اندیشه‌ای که جان می‌خرد
مهندس علی مولایی موسس و مدیر عامل "گروه صنعتی اندیشه" بیان می‌کند که
چگونه سطح دانش و کیفیت در گروه صنعتی اندیشه با تکیه بر استعدادهای ایرانی و بزرگ‌ترین آزمایشگاه تخصصی
از مرزهای دنیای فناوری عبور می‌کند.
وجود تعداد تجهیزات آزمون در آزمایشگاه گروه صنعتی اندیشه در سطح دنیا بی‌نظیر است. این تجهیزات با بالاترین سطح فناوری در برگیرنده‌ی بیش از یکصد آزمون تخصصی و عمومی کمربند ایمنی، ایربگ، غربیلک فرمان، ریل تنظیم ارتفاع، قفل، کلید چرخشی و دسته راهنما است. ما قادریم کلیه‌ی آزمون‌های مربوطه را با بالاترین سطح استانداردهای بین‌المللی به شکل متمرکز و منحصربفردی در سطح دنیا انجام دهیم. مجموع این تعداد تجهیزات تنها در سه یا چهار شرکت جهان به شکل مجزا از یکدیگر یافت می‌شود. آزمایشگاه اندیشه به عنوان مرجع ارائه گزارش برای تولیدکنندگان داخلی و خارجی در بالاترین سطح تاییدیه از مراجع معتبر بین‌المللی، مشتریان و سازمان‌های داخلی است.
شركت انديشه در سال 1363 با نام قطعه‌سازی و قالب‌سازی انديشه به عنوان سازنده‌ی قالب‌های پلاستيكی برای برخی ادوات كشاورزی، لوازم خانگی و اتومبيل، فعاليت خود را آغاز نمود. پس از 10 سال تجربه‌ی موفق در زمينه‌ی ساخت انواع قالب‌ها، پروژه‌ی توليد كمربند ايمنی خودرو در سال 1374 تحت مطالعه و بررسي قرار گرفته كه اين مطالعات حدود 3 سال به طول انجاميد. در طی اين مدت كارخانه با تجهيزات لازم جهت توليد، مونتاژ و آزمايشات مربوط به كمربند ايمنی مجهز گرديد. طی مدت كوتاهی اولين نمونه‌ها طراحی و تحت مطالعات فنی و آزمايشات مختلف انجام گرفت. نتايج آزمايشات صورت گرفته رضايت‌بخش بوده و متعاقباً در بهمن ماه سال 1376 شركت موفق به اخذ تائيديه‌‌های كيفی مورد نياز از خودروسازان ايرانی گرديد. نتيجه نهائی اين تلاش مستمر، عقد قراردادهايی با شرکت هاي سايپا،  ايران‌خودرو، ايران وانت، بهمن موتور، پارس خودرو، خاور و شهاب خودرو برای عرضه‌ی محصولات توليدی بود. همزمان با توسعه‌ی كيفی محصولات، شركت انديشه شروع به توسعه‌ی فضای كارخانه نمود. در دی ماه 1378 ساخت بنای جديد آغاز شد. ظرف يك سال كارخانه جديد آماده گرديد و شركت انديشه رسماً به محل جديد نقل مكان كرد و به نام انديشه ايمنی خودرو به فعاليت خود ادامه داد. هم اكنون این شركت يكی از اصلی‌ترين و شناخته شده‌ترين توليدكننده‌ی كمربند ايمنی، ايربگ و غربيلك فرمان و جك بازويي و ريل تنظيم ارتفاع اتومبيل در ايران مي‌باشدكه موفق به اخذ گواهينامه‌های ISO 9001, ISO 14001, ISO 18001, ISO TS 16949 ISO 17025, و نشان استاندارد ايران در زمينه‌های كيفی و مديريتی گرديده است.
شرکت اندیشه با مساحت 40.000 و زیربنای 21.000 متر مربع با 550 نفر پرسنل، دارای ظرفيت توليد 1.000.000 مجموعه‌ كمربند ايمنی خودرو، 500.000 مجموعه‌ كيسه هوا، 1.000.000 عدد غربيلك فرمان و 3.000.000 عدد قفل کمربند در سال می‌باشد.
در حال حاضر "گروه صنعتی اندیشه" متشکل از پنج شرکت: اندیشه ایمنی خودرو، ایمن‌سازان خودرو اندیشه، پرسکاری دقیق اندیشه، فنرهای فراپیچشی اندیشه و نوارهای ایمنی اندیشه می‌باشد.
شرکت ايمن‌سازان خودرو انديشه
شركت ايمن‌سازان خودرو انديشه به عنوان يكي از شركت‌هاي گروه صنعتي انديشه، همچنين اولين توليدكننده‌ی داخلي مجموعه قطعات ايمني داخل خودرو شامل: انواع كيسه‌ی هوا، غربيلك فرمان منيزيمي، ACU، رابط هرزگرد و سوئيچ غيرفعال‌سازي كيسه‌ی هوا با بالاترين سطح خودكفايي فعاليت رسمي و توليد انبوه خود را از سال 1391 با افتتاح رسمي توسط مسئولين كشوري و صنعت خودرو كشور آغاز نمود. تحقيقات 10 ساله‌ی اين شركت جهت كسب دانش فنيِ اين مجموعه‌ها كه با تلاش مستمر و پيگيري مجدانه‌ی مديريت و جمعي از كارشناسان زبده و جوان، با حمايت فناوری بزرگترين برندهاي جهاني و تراز اول اروپايي اين محصولات از اوايل سال 1380 آغاز شده بود كه نهايتاً منجر به اخذ استانداردهای بین‌المللی و انتقال اين دانش به داخل كشور شد و امروز افتخار داريم كه به عنوان اولين توليدكننده اين محصولات باشيم.
شركت پرسكاري دقيق انديشه (Fine Blanking)
شركت پرسكاري دقيق انديشه در سال 1381 در محيطي به مساحت 2000 مترمربع فعاليت خود را با هدف توليد قطعات دقيق فلزي از جمله قطعات كمربند ايمني، قطعات صندلی، قطعات قفل در، قطعات گيربكس، سيستم ترمز و... در صنعت خودرو آغاز كرد. اين شركت با نصب سه دستگاه پرس دقیق (Fine Blanking) با ظرفيت‌هاي 160 و320 تن توليد قطعات را آغاز نموده و در ابتداي سال 85 و 87 با خريد و نصب پرس‌هاي 320 و 630 تن توان توليدي خود را به طور قابل ملاحظه‌اي افزايش داد. هم‌اكنون اين شركت توان توليد 20 ميليون قطعه را در سال با ظرفيت 2 هزار تن دارد. شركت پرسكاري دقيق انديشه ارزش‌هايي منطبق با نيازهاي مشتري بوجود آورده است. تداوم در بالا بودن كيفيت محصولات، همواره ما را در كنار و همگام با مشترياني چون: سايپا آذين، حديد مبتكران، قفل ايران و انديشه ايمني خودرو و... قرار داده است.
شركت فنرهاي فراپيچشي اندیشه
شركت فنرهاي فراپيچشي انديشه در سال 1388 در محيطي به مساحت 600 مترمربع فعاليت خود را با هدف توليد فنرهاي پيچشي كمربند ايمني در صنعت خودرو آغاز كرد. اين شركت، ظرفيت توليد تا سقف 3.000.000 عدد قطعه فنر در سال را دارا مي‌باشد.
شركت نوارهاي ايمني انديشه
شركت نوارهاي ايمني انديشه در سال 1388 در محيطي به مساحت 2000 مترمربع فعاليت خود را با هدف توليد انواع نوارهاي ايمني در صنعت خودرو آغاز كرد. اين شركت با استفاده از تجهیزات مجهز، ظرفيت توليد نوار کمربند ایمنی را تا سقف 30.000.000 متر در سال داراست.
شرکت اندیشه ایمنی خودرو
مهندس ملايي مدیر عامل گروه شرکت‌های اندیشه در خصوص تاریخچه‌ ایجاد شرکت و تاسیس آزمایشگاه آن بیان داشت:
مقدمات راه‌اندازی شرکت اندیشه در سال ۱۳۶۲ فراهم شد و در سال ۱۳۶۳ تاسیس گردید. از مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده؛ یک سوم سرمایه صرف خرید ماشین‌آلات معمولی و دو سوم آن، هزینه‌ی خرید تجهیزات آزمایشگاهی شد. یعنی قلب شرکت هم به لحاظ دانش و هم به لحاظ سرمایه‌گذاری آزمایشگاه شد. با توجه به آنکه تجهیزات خریداری شده برای اولین بار به کشور وارد می‌شد و فروشنده هم تعهدی برای نصب نداشت؛ مشکلاتی در نصب و راه‌اندازی آن داشتیم. به هر نحوی با تلاش همکاران و دوستان داخل و خارج شرکت کلیه‌ی ماشین‌ها راه‌اندازی شدند. همگی شوق و ذوق آن را داشتند که دستگاه‌ها زودتر راه‌اندازی شوند. در واقع ما با این تجهیزاتی می‌توانستیم بفهمیم که در چه سطحی از کیفیت، محصول را تولید می‌کنیم. میزان دوام عملکردی و طول عمر آنها چقدر است؟ کیفیت مواد اولیه‌مان چگونه است؟ چه آزمون‌هایی را پاسخ می‌دهند؟ لازم بود برای شناسایی کامل محصولات‌مان آزمایشگاهی در قد و قواره آنها، که عمدتاً محصول جدیدی در کشور بود؛ ایجاد می‌کردیم. در واقع برای آنکه کیفیت در سطح مطلوب باقی بماند و با توجه به تغییراتی که در مواد اولیه، روش‌های مختلف تولیدی از قبیل: اتوماسیون دستی، نیمه اتوماتیک و سایر روش‌ها وجود داشت؛ از سویی آزمایشگاه دیگری در کشور وجود نداشت تا محصول تولیدی خود را مورد آزمون قرار دهیم؛ چاره‌ای به جز ایجاد آزمایشگاه کامل و استاندارد پیش رو نداشتیم. به عنوان مثال امروزه آزمایشگاه علوم کاربردی رازی وجود دارد و شما می‌توانید هر ماده‌ی پلیمری یا مواد فلزی را در آنجا مورد آزمون قرار دهید. اما در آن زمان مرجعی جهت انجام آزمون‌های تخصصی کمربند ایمنی وجود نداشت تا ما بتوانیم اطلاعات مورد نیاز خود به دست آوریم. به ناچار وقتی بحث کیفیت، دوام و بقای کیفیت محصول مطرح می‌شود؛ دچار مشکل می‌شویم. بنابراين تصمیم برای ایجاد و توسعه‌ی آزمایشگاه توسط کادر مدیریتی شرکت اندیشه گرفته شد. تا این مرکز آزمون برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شود. در حال حاضر نیز آقای مهندس مقربی برنامه‌هایی برای توسعه‌ی تجهیزات و فضای آزمایشگاه دارند که از همان تفکرات اولیه نشأت می‌گیرد و نشانه‌ی آینده‌نگری ایشان است. ايشان متذكر شده‌اند در بعضي از مواقع چه در حال حاضر یا حتی در آینده‌ای نزدیک به آن تجهیزات نیازی نباشد، اما می‌دانم که او یک استانداردی مد نظردارد که انجام آزمون‌های مربوطه در دو یا سه سال آینده مورد نیاز مي‌باشد. بنابراین تفکر حاکم بر شرکت در مورد کیفیت، همواره در حال تعالی و رشد مستمر است. من از همکارم، آقای مهندس  مقربی تشکر می‌کنم که با جدیت زیاد برنامه‌های کیفی، آزمایشگاه و استاندارها را دنبال می‌کنند.
آزمایشگاه، قلب شرکت اندیشه است.
مهندس ملايي برنامه‌های شرکت اندیشه را در حوزه‌ی انتقال دانش فنی از صنایع پیشرفته‌‌‌ی اروپایی نسبت به سایر صنایع بسیار متفاوت دانسته و افزودند:
در مورد کسب دانش از شرکت‌های خارجی، با توجه به آن‌که آنها در زمینه‌ی تولید خودرو و قطعات وابسته، فاصله معناداری با ما دارند معتقدیم که باید با آنها همکاری نزدیک داشته باشیم. به نوعی کسانی که در سن و سال من هستند به این نقطه نظر نیز رسیده‌اند که استانداردهای کشورهای اروپایی در مقایسه با شرکت‌های جدید مانند یک شرکت چینی که عمرش به ده سال هم نمی‌رسد خیلی متفاوت است. بنابراین ما تمایل‌مان طبیعتاً کار با کشورهای اروپایی است. با توجه به این وضعیتی هم که پس از رفع تحریم‌ها پیش‌آمده، شاید شرایط بهتر هم شده باشد.
ایشان در رابطه با اثرات وجود تحریم‌ها در روند کار خود ادامه دادند:
یک واقعیتی که در مورد شرکت اندیشه وجود دارد و شاید برای شرکت‌های دیگر این‌طور نباشد یا کمتر باشد آن است که شرکت اندیشه طی دوره‌های تحریم‌، به لحاظ کسب دانش عایدی بسیاری داشت. در مواقعی‌که تحریم نبودیم؛ هر فعالیت و طرحی را باید با تائیدیه‌ی آنها انجام می‌دادیم. گام به گام باید پیش می‌رفتیم. این تحریم‌ها باعث شد که ما ارتباط‌مان به لحاظ قانونی با شرکت‌های اروپایی‌ کم شود. اما آنها در انتقال و ارائه دانش فنی محصول هیچ‌ کوتاهی نکردند. در مذاکراتی که با آنها داشتیم؛ با توجه به آن که امكان حضور آنها در شرکت اندیشه ميسر نبود یا ما نمي‌توانستيم مستقیماً به شرکت‌های آنها مراجعه كنيم؛ به ناچار در دفتر خود در آلمان یا مکان دیگری قرار ملاقات می‌گذاشتیم؛ آنها به آنجا آمده و مدارک و اطلاعات فنی را با ما به طور دائم مبادله می‌کردند. با این روش طی آن دوران توانستیم دانش خیلی زیادی کسب کنیم. جا دارد در اینجا به تفاوت کار با شرکت‌های اروپایی‌ و آسیای شرقی اشاره کنم. شرکت‌های اروپایی‌ هیچ‌گونه محدوديتي در انتقال اطلاعات و دانش فنی نداشتند. اما شرکت‌های چینی و کره‌ای بسیار متفاوت بودند. در واقع شرکت‌های اروپایی هر کمکی که لازم بود به ما می‌کردند. به عنوان مثال همکارانم در شركت طرحی را تهیه و براي آنها ارسال می کردند. آنها با انجام آزمون‌های مختلف طرح ارسالي را بررسی، صحه‌گذاری کرده و پاسخ ما را می‌دادند. حقیقتاً ارتباط‌شان را با ما خوب حفظ کرده بودند. البته تحریم‌ها از لحاظ کسب دانش برای ما خیلی خوب بود ولی به لحاظ اقتصادی وضعیت بسیار بدی ایجاد شده بود. ضرر و زیان هنگفتی برای شرکت اندیشه از سوی شرکت‌های خودروساز و سیستم بانکی طی مدت تحریم‌ به ما تحمیل شد. ولی از آن جایی که نگرش شرکت، یک نگرش کیفی است؛ این انگیزه که در این شرایط چیزهاي زيادي به دست می‌آوردیم خیلی قوی‌تر از ضرر اقتصادی بود که از دست دادیم. در اصل ما یک زیان اقتصادی دیدیم؛ در مقابل سود خیلی زیاد به لحاظ كسب دانش فنی و  معنوی بردیم و نيروهاي اين سازمان اعتماد به نفس بالايي پیدا کردند. در اين مقطع مدیران و كارشناسان اين شرکت عنوان می‌کنند ما می‌توانیم به راحتي هر نوع محصول را طراحی كرده و آزمون‌هاي مربوطه را انجام داده و گزارش نمایيم. اکنون ما می‌توانیم با شرکت‌های بین‌المللی و صاحب نام با این سطح فناوری و دانشی که روی ماشین‌های ایرانی سوار است و دانشی که از قطعات ایمنی در محصولات‌مان کسب شده است؛ برابری کنیم. اما همچنان همکاری متقابل با شرکت‌های اروپایی وجود دارد.
شرکت اندیشه طی دوره‌های تحریم‌، به لحاظ کسب دانش، عایدی بسیاری داشت. الان مدیران شرکت به راحتی عنوان می‌کنند ما می‌توانیم و انجام می‌دهیم. آزمایشگاه اندیشه قادر است متناسب با آخرین سطح استانداردهای بین‌المللی کلیه‌ی آزمون‌های تخصصی کمربند ایمنی را انجام دهد. اکنون ما می‌توانیم با شرکت‌های بین‌المللی و صاحب نام با این سطح فناوری و دانشی که روی ماشین‌های ایرانی سوار است و دانشی که از قطعات ایمنی در محصولات‌مان کسب کرده‌ایم؛ برابری کنیم.
مهندس ملایی برنامه‌ها‌ی توسعه و چشم‌انداز تولیدات داخلی و بخش صادرات را در شرکت اندیشه این‌گونه تشریح نمودند:
قبل از تحریم‌ها با طرف‌های خارجی‌ خود مانند شرکت TRW و شرکت‌های دیگر که مراجعه می‌کردیم یا مکاتبه و مذاکره داشتیم و به صورت پیوسته و مکرر جلساتی داشتیم؛ قرار شده بود شرکت TRW با ما در ايران و در همین مكان شريك شود و سرمایه‌گذاری کند. قرار شده بود ۵۰ یا ۵۱ درصد سهام را آنها در اختیار داشته باشند و اسم شرکت به "TRW اندیشه" یا "اندیشه TRW" شود. ولی در این فاصله‌ی تحریم‌ها، ما به اتفاقِ شرکت‌های خارجی به این نتیجه رسیدیم که در شرایط فعلي و در کلیه‌ی حوزه‌های تولید کمربند یا تولید مجموعه‌ی ایربگ و سایر قطعات، نیازی به شراکت نداریم. البته در دراز مدت به یکدیگر نیاز خواهیم داشت. آنها هم دیدند اینجا و در آن مقطع و شرایط کاری برای انجام دادن ندارند و متقابلاً از ما نمی‌توانند انتظاری داشته باشند. چون ما امروزه چیزی از آنها نمی‌خواهیم. البته از آن جایی‌که اروپایی‌ها میل به همکاری درازمدت و آینده‌نگری خوبی دارند؛ مانند ایجاد مدارس و اماکن فرهنگی، مدارس فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها؛ و ما نیز بر همین اصول و شرایط بلند مدت می‌اندیشیم و برنامه‌ریزی می‌کنیم؛ ما را به این نتیجه سوق داد تا شرکت جدیدی را به اتفاق هم به ثبت رسانده و فعالیت مشترکی را آغاز کنیم. یعنی یک شرکت و کار جدید روی پروژه‌های جدید ایجاد کنیم. این برنامه‌ی آینده ماست.
مدیرعامل شرکت اندیشه با توجه به وضعیت نامطلوب تولید خودرو و قطعه‌سازی در کشور و راه برون رفت از این شرایط را این‌گونه بیان کردند:
در هر صورت اگر الان شرایط مناسب نباشد راهی جز این هم وجود ندارد. یعنی اگر ما بیست سال دیگر هم بخواهیم خودروسازی را شروع کنیم؛ باز همین مسیر را باید طی کنیم. باز باید با همین مدیران پیش برویم. باز باید سیستم‌های حمایتی دولتی وجود داشته باشد. باز باید با همین کیفیت‌های پایین ادامه دهیم. چاره‌ای غیر از این نیست. یعنی اگر ما بیست سال صبر کنیم و فکر کنیم مدیران ما رشد می‌کنند، آن‌وقت خودروسازی را از آنجا شروع کنیم و صنعت را از آن زمان آغاز کنیم؛ باعث می‌شود که یک زمانی را عقب بمانیم. به نظر من همین راهی که الان می‌رویم به نوعی عملکردمان پالایش می‌شود. نقاط ضعف نشان داده و مشکلات دیده می‌شوند و به مرور می‌توانیم به یک نقطه‌نظر مطلوب برسیم. به نظر بنده خصوصی‌سازی صنعت خودرو در شرایط فعلی راهکار اساسی نیست. وقتی ما می‌گوییم باید بخش خصوصی، تولید خودرو را بر عهده داشته باشد؛ نخست باید شکست بخش دولتی ملموس شود. بعد بگوییم که بخش خصوصی می‌تواند فعال شود یا خیر. این گردشی است که دارد طی می‌شود. به عنوان نمونه شرکت‌های خارجی می‌گویند این تعداد پرسنل که در صنعت خودروسازی ایران مشغول به فعالیت هستند؛ برای این سقف تولید بسیار زیادند. شما با این کادر می‌توانید سه تا پنج میلیون خودرو تولید کنید. این برداشت براساس این تبادل اطلاعات است که نمایان می‌شود. البته در این مدت، بخش خصوصی هم باید بتواند خودش را نشان دهد. اگر بخش خصوصی، اکنون خودروی چینی را به اینجا آورده و بخواهد مونتاژ کند؛ یعنی راه گذشته را با کیفیت پایین‌تر بخواهد طی کند، عملاً کارایی خودش را از دست داده است. بنابراین باید یک فضایی موجود باشد تا در آن فضا هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی بتوانند فعالیت‌های خود را ادامه دهند و این فرآیند باید طی شود. بعد تشخیص داده می‌شود که کدام بخش فعال‌ترند. بخش خصوصی اگر بخواهد صرفاً بحث‌های اقتصادی و سودهای کوتاه‌مدت خود را در نظر بگیرد اصلاً معلوم نیست که موفق باشد. حداقل بخش دولتی یک تعهدات یا یک طرح توجیه اقتصادی درازمدت دارد و با همه پستی و بلندی‌هایش دارای یک طرح ملی است. ولی بخش خصوصی ممکن است یک طرح کوتاه‌مدت اقتصادی داشته باشد. الان بعضی از بخش‌های خصوصی کارهای اقتصادی انجام می‌دهند و کار خودروسازی انجام نمی‌دهند. بنابراین این فرآیند باید طی شود و بخش‌های دولتی و خصوصی در طول این زمان باید خودشان را ارزیابی کنند.
مهندس قاسم مقربي مدير آزمايشگاه
مهندس قاسم مقربی دارای مدرک مهندسی مکانیک سیالات، ۱۵ سال سابقه‌ی فعالیت در جایگاه مختلف شرکت اندیشه ایمنی خودرو مي‌باشد. سرپرست تولید، کارشناس تضمین و کنترل کیفیت و نهایتاً از سال 1383 تاکنون به عنوان مدير آزمایشگاه و هم‌زمان به عنوان سرپرست کنترل کیفیت مشغول به فعالیت می‌باشد. آزمایشگاه زیر نظر وی و با هدایت ایشان، در سال‌های گذشته توانسته است مجوزها و تقدیرنامه‌های بسیاری را کسب کند. اخذ گواهینامه‌ی استاندارد ISO 17025  از سازمان ملی استاندارد ایران در سال 1394 از جمله افتخارات آزمایشگاه شرکت اندیشه ایمنی خودرو بوده است. همچنین نزدیک به 10 سال است که این آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه همکار در سطح استان مازندران با سازمان استاندارد ایران همکاری می‌کند و کلیه‌ی آزمون¬¬هایی‌که مطابق با استاندارد ۷۷۹ ملی ایران است، در این آزمایشگاه قابلیت انجام و ارائه گزارش را برای هر سازمانی دارد. در سال گذشته هم آزمایشگاه شرکت اندیشه به عنوان بهترین آزمایشگاه همکار اداره استاندارد، در سطح استان لوح تقدیر گرفت.
توسعه فضای کسب و کار در شرکت اندیشه در قالب همکاری‌های داخلی و خارجی
مهندس مقربی ضمن اشاره به سهم بالای شرکت اندیشه ایمنی خودرو در ارسال قطعات به شرکت‌های خودروساز داخلی بیان داشت:
علاوه بر تامین حدود ۸۰ درصد سهم تامین کمربند ایمنی گروه سایپا، نزدیک به 50 درصد تأمین بازار شرکت ایران‌خودرو و ایران خودرو دیزل و حدود ۹۰ درصد سهم گروه خودروسازی بهمن را در اختیار داریم.
از سال ۱۳۹۲ شرکت اندیشه برای نخستین بار تولید انواع ايربگ خودرو را در داخل کشور آغاز و از آن تاریخ تاکنون حدود 300 تا 350 هزار عدد ایربگ برای خودروهای پراید تأمین کرده است. ایربگ پراید شامل ایربگ  (Driver Air Bag) DAB سمت راننده، (Passenger Air Bag) PAB سمت شاگرد می‌باشد. كلاك اسپرينگ، کلید چرخشی، غربیلک فرمان، دسته راهنما و ACU جزو دیگر محصولات شرکت اندیشه می‌باشد که برای سایپا تولید می‌شوند. این شرکت از سال ۱۳۹۳ نیز طراحی ایربگ ۲۰۶ را آغاز و تولید کلیه‌ی قطعات آن را از جمله ایربگ سمت راننده و شاگرد و غربیلک فرمان را به انجام رسانده است. این نوع از ایربگ‌ها را که به آن P6L می‌گویند با اخذ تأییدیه‌ ایران‌خودرو در حال تولید است.
در حال حاضر شرکت اندیشه کلیه غربیلک‌های ایران‌خودرو از جمله: غربیلک سمند، دنا، رانا، پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ را تولید می‌کند. این شرکت تنها تامین‌کننده‌ی غربیلک فرمانِ خودروی دنا است و در سه خودروی سمند، پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ پنجاه درصد و غربیلک فرمان خودروی رانا را حدود هفتاد تا هشتاد درصد تأمین می‌کند.
مهندس مقربی یکی از عمده‌ترین دلایل کسب سهم بیشتر بازار را نسبت به سایر رقبا کیفیت بالا و افزایش توان تولید و تنوع محصولات این شرکت دانسته و افزود:
 
شرکت اندیشه توانسته است با سرمایه‌گذاری گسترده و افزایش قابلیت تولید مجموعه ایربگ‌های شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو را داخلی‌سازی نموده و آن را به یک مزیت رقابتی تبدیل کند. به این معناکه تولید و مونتاژ کلیه قطعات شامل: مجموعه نگهدارنده فلزی Inflator ، بدنه (Case) نگهدارنده جهت نصب قطعات زیر مجموعه، فنرهای میله‌های اتصال و سایر قطعات همچنین دوخت و مونتاژ پارچه در داخل شرکت اندیشه به انجام می‌رسد. به نحوی که این شرکت آمادگی تامین قطعات مذکور به سایر شرکت‌های تولیدکننده مجموعه‌ی ایربگ را نیز دارد. همچنین تمامی ماشین‌آلات تولیدی، تجهیزات آزمون و اندازه‌گیری و مواد اولیه مطابق با لیست قطعات (BOM) از مراجع و برندهای معتبر و تحت لیسانس و نظارت شرکت TRW تامین می‌گردد.
آزمایشگاه‌های شرکت اندیشه؛ بزرگترین مرکز آزمون قطعات ایمنی کشور از آغاز تا امروز
مسئول آزمایشگاه شرکت اندیشه با بیان این¬که یکی از اهداف و برنامه¬های مهم سازمان بالابردن سطح کیفیت محصولات بوده است؛ تصریح کرد:
با توجه به ایمنی بودن محصولات این شرکت و نقش مستقیم آنها بر سلامت سرنشینان؛ در سال ۱۳۸۰ با افزایش تیراژ تولیدِ کمربندهای ایمنی، مدیریت شرکت جهت برآورده کردن الزامات استاندارد، اطمینان از کیفیت محصولات و ارتقای کیفی آنها شخصاً از تجهیزات آزمون شرکت سامسونگ کره که غالباً با فناوری و ادوات ژاپنی طراحی و ساخته شده بود؛ بازدید کردند و پس از بررسی‌های کارشناسی اقدام به خرید کل آن تجهیزات نمودند و به این طریق آزمایشگاه شرکت اندیشه ایمنی خودرو راه‌اندازی شد. بیش از هفتاد دستگاه آزمون از شرکت سامسونگ ساخت کشور ژاپن خریداری شد. این تجهیزات براساس استانداردهای ECE R16 و استاندارد پژوی فرانسه (PSA) ساخته شده است و ما هیچ تغییری در آنها  نداده‌ایم. تنها نصب و راه‌اندازی و کالیبراسیون دستگاه‌ها را انجام داده‌‌ایم و به بهره‌برداری و تایید مشتریان رسانده‌ایم. نکته‌ای که باید اینجا ذکر کنم آن است که طرف کره‌ای پس از فروش این تجهیزات به ما هیچ‌گونه خدمات نصب، راه‌اندازی و آموزش ارائه ندادند یا درخواست هزینه بسیار زیادی داشتند. بنابراین به همت مهندسان شرکت توانستیم تمام تجهیزات را نصب و راه‌اندازی کنیم.
بیش از هفتاد دستگاه آزمون از شرکت سامسونگ ساخت کشور ژاپن خریداری شده و این تجهیزات براساس استانداردهای ECE R16 و استاندارد پژوی فرانسه (PSA) ساخته شده است.
مهندس مقربی درباره‌ی نحوه تجهیز آزمایشگاه و توسعه‌ی زیرساخت‌های لازم برای محصولات جدید عنوان داشت:
از سال 1390 با توجه به تغییر محصولات از کمربند ساده به نوع محدودکننده نیرو (Load Limiter) و کمربند پیش‌کشنده یا (Pretensioner)  و گسترش چرخه‌ تولید، مجموعه‌ای دیگر از تجهیزات آزمون به آزمایشگاه شرکت اضافه کردیم. به عنوان مثال برای کمربندهای پیش‌کشنده مطابق با استاندارد PSA 371117 جهت انجام آزمون‌های استاتیکي كمربند نیاز به تامین مانکن (Dummy) هیبرید III 50% بوده که توسط شركت خریداری گرديد. همچنین تجهیزات آزمون‌های دوام و عملکرد مجموعه ریل تنظیم ارتفاع خودروی پراید، پژو ۲۰۶ و تیبا، دستگاه آزمون زاویه که به صورت خودکار و بدون نیاز به اپراتور کار می‌کند، تجهیزات آزمون‌های دوام و عملکرد غربیلک فرمان پراید و تیبا، تجهیزات آزمون دوام و عملکرد مربوط به ترمز در پژو ۲۰۶ و رانا از دیگر تجهیزاتی هستند که آزمایشگاه به آنها مجهز شد. از دیگر تجهیزاتی که به مجموعه آزمایشگاه‌های شرکت اندیشه اضافه شده‌ است می‌توان به دستگاه آزمون milgas generator (MGG) و Tank Test جهت انجام آزمون مجموعه Inflator و کمربند پیش‌کشنده یا (Pretensioner) برای اولین بار در کشور اشاره نمود. هم‌چنین جهت بهبود کیفیت آزمون‌ها و بالا بردن ضریب ایمنی قطعات با تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، منحنی اینرسی را به دستگاه آزمون عملکرد ایربگ اضافه کردیم. در مورد کمربندهای پیش‌کشنده جزو اولین شرکت‌هایی هستیم که از مدل‌های دامی مطابق با استاندارد PSA 371117 استفاده کرده‌ایم.
وی درباره‌ تست‌های خط تولید جهت انجام آزمون‌های صد در صد قطعات افزود:
می‌توان گفت تجهیزات آزمون مستقر در خط تولید کلیه‌ آزمون‌های لازم را از ورودی مواد اولیه و قطعات تا محصولات مونتاژ شده انجام می‌دهند. در عین حال به صورت همزمان امکان انجام آزمون‌های مذکور در آزمایشگاه شرکت اندیشه نیز وجود دارد. در نهایت متناسب با استانداردها و درخواستی که از سوی مشتریان تبیین شده است کلیه آزمون‌های مواد اولیه، نیمه مونتاژ و مونتاژ نهایی در آزمایشگاه‌های تخصصی شرکت اندیشه انجام و گزارش مذکور تهیه و همراه محصول یا در مراحل مختلف متناسب با درخواست مشتری ارائه می‌گردد. نمونه‌سازی محصولات جهت انجام ‌آزمون‌های عملکردی یا دوام در خط تولید و تحت نظارت کارشناسان کنترل کیفیت به انجام می‌رسد.
نقش آزمایشگاه در تحولات شرکت
یکی از افتخارات شرکت اندیشه بومی‌سازی دانش طراحی و ساخت انواع کمربندهای ایمنی است. در سال ۹۱ و ۹۲ به دلیل تحریم‌هایی که از سوی کشورهای خارجی اتفاق افتاد؛ عملاً شرکت TRW اعلام کرد که دیگر کمربندهای پیش‌کشنده یا  (Pretensioner)را تامین نخواهد کرد. به همین خاطر شرکت اندیشه با سرمایه‌گذاری و تامین زیرساخت‌های لازم اقدام به مهندسی معکوس و طراحی محصولات نموده و در نهایت کلیه‌ی نیازهای مشتریان را در کوتاه‌ترین زمان و با تکیه بر دانش و تخصص بدنه‌ی مهندسی شرکت برآورده کرد.
مهندس مقربی ضمن اشاره به نقش آزمایشگاه در طراحی محصول عنوان کرد:
آزمون‌های استاتیکی کمربندهای پیش‌کشنده یکی از مهمترین خدماتی است که آزمایشگاه اندیشه می‌تواند برای طراحی مناسب کمربند در اختیار کارشناسان و مهندسان شرکت یا حتی در سطح کشور ارائه دهد. در آزمون‌های استاتیکیِ کمربندهای پیش‌کشنده مطابق با استاندارد  PSA B371117 ، هفت مشخصه باید مورد ارزیابی و آزمون قرار گیرد تا گزارش آزمون قابل استناد و ارائه باشد. آن هفت مشخصه عبارتنداز: زمان؛ به معنای زمان عملکرد از لحظه اعلام پالس و سیگنال برای کمربند که به آن TTF می‌گویند. دومین مشخصه مورد آزمون میزان زمان لحظه آتش (fire) تا لحظه جمع شدن تسمه است. یعنی زمان شروع به جمع شدن تسمه تا زمان كامل جمع شدگي تسمه. سومین مشخصه، مقدار طولي كه تسمه جمع مي‌شود. در کنار تعیین زمان‌های عملکرد کمربند ایمنی؛ اندازه¬گیری‌های سه نیروی روی سینه، نشیمنگاه سرنشین و همچنین قسمت آویز بالا - قلاب وسط – توسط سه سنسور نیرو (load cell) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این شش شاخص توسط یک دستگاه اندازه‌گیری می‌شود. آخرین تست هم مربوط به نیرویی است که از زمان عملکرد تا زمان جمع شدن کمربند، میزان جابجایی و جمع شدن تسمه را نشان می‌دهد. یکی دیگر از آزمون‌های مهم، اندازه‌گیری نیروی باز شدن زبانه از داخل پریز کمربند است. در این آزمون زمان آزاد شدن قلاب از داخل پریز با کمک یک سنسور نیرو(load cell)  پرتابل 20 تا 25 کیلویی اندازه‌گیری می‌شود. برای اندازه‌گیری این دو زمان، نیاز به دوربین‌های سرعت بالا (high speed) داشتیم. برای همین منظور دو دوربین با قابلیت فیلمبرداری از هزار تا ده هزار فریم بر ثانیه خریداری کردیم.
مهندس مقربی در بیان آزمون‌های نهایی محصول جهت اخذ تاییدیه مشتری ابراز داشت:
برای صحه‌گذاری ساخت داخل کمربندها توسط شرکت‌های خودروساز، مراحل و سطوح مختلفی از آزمون‌های متنوع به انجام رسید. برخی از آنها مانند آزمون‌هایی که در بالا به آن اشاره شده است در داخل شرکت و برخی دیگر که فناوری و هزینه‌های بسیار بالایی داشتند در خارج از کشور انجام شد. به عنوان مثال تعداد سه نمونه از کمربندهای تولیدی را جهت انجام آزمون تصادف (crash test) به شرکت تاکاتای ژاپن (TAKATA) فرستادیم. پس از تایید نتایج آزمون‌های داخلی و خارجی، محموله‌های تولید شده مجوز ارسال را گرفتند. البته نمونه‌های مشابه این آزمون در کشور آلمان نیز انجام شده بود. طبیعی است به دلیل حساسیت عملکردی و اهمیتی که کمربندهای ایمنی در خودرو دارند تا اطمینان کامل از کیفیت آنها کسب نگردد مجوز ارسال و استفاده نخواهند داشت. آزمون‌های شبیه‌ساز تصادف (crash test) بسیار هزینه‌بر است و رقمی معادل ۲۰ تا ۳۰ هزار یورو را دربرخواهد داشت.
عبور از سطح کیفیت کره‌ای
مهندس مقربی در ادامه درباره نحوه گذر از کمربندهای طرح قدیمی به طرح جدید بیان داشت:

ما تا سال ۱۳۹۰ در حال استفاده از مکانیزم کمربندهای قدیمی بودیم که از نمونه‌های کمربند طرح کره‌ای، مهندسی معکوس شده بود. متاسفانه مشکلات موجود در طرح‌های کره‌ای باعث می‌شد در بعضی مواقع عملکرد مناسبی از کمربند نداشته باشیم. بعد از اینکه همکاری‌مان با شرکت TRW شروع شد؛ یک نمونه از کمربندهای TRW به نام طرح چهار را به همراه نقشه‌ها و مدارک فنی از آنها دريافت و با مهندسی معکوس آن را داخلی‌سازی کردیم و در آزمایشگاه کلیه آزمون‌های استاندارد مربوطه را انجام دادیم. پس از برآورده شدن الزامات و صحه‌گذاری عملکردِ آن، توانستیم طرح جدید و بهبود یافته را برای اولین بار در کشور ارائه دهیم.
وی نقش تجهیزات آزمون را در به نتیجه رسیدن این طرح، بسیار مهم دانست و افزود:
شرکت TRW  فقط طرح اولیه را به ما داد. ولی به دلیل آن‌که کلیه‌ی قالب‌های آن توسط شرکت اندیشه داخلی‌سازی شده بود؛ هیچ کمکی به ما جهت اطمینان از کیفیت محصول نمی‌کرد. در اینجا بود که نقش آزمایشگاه و تجهیزات آزمون بسیار مهم و کلیدی می‌نمود. ما توانستیم با انجام مجموعه‌ای از آزمون‌های خاص به ماهیت عملکردی کمربند ایمنی با طرح جدید پی‌برده و با آنالیز نتایج بدست آمده کلیه‌ی نقاط ضعف آن را شناسایی کنیم و با اصلاح نواقص آنها و اخذ تایید مشتری، برای اولین بار در کشور تولید مدل جدیدی از کمربند ایمنی را عملیاتی کنیم.
با انجام مهندسی معکوس و بهره‌گیری از امکانات آزمایشگاهی توانستیم طراحی کمربندهای ایمنی ساخت کشور کره را بهبود بخشیده و برای اولین بار در کشور تولید مدل جدیدی از کمربندهای ایمنی را عملیاتی کنیم.
مهندسی مقربی درباره‌ی ساختار واحد مهندسی و روش طراحی و توسعه محصولات در شرکت اندیشه بیان کرد:
در ساختار سازمانی شرکت؛ واحدي متشكل از مهندسی و كيفيت وظایف طراحي و نمونه‌سازي طرح‌هاي جديد را به عهده دارند. به عبارت دیگر طراحی یا رفع مشکلات احتمالی و بهینه‌سازی محصول توسط کارشناسان مهندسی و با هماهنگی كيفيت و آزمایشگاه انجام می‌شود. به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که در خط تولید ایران‌خودرو اتفاق افتاد؛ به صدا درآمدن بوق خودرو به هنگام حركت و افتادن در دست‌اندازها بود. با بيان اين مشكل از سوي ايران خودرو تيمي متشكل از مهندسي، كيفيت و آزمايشگاه و با استفاده از دستگاه آزمون نیرو - جابجا موجود در آزمایشگاه‌ بلافاصله تست آزمون میزان کورس جابجایی را انجام دادند. پس از بررسی نتایج مشخص شد زماني‌كه مونتاژ ایربگ روی غربیلک انجام می‌شود غربیلک دفرمه شده و کورس بوق تغییر می‌کند. در اولین گام یک گزارش از شرح مشکل کیفی به واحد مهندسی تولید ارائه شد و پس از آن اقدامات اصلاحي بر روی غربیلک انجام گرفت.
برنامه‌های توسعه در آزمایشگاه اندیشه ایمنی خودرو
مهندس مقربی در خصوص بهره‌گیری از فناوری موجود در آزمایشگاه‌های پیشرفته و تعامل با آنها اظهار داشت:
یکی از طرح‌هایی که اندیشه در سر دارد توسعه‌ی همکاری با شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های خارجی برای انجام آزمون‌ها مطابق با استاندارد ECE R16 است. برای این منظور با یکی از آزمایشگاه‌های به نام CAS ایتالیا با همکاری شرکت IMQ در حال مذاکره هستیم تا امکان ارائه‌ی خدمات متقابل آزمایشگاهی فراهم گردد. یکی از اهداف مهم ما این است که بتوانیم اسلد را در آزمایشگاه اندیشه راه‌اندازی کنیم. البته به دلیل هزینه‌ی بالای آن، قرار شده که اجرای این پروژه را در اولویت های بعدی قرار دهیم. در حال حاضر ما نماینده رسمی شرکت آزمایشگاهی سیدات اسپانیا  (Cidaut)هستیم. این شرکت علاوه بر انجام آزمون‌های متنوع ایربگ، غربیلک فرمان، کمربند ایمنی، شبیه‌ساز تصادف و... آمادگی ارائه‌ی خدمات مهندسی، طراحی و مشاوره‌ی آزمون‌های مختلف را داراست.
ایشان به دو نکته مهم که نقش تعیین کننده‌ای در کیفیت پایین محصولات تولید داخل دارد اشاره کرده و بیان داشت:
به نظر بنده یکی از دلایل افت کیفیت محصولات تولید داخل به کیفیت پایین مواد اولیه‌ای است که استفاده می‌کنیم. متاسفانه به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه امکان تامین مواد اولیه با کیفیت مطلوب برای تولیدکنندگان میسر نیست. لذا تولید کننده مجبور است جهت تامین خطوط تولید خود از مواد ضعیف¬تر و با کیفیت پایین‌تر استفاده کند. متاسفانه خودروسازان نیز برخورد مناسبی برای این مهم نداشته‌اند و ظاهراً کیفیت برای آنان مقوله چندان مهمی نیست. به عنوان مثال اگر دو شرکت یک محصول یکسان را تولید کنند به نحوی که کیفیت یکی از آنها نسبت به دیگری بالاتر باشد بابت محصول با کیفیت بالاتر هیچ‌گونه مزیتی مانند افزایش تیراژ یا تعهد قیمتی برای تولید کننده مربوطه وجود ندارد تا سازنده‌ی با کیفیت پایین‌تر راغب شود کیفیت تولید خود را افزایش دهد. دلیل دوم نقشی است که ماشین‌آلات تولیدی و تجهیزات آزمون بر کیفیت محصولات دارند. اگر فرض کنیم مواد اولیه‌ کیفیت بسیار خوبی هم داشته باشند اما ماشین‌آلات تولیدی قابلیت لازم برای استفاده مطلوب از آن مواد را نداشته باشد عملاً نه تنها تفاوتی در کیفیت محصول ایجاد نمی‌شود بلکه باعث هدر رفت سرمایه در مواد اولیه، منابع انسانی و سایر موارد می‌شود. این قاعده را در مورد تجهیزات آزمون هم به روشنی می‌توان دریافت که امکان خطاناپذیرسازی در فرآیند تولید به راحتی قابل اجراست. البته مستلزم صرف هزینه است. از آنجا که این هزینه‌ها در قیمت‌های تمام شده قطعات یا محصولات دیده نمی‌شود؛ تولیدکننده‌ها یا شرکت‌های سازنده تمایلی برای روی آوردن به سیستم‌های خطاناپذیرسازی ندارند. در استانداردهایی که توسط خودروسازان تعریف شده است یک حداقل‌ الزاماتی وجود دارد که قطعه‌سازان ملزم به رعایت آنها هستند. اما در شرکت‌های صاحب نام با برندهای جهانی از این حداقل‌ها گذر و در تعیین شاخص‌های کیفی، استانداردهای کارخانه‌ای را تعریف کرده‌اند. اگر خودروسازان بخواهند در این حداقل‌ها بمانند نتیجه همان است که الان مشاهده می‌کنید. ولی اگر بخواهیم با شرکت‌های بزرگ دنیا مانند TRW , TAKATA , … رقابت یا حتی خود را مقایسه کنیم؛ مستلزم آن است که خودروسازان هزینه تامین زیرساخت‌های لازم را بپذیرند. این‌جاست که می‌توان از قطعه‌ساز، محصولِ باکیفیت تقاضا کرد و مسئولیت رعایت کامل شاخص‌های کیفی را به وی سپرد.
ایشان برنامه‌‌ی صادرات شرکت اندیشه را این‌گونه بیان داشت:
ما در بحث صادرات وارد شدیم ولی به دلیل وجود تحریم‌ها این پروژه متوقف شد. با شرکت تاکاتا پیشرفت خیلی خوبی داشتیم؛ حتی نمونه‌ محصولات ما برای آنها فرستاده شد. نمونه تسمه‌های کمربند هم به شرکت TRW صادر شد. ولی در نهایت دچار مشکل شدیم. یکی از دلایل آن هم عدم پرداخت بدهی خودروسازان است. با کمبود نقدینگی طبیعتاً ما نمی‌توانیم مواد اولیه خود را بهبود دهیم یا فرآیند تولید را اصلاح کنیم. همین مسئله باعث اختلال در روند تولید و افت کیفیت محصول و در نتیجه کاهش سهم بازار مخصوصاً در حوزه‌ی صادرات خواهد شد. ما در دوران تحریم حتی نمی‌توانستیم سهم بازارمان را به موقع تامین کنیم. با آن وضعیت چگونه به بحث صادرات بپردازیم؟
اما اکنون تحریم‌ها تقریباً برداشته شده یا دست‌کم زمزمه‌هایش هست که در حال برداشته شدن است. به نظر می‌رسد پرداخت بدهی خودروسازان هم نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است. اگر روند حذف تحریم‌ها ادامه داشته باشد؛ می‌توانیم مجدداً به چرخه صادرات بازگردیم. البته نکته‌ای که در اینجا مایلم به آن اشاره کنم آن است که کیفیت عملکرد و برند ماشین‌آلات یکی از شاخص‌هایی است می‌تواند در جلب نظر مشتریان خارجی ما موثر باشد. این ویژگی بر تجهیزات آزمایشگاهی نیز صادق است. به دلیل نتایج ملموسی که آنها از عملکرد این تجهیزات در اختیار دارند و اثراتی که بر کیفیت تولیدات مترتب بوده است؛ وجود ماشین‌آلات تولیدی یا تجهیزات آزمایشگاهی استاندارد با برندهای معتبر جهانی می‌تواند در جلب نظر آنها جهت توسعه‌ی همکاری بسیار موثر باشد. خوشبختانه شرکت اندیشه با توجه به این نکته؛ در کلیه‌ی واحدهای زیر مجموعه‌ی خود سعی کرده است تا این تجهیزات را با نگاه به درخواست و تمایل مشتریان تامین نماید.
البته شرکت‌های بسیاری مانند TRW، تاکاتا و رنو پارس از خطوط تولید و آزمایشگاه شرکت اندیشه بازدید کرده و آنها را صحه‌گذاری کرده‌اند. تمام آنها پس از بازدید، یکی از توانمندی‌ها و مشخصه‌های عالی شرکت اندیشه را وجود آزمایشگاه آن دانسته‌اند. شرکت TRW مطابق با استانداردهای خود آزمایشگاه ما را مورد ارزیابی قرار داد و به صورت شفاهی انطباق تجهیزات و عملکرد آزمایشگاه را اعلام کرد. پس تائید آزمایشگاه برای صحه‌گذاری محصولات خودشان، نمونه‌هایی را از تولیدات ما انتخاب کردند و در آزمایشگاه انواع آزمون‌های مربوطه را انجام و نهایتاً پس از تائید اجازه‌ی تولید انبوه دادند.
شرکت‌های بسیاری مانند TRW، تاکاتا و رنو پارس از خطوط تولید و آزمایشگاه شرکت اندیشه بازدید کرده و آنها را صحه‌گذاری کرده‌اند. تمام آنها پس از بازدید، یکی از توانمندی‌ها و مشخصه‌های عالی شرکت اندیشه را وجود آزمایشگاه آن دانسته‌اند.  شرکت TRW مطابق با استانداردهای خود آزمایشگاه ما را مورد ارزیابی قرار داد و انطباق تجهیزات و عملکرد آزمایشگاه را اعلام کرد.
دلایل موفقیت شرکت اندیشه از نگاه مديریت آزمایشگاه
مهندس مقربی دلایل موفقیت شرکت اندیشه را این‌گونه بیان می‌کند:

سه دلیل عمده که باعث موفقیت شرکت اندیشه در عرصه‌ی تولید و کیفیت؛ نخست دیدگاه و برنامه‌های کلان مدیریت سازمان، آقای مهندس ملایی بوده است که همواره بر این موضوع تاکید داشتند: "کیفیت محصولات شرکت باید در بالاترین سطح ممکن و سرلوحه فعالیت پرسنل شرکت باشد. هیچ‌گونه نارضایتی از سوی مشتری پذیرفته نیست و هرگونه مغایرت در کیفیت و مشکلی که در تولید محصول ایجاد شود باید درکوتاه‌ترین زمان ممکن و به صورت ریشه‌ای برطرف گردد." دومین دلیل وجود آزمایشگاه‌های تخصصی، کامل و استاندارد است. مدیریت شرکت رأساً خود اقدام به خرید تجهیزات از شرکت سامسونگ نمودند و بر روند انتقال، نصب و راه‌اندازی آنها نظارت کامل داشتند. سومین عامل؛ وجود افراد توانمندی است که به مدت طولانی در بخش‌های مختلف شرکت از جمله آزمایشگاه و کیفیت حضور دارند.
یکی از اقدمات خوب و موثری آقای مهندس ملايي؛ تفویض اختیارات کامل به مدیران کیفیت و آزمایشگاه و ارتباط مستقیم مدیریت با واحدهای مربوطه است. هرگونه گزارشی از آزمایشگاه و کیفیت محصول تحت نظارت مستقیم ایشان قرار دارد. یعنی واحد یا شخصی نمی‌تواند در روندکاری آزمایشگاه و کیفیت دخالتی داشته باشد. البته نقش آموزش را در شرکت اندیشه نباید نادیده گرفت. برای کارشناسی که در آزمایشگاه و بخش کنترل کیفیت کار می‌کند؛ کلیه‌ی آموزش‌های مورد نیاز ارائه شده است. یعنی کلیه‌ دوره‌های آموزشی مانند استاندارد آزمایشگاهی ایزو ۱۷۰۲۵، کالیبراسیون، نحوه‌ی کار با تجهیزات، نرم‌افزارهای تخصصی مانند Minitab و هر نوع آموزشی که لازم بوده برای كاركنان آزمایشگاه و کیفیت از رده‌های مديريت تا کارشناسان برگزار مي‌شود و این نتیجه‌ دیدگاه مدیریت سازمان است. مهندس ملایی به آموزش حرفه‌ای حین کار بسیار اهمیت می‌دهند و اعتقاد دارند آموزش باید به صورت مستمر و در سراسر سازمان مخصوصاً حوزه‌ی آزمایشگاه و کیفیت جاری باشد.
کیفیت محصولات شرکت باید در بالاترین سطح ممکن و سرلوحه فعالیت پرسنل شرکت باشد. هیچ‌گونه نارضایتی از سوی مشتری پذیرفته نیست و هرگونه مغایرت در کیفیت و مشکلی که در تولید محصول ایجاد شود باید درکوتاه‌ترین زمان ممکن و به صورت ریشه-ای برطرف گردد.
عبدالحسن هاشمی‌منش، مدیر تضمین کیفیت و نماينده مديريت
عبدالحسن هاشمی‌منش، دارای مدرک مهندسی در مکانیک طراحی جامدات است. ایشان از سال ۱۳۷۸ با شرکت اندیشه ایمنی خودرو همکاری می‌کند. تاکنون سمت‌های مختلفی در سطح سازمان داشته است و اکنون به عنوان مدیر تضمین‌کیفیت نماینده‌ی مدیریت در امور قراردادها، تولید، آنالیز قیمت و سایر موضوعات منابع انسانی شرکت فعالیت می‌کند.
به گفته‌ی مهندس هاشمی‌منش مبحث کیفیت در مجموعه‌ شرکت‌های اندیشه به عنوان یکی از اهداف راهبردی و جزو اصلی‌ترین مسایل سازمان مطرح بوده است. ایشان در این باره می‌افزاید:
اصولاً کیفیت جزیی جدایی‌ناپذیر از محصولات ماست. در بسیاری از موارد حتی قبل از تولیدِ نمونه‌های اولیه، الزاماً باید یک سری تجهیزات آزمون را تامین می‌کردیم تا بتوانیم عملکرد محصولات را صحه‌گذاری کنیم. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که بدانیم در گذشته به دلیل آنکه بحث انتقال دانش فنی از طرف شرکت‌های اروپایی مطرح نبود؛ همواره روش مهندسی معکوس محور اصلی فعالیت واحد مهندسی ما بوده است. طبیعتاً در چنین فضایی وجود یک آزمایشگاه قوی و کامل از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان است تا بدین‌وسیله امکان صحه‌گذاری طرح‌های مهندسان فراهم گردد. خیلی طول نکشید تا آزمایشگاه و تجهیزات آزمون برای مجموعه‌ی اندیشه تبدیل به یکی از اجزای ضروری و حیاتی گردید. با توجه به نگرش مدیریت ارشد سازمان آقای مهندس مولایی مبنی بر توسعه‌ی حداکثری آزمایشگاه و تجهیزات آزمون، آزمایشگاه شرکت به سرعت راه‌اندازی شد. در سال‌های بعد با توجه به رشد شرکت اندیشه و همچنین افزایش محصولات و همراه آن بالا رفتن دانش فنی کارشناسان شرکت‌های خودروسازی و مهندسی خودمان، طبعاً در بخش تجهیزات آزمون هم سیر صعودی داشتیم.
مهندس هاشمی‌منش افزایش تیراژ و تنوع محصولات را کمکی برای تجهیز آزمایشگاه اندیشه دانست و افزوند:
توانستیم پس از مذاکره با یک شرکت کره‌ای که با یک شرکت ژاپنی در زمینه‌ی تولید قطعات ایمنی به ویژه کمربند در ارتباط بود؛ مجموعه‌ای کاملی از تجهیزات آزمون‌ِ انواع کمربندها و قفل‌های کمربند ایمنی را خریداری کنیم. پس از ورود این تجهیزات، ژاپنی‌ها گفتند که ما این تجهیزات را برای شرکت کره‌ای ساخته‌ایم و با ایران ارتباطی نداریم. بنابراین ما به ناچار برای ‌راه‌اندازی این تجهیزات از کارشناسان کره‌ای دعوت کردیم. چند نوبت هم به کره رفتیم تا توانستیم به هر شکل ممکن این تجهیزات را راه‌اندازی کنیم و به بهره‌برداری برسانیم. امروزه به جرات می‌توان گفت تجهیزات ما در کشور منحصربه‌فرد هستند. حتی دوستانی که از شرکت‌های اروپایی به اینجا می‌آیند؛ اذعان دارند:  "وجود این تعداد تجهیزات برای کمربند ایمنی در یک آزمایشگاه در دنیا بی‌نظیر است و ممکن است مجموعه‌ی کامل این تجهیزات را در سه یا چهار شرکت جهان داشته باشند. ممکن است یک شرکت تجهیزات دوام و شرکت دیگر تجهیزات مربوط به آزمون های استحکام را داشته باشد. بنابراین ما به ناچار آزمون‌ها را به صورت جدا جدا انجام می‌دهیم ولی اینکه تمامی این تجهیزات در یک مرکز آزمون وجود داشته باشند؛  منحصربه‌فرد است."  خوشبختانه با حمایت مدیریت و سرمایه‌گذاری انجام شده و با در اختیار گرفتن کارشناسان خبره، آزمایشگاه اندیشه در سال 1382 راه‌اندازی شد. در روند شکل‌گیری آزمایشگاه آقای مهندس مولایی نقش بسیار موثری داشتند و دلیل آن هم سابقه‌ی ماشین‌سازی و قالب‌سازی و همچنین آشنایی ایشان به نقش آزمایشگاه و تجهیزات آزمون در کسب دانش و ارتقای کیفیت محصولات بود. البته تجهیزاتی که در اینجا می‌بینید دومین نسل از تجهیزات آزمون شرکت اندیشه است. ما در گذشته یک بار تجهیزات آزمون را ساخته بودیم. خانم مهندس خرازی که هم‌اکنون از همکاران ما درون سازمان است به آقای مهندس مولایی در زمینه‌ی طراحی این تجهیزات کمک کردند. ایشان که اکنون در زمینه‌ی بازرگانی فعالیت می‌کنند، در سال 13۸۳ به خاطر ساخت آن تجهیزات کارگر نمونه‌ی کشوری شدند.
ایشان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا با وجود این پشتوانه اقدام به واردات تجهیزات آزمون نمودید پاسخ دادند:
در واقع سه عامل مهم ما را برآن داشت که اقدام به واردات تجهیزات آزمون کنیم. اول همان‌گونه که در بالا به آن اشاره کردیم درخواست مشتریان مبنی بر استفاده از تجهیزات با برندهای معتبر جهانی است. دوم حساسیت فوق‌العاده بالای استانداردها و الزامات مشتریان و سومین دلیل دانش فنی و کیفیت بالای تجهیزات و ادوات پیشرفته‌ای است که آنها در اختیار دارند و ما نداشتیم و آن هم ریشه در سابقه‌ی طولانی تولید محصول و منابع تامین ادوات و ابزار دارد.
مهندس هاشمی‌منش درباره‌ی روند استقرار واحد کیفیت در شرکت اندیشه و نقش وی در این جریان بیان داشت:
بذر ایجاد واحد تضمین کیفیت سازمان را آقای مهندس مولایی گذاشتند. روزی که من وارد سازمان شدم ایشان ضمن تاکید بر نقش مهم تضمین کیفیت خواستند تا با تشکیل یک تیمِ کارشناسی این واحد را راه‌اندازی کنم. بنابراین مامور شدم تا تیمی را تحت عنوان واحد تضمین کیفیت تشکیل دهم که با زیرشاخه‌ی کنترل کیفیت بتواند فعالیت‌های تضمین و کنترل کیفیت را در این سازمان هدایت و راهبری کند. در این میان دوستان دیگری هم به جمع ما اضافه شدند. آقای مهندس مقربی یکی از بازوهای مهم کیفیت در شرکت اندیشه هستند. می‌توان گفت دو واحد مهندسی و کیفیت به صورت همزمان با پشتیبانی مدیر عامل از همان سال‌ 13۷۸ شروع به کار کردند. در سال 13۷۹ موفق به اخذ استاندارد ISO 9001 شدیم و در سال 1382 گواهینامه‌ی استاندارد ISO/TS 16949 را از اداره استاندارد دریافت کردیم.
نماینده‌ی مدیرعامل شرکت اندیشه در خصوص میزان رضایت مشتری و درصد برگشتی محصولات نامنطبق و معیوب بیان داشت:
چون ما یاد گرفته‌ایم برای هر فعالیتی شاخصی تعریف کنیم شاید از دو دیدگاه بتوان این موضوع را ارزیابی کرد. اگر بگوییم روند کیفی تولید محصولات‌مان خوب بوده است؛ باید دید به استناد کدام شاخص‌ این نتیجه به دست آمده است. من فکر می‌کنم اگر نسبت به شاخص بازار و میزان فروش محصول ارزیابی شود؛ در سال 1378 یعنی زمانی که وارد حوزه‌ تولید کمربند ایمنی شدیم؛ از لحاظ میزان تولید در جایگاه سوم قرار داشتیم. اما امروز توانسته‌ایم بیش از۵۰ درصد از سهم بازار کمربند ایمنی کشور را در اختیار بگیریم. بنابراین با این شاخص توانسته‌ایم حضور خودمان را داخل سازمان و برای مشتریان‌ مفید بدانیم. اگر با شاخص دوم که شاخص کیفیت محصولات و مرجع اندازه‌گیری و آزمون است ورود کنیم؛ محصولاتی که در حال حاضر تولید می‌کنیم با توجه به ارزیابی متعدد مشتریان و آزمون‌هایی که از طرف خودمان یا به درخواست مشتریان در مراجع معتبر آزمایشگاهی مانند شرکت IDIADA  در اسپانیا یا مرکز آزمون توف TUV در آلمان انجام شده است؛ توانسته‌ایم کلیه‌ی الزامات استاندارد را برآورده کنیم. امروزه محصولات ما به راحتی در اروپا تست شده و e-mark دریافت می‌کنند. موسسه‌ی استاندارد، شرکت اندیشه را به عنوان یک برند معتبر در کشور شناخته و به عنوان آزمایشگاه همکار آن را پذیرفته است و سعی دارد در مبادی ورودی کشور، در هر نقطه‌ای که محصولات ایمنی مرتبط وارد کشور شود به همراه کارشناسان موسسه استاندارد، آزمون‌ها و ارزیابی‌های لازم را در این آزمایشگاه انجام دهد.
مهندس هاشمی‌منش در مورد برنامه‌های شرکت اندیشه در پساتحریم با توجه به ورود خودروسازان بزرگ به کشور عنوان کرد:
در بخش توسعه‌ی زیرساخت‌ها و تولید، از چهار سال گذشته که مجموعه‌ی ایربگ و غربیلک فرمان را وارد چرخه تولید کردیم؛ از شرکت‌های تولید کننده‌ی بزرگ دنیا الگوبرداری کردیم. اکنون در دنیا سه برند اصلی در این زمینه وجود دارد: شرکت TRW، TAKATA و Autoliv . با مطالعه‌ی میدانی متوجه شدیم که محصولات آنها تنها محدود به تولید کمربند ایمنی نیست. آنها به سمتی حرکت کردند که سایر محصولات مرتبط دیگر مانند ایربگ و غربیلک فرمان را در چرخه‌ی تولید خود وارد کنند. با بهره‌گیری از الگوهای پیش‌رو، مدیریت ارشد سازمان همان مسیر را پیاده سازی کرده است و طی یک برنامه‌ریزی دقیق در قالب یک پروژه توانستیم این محصولات را به صورت یک بسته‌ی کامل در سازمان تولید کنیم.
ما با همه ابزارهایی که در اختیار داریم؛ مانند شش‌سیکما برای توسعه‌ی کیفیت و ثبات آن در این مجموعه تلاش می‌کنیم. سیستم‌های خودکنترلی به شدت داخل سازمان ما مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و تقریباً می‌توانیم بگوییم که اینجا هر اپراتور یک بازرس است. نه اینکه برای هر اپراتور یک بازرس به کار گیریم. ما می‌خواهیم هر اپراتور خودش بداند چه تولید می‌کند؛ با چه کیفیتی باید تولید کند و بداند دیدگاه‌ مصرف‌کننده چیست. این مهم‌ترین نقشی است که تضمین کیفیت در حال حاضر در این سازمان دارد و سعی می‌کند چنین فرهنگی را حفظ کرده و ارتقا دهد.
ایشان در ادامه بیان می‌کند: با توجه به سابقه‌ی چندین ساله‌ام در صنعت خودروسازی، فکر می‌کنم باید دیدگاه‌ خودروسازان داخلی نسبت به مقوله‌ی کیفیت و شاخص‌های ارزش‌گذاری تغییر کند. برای مثال؛ در آنالیز قیمت محصول، بین یک شرکت که قطعات ایمنی تولید می‌کند با شرکت تولیدکننده‌ی یک قطعه‌ی سطح پایین که نه ایمنی است نه تزیینی و سال‌های طولانی بدون تغییر روی خودرو مونتاژ می‌شود و حتی خدمات پس از فروش هم ندارد؛ هیچ تفاوتی وجود ندارد. امتیاز و ارزشی که به سیستم آزمایشگاهی این دو شرکت می‌دهند چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟ متاسفانه هیچ تفاوتی در چک لیست آنها وجود ندارد. من که در این سال‌ها هیچ چیزی ندیدم! همچنین تفاوتی که بین سطح تخصص و دانش بازرسان فرآیند تولید در دو شرکت وجود دارد و هزینه‌هایی که هر یک از آنها برای این نفرات صرف می‌کنند آیا یکسان است؟ متاسفانه ریشه‌ی این اختلاف نشأت گرفته از دیدگاه خودروسازان به مقوله‌ی کیفیت است. برخی دوستان تولید کننده می‌گویند: " شما بین این همه قطعات خودرو، مگر مجبور بودید چنین قطعه‌ی پیچیده با این همه حساسیت‌های ایمنی را انتخاب کنید تا به این میزان به صرف هزینه جهت پاسخ‌گویی، آزمون و کیفیت نیاز داشته باشد. وقتی برای مشتری تفاوتی نمی‌کند قطعه‌ی ساده‌تر را انتخاب می کردید! "  به هر حال ما وارد تولید این محصول شده‌ایم و باید از کیفیت آن دفاع کنیم.
او سخن خود را این‌گونه به پایان می‌برد:
شاید باور نکنید، در هر موقعیت و مکانی که مشاهده می‌کنیم هموطنان‌مان جهت حفظ ایمنی و جان خود دست به سوی کمربندهای ساخت شرکت اندیشه می‌برند؛ به این فکر می‌افتیم که کارمان را به درستی انجام داده‌ایم. از عملکرد خود خوشحال می‌شویم و راضی از این همه تلاشی که با درایت و هدایت مدیریت ارشد سازمان توانسته‌ایم محصولی را به ارمغان آوریم تا حافظ جان هموطنان در سراسر کشور عزیزمان باشد. طبیعتاً ممکن است در مقایسه با شرکت‌های بزرگ دنیا که سابقه‌ی تولید بیش از پنجاه سال دارند؛ کیفیتی همسان نداشته باشیم. اما خوشحالیم که با همه‌ی محدودیت‌های موجود تنها با تکیه بر توانمندی ایرانی با آنچه در بضاعت ما بوده است و با تلاشی خستگی‌ناپذیر در طول پانزده سال، محصولی را تولید کنیم که با وجود حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های فراوان گامی هرچند کوچک جهت استقلال کشور برداریم. شاید این قیاس خوبی باشد از قول برخی از همکاران بنده که می‌گویند: ارزش کار ما کمتر از کار یک پزشک نیست. ما برای بسیاری از مردم حوادث را پیش‌گیری کرده و جان آنها را با تولیدات خود حفظ می‌کنیم. این اصل تفکری است که اینجا حاکم است. افتخار ما آن است که مصرف‌‌کنندگان با امنیت و آرامش خاطر از محصولات ما استفاده می‌کنند. مسلماً محصولات ما در هر جای دنیا مورد انواع آزمون قرار گیرد؛ سربلند خواهیم بود.