرکت ادونس پلیمر است با این تفاوت که در اینجا تأمین مواد اولیه از منابع داخل کشور بیشتر مدنظر است.
از جمله فعالیت‌های تخصصی شرکت پلیمر پیشرفته دانا ورود به صنعت بسته‌بندی است. در صنایع بسته‌بندی از ادمر ADMER استفاده می‌شود. ادمر ‌یکی از گریدهای میتسویی ژاپن است که پایه‌اش پلی‌اتیلن است، ما در این شرکت با رقیق‌سازی ادمر با نسبتی معین مثلاً 20 درصد چسب ادمر و 80 درصد پلی‌اتیلن محصولی با عنوان ادمر آی‌آر ADMER IR به صنایع بسته‌بندی ارائه می‌دهیم.
ترکیبات چسب ADMER که در لایه‌ها اضافه می‌شود به این دلیل ارزشمند است که چون پایه آن پلی‌اتیلن است؛ مشکلات زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کند و بازیافت می‌شود.
در این مبحث با توجه به اینکه جلوی خروج ارز گرفته شد، هزینه‌ها کاهش یافت. علاوه بر این با بومی‌سازی چسب و فعالیت واحدهایی جهت کامپاندینگ، به‌صورت غیرمستقیم، زمینه اشتغال داخلی فراهم شد که تأثیر مثبتی داشته است.
با استفاده از این دانش و تکنولوژی ما توانستیم در صنایع دیگر وارد شویم و با افزودن ادتیوهای مختلف به ادمر خدمات گسترده‌ای به صنایع مختلف ارائه دهیم. برای نمونه:
شرکت‌های اروپایی معمولاً این‌ دانش فنی را در انحصار خودشان نگه می‌دارند تا تنها خودشان استفاده کنند؛ ترکیبات این چسب شاید 5 درصد چسب باشد و مابقی بین 50 تا 95 درصدش پلی‌اتیلن است. بنابراین ما در این پروژه ملی به همکاری پتروشیمی نیاز داریم.

داناپلیمر فن‌آور
این شرکت فعالیت خود را در زمینه تولید انواع چراغ‌ها و لامپ‌های LED با برند DBL در سال 1386 آغاز نموده است. دانا پلیمر  با استفاده از باکیفیتترین چیپها و درایورهای LED و همچنین با بهرهگیری از تکنولوژی روز دنیا توانسته در تولید چراغ‌های صنعتی، چراغ‌های داخل سالن، پروژکتورهای LED و چراغ‌های خانگی متمرکز شده و کار کند. برند DBL دارای طراحی منحصر به فرد جهانی بوده و دارای گواهینامه ثبت اختراع به جهت کیفیت و طراحی خاص است.
محصولات دانا بهینه تأییدیه سازمان بهرهوری انرژی (سابا) را دارند.
فعالیت اولیه ما در دانا پلیمر  LED، روی لامپ‌ها بود اما با ورود محصولات چینی‌ با قیمت و کیفیت پایین رقابت سخت شد. در حال حاضر داناپلیمر در پروژه استانداردسازی لامپ‌ها فعالیت می‌کند. در این راستا باید سازمانی مسئولیت نظارت بر لامپ‌های وارداتی را داشته باشد تا اگر مطابق استاندارد نباشد، مجوز ورود به کشور داده نشود. لامپ‌های وارداتی با این عنوان که دو سال عمر می‌کنند وارد می شوند؛  اما 6 ماه هم دوام ندارند و متأسفانه هیچ سازمانی هم در این قضیه مسئولیت نظارت را بر عهده ندارد.
در شرکت‌های پتروشیمی برای نورپردازی برج‌ها و چراغ دکل‌ها به دلیل مشکلات زیاد در تعویض چراغ‌های سوخته مسأله طول عمر چراغ‌های LED حائز اهمیت است. چراغ‌های LED دانا بهینه تا 5 سال گارانتی دارد.
جهت ورود به صنعت خودروسازی در پروژه‌ LED کردن چراغ‌های داخلی سقف کاذب پژو و سمند با شرکت ساپکو وارد همکاری شدیم، اما چون مسأله قیمت از اصلی‌ترین اولویت‌ها بود، استفاده از لامپ‌های LED در این خودروها صرفه اقتصادی نداشت. چراغ‌های LED آمپر مصرفی خیلی پایین دارند و به باتری فشار کمتری می‌آید. بنابراین عمر بیشتری دارند. همان‌طور که می‌بینید در اکثر چراغ‌های خودروهای خارجی مانند چراغ‌های جلو و چراغ‌خطرها لامپ‌های LED به کار گرفته می‌شود. در ایران هم به تازگی در خودروهای جدید مانند دنا از لامپهای LED استفاده شده است.

توسعه دانا
شرکت توسعه دانا برای پاسخگویی به نیازهای تحقیقاتی شرکت‌های تولیدکننده و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در سال 1395 تأسیس شد. رفع نیاز تولیدکنندگان به دانش فنی در صنعت پلیمر و تحقیقات بازار برای بررسی همه جانبه فنی و اقتصادی جهت سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی از جمله اهداف این شرکت است و تا امروز در چندین حوزه تحقیقاتی مانند ارائه خدمات مشاورهای در زمینه عیب‌یابی فرمولاسیون و انتخاب، ایجاد بانک اطلاعاتی مواد حاوی محصولات پتروشیمی‌ها، جستجوی تخصصی و پیشرفته، دسترسی به برگه مشخصات فنی و ارائه راه‌کارهای مهندسی در زمینه صنایع پلیمر و تحقیقات بازار فعالیت نموده است. از این قبیل پروژه‌ها میتوان به پروژه‌ نگهداری و حفاظت بیشتر میوه‌ها در یخچال با استفاده از آنالیز و جذب گازهایی که از میوه‌ها آزاد می‌شود اشاره نمود. در واقع مجموعه توسعه دانا به عنوان واحد پشتیبانی تحقیق و توسعه (R&D) برای کل گروه داناپلیمر است.

دانا طب
با توجه به گسترش صنعت پلیمر در قطعات پزشکی و نیاز بازار داخلی به تولید قطعات و مجموعه‌های پلیمری مورد استفاده در صنعت پزشکی، شرکت دانا طب با تمرکز بر تولید این مجموعه‌ها در سال 1396 تأسیس گردید. آغاز فعالیت این شرکت تولید قطعات پزشکی یک‌بار مصرف عمدتاً قطعات پلیمری در صنعت طب بود. در حال حاضر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای به منظور راه‌اندازی اتاق تمیز در دانا طب انجام شده و اتاق تمیز آن در حال راه‌اندازی است. در سال 97 تولید مجموعه شیلنگ‌های رابط ونتیلاتور و فیلترهای HME آغاز می‌شود که باید در اتاق تمیز تولید شود.

قطعات شاخص در دانا بسپار
شرکت دانا بسپار توانست به عنوان اولین شرکت تولیدکننده قطعه کات ولو را تولید و از واردات آن جلوگیری کند. مهندس بابایی مراحل طراحی و تولید این قطعه را این‌گونه شرح داد: کات ولو از جملات قطعاتی بود که ما به‌عنوان پیشنهاد به سایپا معرفی کردیم، طرحش را از گلف هیوندا آوردیم و در سایپا تأیید شد. در مقطعی کات ولو در کره تولید می‌شد اما به تازگی توانستیم آن را در داخل تولید کنیم. پروژه تولید کات ولو پروژه نسبتاً سنگینی بود. دانا بسپار برای بومیسازی تکنولوژی ساخت این قطعه حساس تلاش و سرمایهگذاری بسیاری انجام داد.
محصول بعدی شیلنگ CNG و مجموعه CNG بود که در مقطعی شدیدا مورد نیاز بود. در این زمینه توانستیم خرطومی CNG، انواع شیلنگ‌های مورد نیاز در خرطومی و مجموعه پرکن را تولید کنیم. هم‌زمان دستگاه‌های مربوط به آزمون‌های شیلنگ‌های CNG ساخته شد. همزمان با مراحل طراحی قطعه و راه‌اندازی خطوط تولید، کنترل کیفیت، پیاده‌سازی استانداردها و آزمون‌های مورد نیاز را نیز دنبال کردیم. دستگاه‌های آزمون خاص برای بررسی عملکرد محصولات جدید به مجموعه اضافه شد. به عنوان مثال دستگاه‌های مهمی مثل آزمون میزان نشتی کات ولو، دستگاه آزمون تورم لاستیک، دستگاه آزمون خستگی و نفوذپذیری شلنگ‌ها را می‌توان نام برد که همگی توسط کارشناسان دانابسپار و در مجموعه طراحی و ساخته شدند.
از قطعات مهم و قدیمی‌تر دانابسپار گردگیرها و بوتها هستند که از سال 78 تا کنون تولید می‌شود. در تولید این قطعات، دانابسپار حرف اول را می‌زند. زیرا توانست این محصولات را کاملا داخلی‌سازی کند و دانش و تکنولوژی آن را به طور کامل به دست آورد. گردگیرها از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین محصولات ما هستند. در رابطه با گردگیر 2 مسأله حائز اهمیت است؛ اول استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا و دیگری بحث کنترل ابعادی، تلرانس‌های آکاردئونی و گلویی دقیقی در گردگیرها وجود دارد که باید با دقت بررسی شود. کنترل ابعادی این محصولات بسیار مهم است که ما با استفاده از قالب‌ها ابعاد قطعه و با استفاده از کنترل DSD ضخامت آن را به دقت اندازه می‌گیریم.
فعالیت ما در زمینه طراحی گردگیرها کاملا تخصصی و جامع دنبال می‌شود و به عنوان مهم‌ترین تأمین‌کننده گردگیرهای داخلی در صنعت شناخته‌شده هستیم. برای مثال برخی شرکت‌های تولیدکننده جعبه‌فرمان ابعاد، طول و الزامات گردگیر مورد نظر خود را به ما می‌دهند و ما آن را تولید می‌کنیم. در این زمینه خدمات گسترده‌ای به خارج از مجموعه ارائه می‌دهیم.
برای بررسی کیفیت گردگیرها آزمون‌های مختلفی انجام می‌شود. از جمله آزمون عملکرد و آزمون حرارتی که دستگاه‌های آن در دانابسپار طراحی و ساخته شد. دستگاه آزمون حرارت قادر است عملکرد گردگیر را تا دمای 120درجه آزموده و بررسی کند.
ابتدا گردگیر را از جنس پلییورتان تولید می‌کردیم. در مقطعی از زمان که تحریم‌ها اعمال شد قیمت پلییورتان افزایش یافت و عملا تولید محصول با پلی‌یورتان توجیه اقتصادی نداشت. با بهره‌گیری از دانش فنی دکتر مهران‌پور یکی از اعضای هیأت مدیره جنس جایگزین یعنی سنتوپرن که کامپاند PP و EPDM است؛ برای گردگیر پیشنهاد شد. دانابسپار اولین شرکتی در ایران بود که گردگیر با این پایه پلیمر را تولید کرد و به سایپا داد. کیفیت خوب و صرفه اقتصادی این کمپاند باعث شد که با توجه به قیمت و عملکرد، دیگر به سمت پلییورتان برنگشتند و همان را ثبت کردند. تولید گردگیر با سنتوپرن، با توجه به برآورده‌سازی سطح کیفیت مورد انتظار مشتری و پشت سر گذشتن آزمون‌ها، افزایش قیمت نداشت و این مسأله یک امتیاز مثبت محسوب می‌شد.
استفاده از سنتوپرن به جای پلییورتان موجب کم شدن خروج ارز هم شد. پلی‌پروپیلن داخلی با EPDM میتسویی، کامپاند می‌شود و به عنوان سنتوپرن در اکثر گردگیرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر به جز گردگیر فرمان پژو که پلی‌یورتان است، بقیه گردگیرها با استفاده از این تکنولوژی ساخته می‌شوند.
محصولات تولیدشده در دانابسپار محصولات فوق ایمنی و بسیار حساس هستند مثل درب باک و سوخت. از سال 97 و با استقرار استانداردهای 85گانه در صنعت خودرو آزمون‌های دقیق‌تر و جدیدتری مطرح می‌شود مثل آزمون یورو 4 و آزمون آلودگی زیست‌محیطی. شرکت دانابسپار اقدامات لازم را جهت پاسخگویی به این الزامات پیش‌بینی کرده و سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال برای پشت سر گذاشتن استاندارد یورو 4 با توجه به نفوذپذیری بنزین در شیلنگ‌های باک، گروه دانا بسپار به شرکت ساپکو پیشنهاد داد که به جای استفاده از FKM در هر دو لایه شیلنگ باک، از FKM فقط در لایه داخلی و از کائوچوی NBRPVC در لایه خارجی استفاده شود. این تغییر نه تنها در پشت سر گذاشتن استاندارد یورو 4 بلکه در کاهش قیمت تمام‌شده محصول نیز بسیار موثر بود. به طوری که اگر هر دولایه با FKM باشد، قیمت شیلنگ 80 هزار تومان و اگر از  FKM وNBR/PVC  باشد، قیمت شیلنگ 42 هزار تومان خواهد بود. پاسخ‌گویی به استاندارد یورو4 هم‌زمان با کاهش قیمت با ترکیب جدید، موجب شد تا در مقطعی از زمان تنها منبع تأمین‌کننده این شلنگ‌ها باشیم. به تازگی شرکت دیگری هم در این زمینه ورود پیدا کرده است. بخش عمده‌ای از تولیدات ما مربوط به صنعت خودروسازی است و بدون شک استانداردهای جدید بر تولیدات و سیاست‌های شرکت تأثیرگذار است. اما خوشبختانه قطعاتی که در شرکت تولید می‌شوند با توجه به الگوبرداری صحیح و با همکاری سایپا و مرکز تحقیقات هستند و قطعا می‌توانند استانداردهای جدید و حتی فراتر را نیز پاسخگو باشند.

برنامه‌ریزی دانا بسپار جهت توسعه آزمایشگاه و آزمون
آزمایشگاه یکی از اولویت‌های شرکت است، آزمایشگاه دانابسپار برای پنجمین سال متوالی موفق به اخذ استاندارد 17025 شده است. سعی کرده‌ایم کیفیت آزمایشگاه را روز به‌ روز بهبود دهیم. بخش گسترده‌ای از محصولات شرکت دانابسپار در زنجیره قطعات خودروسازی دارای گواهینامه مدیریت کیفیت ISO 9001 ISO/TS 16949 است.
دستگاه آزمون دوام درب باک بنزین برای اولین بار طراحی و ساخته شد.
اگر برنامه‌ای برای توسعه محصول داشته باشیم، در کنار آن به ارتقای کیفیت نیز توجه ویژه‌ای داریم. هر چه قدر بحث‌های استانداردها سختگیرانه‌تر باشد، پیاده‌سازی الزامات جدیتر دنبال می‌شود و به دنبال آن سرمایه‌گذاری در آزمایشگاه و واحد کنترل کیفیت بیشتر می‌شود. تولید محصول باکیفیت اولین نتیجه این فرایند خواهد بود.
آزمایشگاه انرژی و حیات را در اجرای استانداردها می‌دمد
در حقیقت بسیاری از استانداردها را نمی‌توان بدون آزمایشگاه اجرا کرد. برای کسب اطمنیان از کاری که انجام می‌دهیم و پاسخگویی به نیازهای مشتری، باید از یک آزمایشگاه استاندارد با امکانات خوب استفاده کرد. با تحلیل و بررسی نتایج آزمون اطمینان لازم از عملکرد قطعه به دست می‌آید.
برنامه توسعه آزمایشگاه را سال آینده در پیش رو داریم که در واقع گسترش فضای آزمایشگاه همراه با اضافه کردن تأسیسات جدید است. سال آینده 50 متر به فضای آزمایشگاه افزوده خواهد شد. تا کنون حدود 500 میلیون تومان هزینه تجهیز آزمایشگاه شده است. به تازگی دستگاهی خریدیم به قیمت 20 هزار پوند که یک دستگاه بسیار پیشرفته در زمینه آنالیز پلیمر است. این دستگاه جهت اندازه‌گیری میزان و نوع گازهای خارج شده از میوه و محصولات کشاورزی در طی زمان ماندگاری مورد استفاده قرار میگیرد. با بررسی این آنالیز می توان فیلم‌هایی در صنعت بسته‌بندی تولید کرد که بتواند زمان ماندگاری محصولات را افزایش دهد.
امیدوارم آینده بهتر باشد. مسأله نگران‌کننده سرمایه‌گذاری برای به‌روزرسانی دستگاه‌هایی است که با گذشت زمان قدیمی می‌شوند. اگر جایگزین نشوند ما از صنعت عقب می‌مانیم. برنامه دیگر حفظ بازار داخلی و ارتباط با شرکت‌های خارجی است که باید هم چنان محفوظ بماند. زمینه کار و سرمایه‌گذاریِ بسیاری وجود دارد اما با توجه به شرایط اقتصادی و نقدینگی این سرمایه‌گذاریها برای مجموعه‌های خصوصی بالاست. برای مثال برای تولید یک قطعه خاص از یک تکنولوژیِ آلمانی استفاده کردیم که فقط تأمین دستگاه 3 میلیارد تومان هزینه دارد.
دستگاه آزمون عملکرد شیر دوطرفه سوخت
اگر بخواهم به صورت خاص به آینده صنعت پلیمر اشاره کنم، قطعا تا اینکه بخواهیم به یک مرجع علمی و تخصصی در این حوزه تبدیل شویم، فاصله داریم.
اما با توجه به ورود خودروهای جدید و نیاز روزافزون صنعت خودرو حوزه ی پلیمر و قطعات پلیمری آینده خوبی خواهد داشت.
دانابسپار به وفاداری و تخصص نیروهای خود می‌بالد ...
گروهی که در شرکت با یکدیگر همکاری می‌کنند؛ همگی افرادی وفادار و متعهد به مجموعه دانابسپار هستند. نیروهایی داریم که از شروع فعالیت شرکت در این مجموعه بودند. از جمله مواردی که باعث پویایی شرکت می‌شود توجه به منابع انسانی است. شرکت در زمینه پلیمر به‌صورت تخصصی عمل می‌کند. شاید امکانات و تکنولوژی سخت‌افزاری با صنعت روز دنیا فاصله داشته باشد، اما اطلاعات و تخصص ما در این زمینه بالاست. مدیران مجموعه درزمینه دانش پلیمر به‌روز هستند و به مقالات روز دنیا دسترسی دارند. به واسطه حضور نیروی انسانی متخصص، دانش بالای موسسین مجموعه، تجربیات و ارتباطات گسترده با صنعت خودرو، شرکت دانابسپار در این صنعت شاخص شده است.
 
جهش صنعت خودروسازی از بخش دولتی به بخش خصوصی
مهندس بابایی از باسابقه‌ترین مدیران صنعت خودروست که در چندین دهه فعالیت خود در این صنعت همواره مسیر پیشرفت و ترقی را در پیش رو داشته است. از ایشان پیرامون شرایط فعلی این صنعت و آینده آن پرسیدیم. وی می‌گوید: ورود خودروهای جدید، ارتقای استانداردها و الزامات مرتبط، قطعا کیفیت قطعات تولیدی و در نتیجه خودروها را افزایش می‌دهد اما صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی نیاز به انقلابی فراتر دارد. خصوصی‌سازی این صنعت شاید گزینه مناسب و قابل بررسی باشد؛ اما یک خصوصی‌سازی صحیح و استاندارد!
بخش خصوصی در صورتی می‌تواند از عهده این مهم بربیاید که زیرساختهای مهندسی، تجهیزات و تکنولوژی مناسب، ارتباطات بین‌المللی و شرایط اقتصادی را به درستی بشناسد و به درستی اجرا نماید. وقتی بحث خصوصی‌سازی محقق شود، باید یک هماهنگی مناسب در میان تمام بخش‌ها مثل به‌روزرسانی تکنولوژی، احداث خطوط تولیدی جدید، مواد اولیه و محصولات جدید ایجاد شود. معتقدم یکی از خطرات احتمالی خصوصیسازی صنعت در ایجاد این هماهنگی است.
اولین بار که با نشریه فناوری آزمون و اندازه‌گیری آشنا شدم، مطمئن بودم که از یک ذهن خلاق ریشه گرفته است. این نشریه جزو نشریاتی بود که جای خالی آن در صنعت حس می‌شد. این رسانه تخصصی برای برقراری ارتباط در حوزه فناوری آزمون و اندازه‌گیری وارد شده است که شرکت‌های صنعتی به آن نیاز بسیار داشتند.

در حدود 14 سال پیش و هم زمان با راه‌اندازی شرکت دانابسپار آزمایشگاه شرکت نیز آغاز به کار کرد. اگرچه در آغاز فعالیت آزمایشگاه، سیستم آزمایشگاهی وجود نداشت اما با توسعه شرکت، آزمایشگاه نیز گسترش یافت. به گونه‌ای که در حال حاضر از جمله یکی از آزمایشگاه‌های معتبر برای اندازه‌گیری و آزمون عملکرد انواع سوپاپ‌های بنزین، کات ولو و چک ولو  به شمار می‌رود.
روند توسعه و فعالیت آزمایشگاه را از مدیر جوان اما باسابقه آن- مهندس مرجان حرسلاک- جویا شدیم.
ایشان فارغ‌التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه شهید باهنر کرمان است. از 14 سال پیش یعنی همزمان با شروع فعالیت آزمایشگاه وارد مجموعه دانابسپار شده و تا به امروز در آزمایشگاه فعالیت دارد. وی در مورد روند پیشرفت و توسعه آزمایشگاه می‌گوید:
روزی که به مجموعه دانابسپار آمدم؛ تقریباً فضای مجزایی برای آزمایشگاه وجود نداشت. سیستم آزمایشگاهی نداشتیم. با گذر سالها توانستیم به مرور وضعیت مطلوبی را در آزمایشگاه برقرار کنیم. ابتدا برای آزمایشگاه ISO/TS 16949 گرفتیم و از حدود 10 سال پیش آزمایشگاه به صورت رسمی کار خود را دنبال کرد.
استاندارد ISO/TS 16949 استانداردی پرکاربرد در صنایع خودروسازی است که مورد تایید تمام خودروسازهای ایرانی و بین‌المللی است.
در ایران تمام شرکت‌هایی که به نوعی با خودروسازان کار می‌کنند؛ ملزم به رعایت این الزامات هستند. بسیاری از الزامات خودروسازان بزرگ مانند سایپا و ایران‌خودرو بر مبنای این استاندارد نوشته شده است. در حقیقت این استاندارد ورژن جدید و به‌روزشده‌ای از استاندارد ISO 9001 است که تکنیک‌ها و تخصص مهندسی در آن لحاظ شده است. برخی تکنیک‌هایی که در استاندارد ISO/TS 16949 نسبت به نسخه استاندارد ISO 9001 در نظر گرفته شده است؛ شامل مواردی از قبیل SPS، MSA، مدارک تکوین محصول (SQA)، FMEA، پوکایوکه، تدوین طرح تجارتی و ... می‌باشد.
در زمینه همکاری با صنعت خودروسازی که از جمله اصلی‌ترین مشتریان ما هستند، موفق شدیم گرید B ساپکو وگرید B سازه گستر را دریافت کنیم و در حال حاضر برای گرید A  سازه‌گستر اقداماتی انجام داده‌ایم. پس از دریافت این استانداردها و تاییدیه‌ها، در سال 1391 موفق به اخذ تاییدیه آزمایشگاهی 17025 از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی شدیم. پس از آن جزو موسسه‌های همکار اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران هستیم.
مجموعه فعالیت‌های آزمایشگاه در زمینه مواد پلیمری است. آزمون‌ها به دو گروه آزمون‌های عمومی و آزمون‌های اختصاصی تقسیم میشوند.
دسته اول آزمون‌های عمومی هستند: مانند آزمون‌های سختی‌سنجی، کشش، مقاومت حرارتی،  ضربه، مقاومت برودتی و ... که مطابق با استاندارد PSA - استاندارد کارخانه خودروسازی پژو فرانسه  و استاندارد ASTM در آزمایشگاه انجام می‌شود. وقتی آزمایشگاه به شرایط پایدار و نسبتاً ایده‌آلی رسید، به دنبال فراهم کردن تجهیزات مربوط به آزمون‌های اختصاصی برای قطعات خاص رفتیم. بخشی از این تجهیزات خریداری شد و برخی توسط واحد نت و طراحي و ساخت تجهيزات دانابسپار طراحی و ساخته شدند.

هم‌اکنون تجهیزات آزمون بسیار دقیقی مانند دستگاه آزمون تورم لاستیک در آزمایشگاه دانابسپار وجود دارد. این دستگاه که توسط واحد طراحي و ساخت تجهيزات مجموعه طراحی و ساخته شده است با دقت بالایی که دارد در نوع خود بی‌نظیر است.  دقت بالای این دستگاه ناشی از حساسیت بالای آن در اندازه‌گیری میزان تورم لاستیک است. شاید این دستگاه را بتوان یکی از با ارزش‌ترین دستگاه‌های آزمون این مجموعه دانست. وقتی شیت‌های لاستیکی در معرض برخورد با سوخت قرار می‌گیرند  تورم می‌کنند. بر طبق استاندارد باید میزان تورم شیت‌های لاستیکی را اندازه گرفت.
با توسعه آزمایشگاه در زمینه طراحی و ساخت، دستگاه‌های آزمون فشار و خلأ نیز در مجموعه راه‌اندازی شد. در حال حاضر در انجام آزمون‌های تخصصی و عملکردی فشار و خلأ یکی از آزمایشگاه‌های معتبر و مرجع هستیم و با تسلط کامل و جامع بر الزامات و استانداردها نه تنها پاسخ‌گوی خدمات مورد نیاز مجموعه بلکه پاسخ‌گوی خدمات بیرونی هم هستیم.
در حال حاضر می‌خواهیم بحث آزمون‌های پلیمری را به صورت گسترده‌تر دنبال کنیم. در این رابطه می‌توان به برنامه خرید دستگاه DSC و FTIR اشاره کرد.
میزان سرمایه‌گذاری در واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه
دستگاه آزمون نشتی سوپاپ بنزین

در این 3 سال اخیر در هر سال در حدود 50 میلیون تومان هزینه صرف توسعه آزمایشگاه شده است. روند توسعه ما یک روند تدریجی اما مداوم و مستمر بوده است. اهمیت سرمایه‌گذاری در مجموعه دانابسپار در حوزه آزمایشگاه موجب گردید گرچه در مقطعی از زمان آزمایشگاه فقط پاسخ‌گوی اهم نیازهای داخلی بود، اما اکنون توانسته با کمک واحد مهندسی (طراحي وساخت) وارد فاز آزمون‌های تخصصی‌تر و طراحی و ساخت تجهیزات جدید در داخل سازمان شود. این سرمایه‌گذاری هم در بخش توسعه تجهیزات آزمایشگاهی و هم در بخش تربیت نیروی انسانی بوده است.
در حال حاضر با توجه به تولید مجموعه قطعات سوخت‌رسانی خودرو، تولید کات ولوها و چک ولوها گستره وسیعی از آزمون‌های فشار و خلأ در آزمایشگاه قابل انجام است. تمام آزمون‌های مربوط به قطعات تولیدی دانابسپار از قبیل آزمون‌های فشار، خلأ، فشار و خلأ به صورت هم‌زمان، اندازه‌گیری نشتی، دبی و... در آزمایشگاه انجام می‌شود. در بحث آزمون‌های فشار و خلأ یک آزمايشگاه مرجع هستیم. تجهیزات مربوط به آزمون نشتی درب باک کات ولو و چک ولو مجموعه سوخت‌رسانی و دستگاه‌های آزمون‌های نشتی با دبی خیلی پایین در حد 1/0 سی‌سی بر دقیقه طراحی و ساخته شده است. این تجهیزات نه تنها نیازهای خودمان بلکه نیازهای پیمانکاران دیگر سازه‌گستر و سایپا را نیز پوشش می‌دهد.
از جمله آزمون‌های رایجی که در آزمایشگاه دانابسپار انجام می‌گیرد:
آزمون اندازه‌گیری ابعادی با استفاده از دستگاه شادوگراف با دقت 001/0 میلی‌متر، آزمون رئومتریک، سختی Shore A  و Shore D، آزمون کشش و دوام، آزمون مانایی فشار، آزمون‌های پیرسازی حرارتی، آزمون‌های مقاومت به مواد شیمیایی، آزمون MFI، آزمون سقوط آزاد، آزمون ضربه، آزمون‌های مقاومت به برودت و....
از جمله تجهیزات آزمون مربوط به قطعات خاص که در آزمایشگاه دانا بسپار طراحی وساخته شده است:
دستگاه آزمون دوام قطعه شیر قطع‌کن سوخت:
جهت انجام آزمون عملکردی با قابلیت چرخش مخزن سوخت دستگاه در زاویه 45 درجه به تعداد 〖10〗^6 بار با سرعت 10دور بر دقیقه جهت اندازه میزان نشتی شیر قطع‌کن
دستگاه دوام (باز و بسته شدن) قطعه درب باک تیبا: جهت انجام آزمون باز و بسته شدن درب باک به تعداد 1200 بار
دستگاه مربوط به آزمون مقاومت حرارتی و برودتی:
در این آزمون قطعه به تعداد 5000 بار از فشار 60- میلی‌متر به فشار 30+ میلی‌متر می‌رسد. زمان انجام آزمون 5 ثانیه طول می‌کشد. این آزمون در دمای 30-  سانتی‌گراد تا 55+ سانتی‌گراد قابلیت انجام دارد.
دستگاه آزمون فشار و دبی: جهت اندازه‌گیری تحت شرایط فشار با دقت 0.1 mbar و دبی سیال با دقت cc/min 0.1 است.
محدودیت اندازه‌گیری فشار تا 8 bar و دبی 20 lit/min است.
دستگاه آزمون فشار: قابلیت اندازه‌گیری با دقت cc/min 0.1  که بر اساس فشار دیفرانسیلی کار می‌کند.
دستگاه آزمون تورم لاستیک با دقت اندازه‌گیری 1 میکرومتر
دستگاه آزمون تورم لاستیک: جهت اندازه‌گیری تورم شیت و قطعات لاستیکی با استفاده از خط‌کش با دقت 001/0 میلی‌متر که به طور عمودی بر سطح شیت یا قطعه قرار داده می‌شود. میزان جابه‌جایی خط‌کش از روی سطح شیت بیانگر میزان تورم قطعه مورد نظر است.