رویشی دوباره
             با تکیه بر
             دانایی و توانایی



 
مهندس محمدصالح غفوریان مدیرعامل شرکت صنایع ماشین‌ابزار ایران‌خودرو توضیح می‌دهد که چگونه توانسته است با تکیه بر دانش و توانایی‌های داخلی و حمایت‌های مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو این شرکت را از یک وضعیت کاملاً ضررده به شرایط آرمانی و سودآور تبدیل نماید.
مواجه شدن با سال‌های تحریم موجب کاهش سرعت رشد صنایع مختلف گردید. از جمله صنایعی که بیشترین تاثیر را پذیرفت، صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی کشور بود. از سال 1388 طرح‌های توسعه‌ای به خصوص در زمینه‌ی خودرو بسیار محدود شد و به همین دلیل کسب و کار شرکت‌های مادرتخصصی به شدت تحت تاثیر این امر قرار گرفت. به موجب شرایط تحمیل شده و بی‌رونق بازار، برخی شرکت‌ها و کارخانه‌ها درگیر چالش‌های سنگین اقتصادی و مدیریتی شدند.
شرکت صنایع ماشین ابزار ایران‌خودرو یکی از شرکت‌های تابعه‌ی شرکت تام ایران‌خودرو می‌باشد که ماموریت اصلی این شرکت مادر تخصصی، طراحی و ساخت انواع جیگ و فیکسچر تولیدی و کنترلی جهت خطوط تولید است که می‌تواند با همکاری یک شریک تجاری خارجی و ارتقای سطح دانش فنی به عنوان برند اول این حوزه در منطقه مطرح گردد.
در سال‌های گذشته با توقف پروژه‌ها، این شرکت با کاهش شدید حجم سفارش کار دچار مشکلاتی نظیر افزایش بدهی به ادارات و پیمانکاران شده و به سمت ورشکستگی  پیش می‌رفت. در چنین شرایط نامساعدی؛ از بهمن ماه سال 1393 مهندس محمدصالح غفوریان با شعار "رویشی دوباره" به عنوان مدیر عامل جدید کار خود را آغاز کرد. ایشان در گام نخست با هدف رفع مشکلات و بازگرداندن اعتبار شرکت؛ اقدام به شناخت فرصت‌ها، تهدیدها و ظرفیت‌های موجود در سطح سازمان نمود. دیری نپایید که با حمایت‌های مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو و با تکیه بر سوابق درخشان اعضای جدید مدیریتی؛ با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت مناسب منابع، سازمان از یک سطح ضررده به یک سطح سودده تبدیل کرد و اعتبار از دسته رفته آن مجدداً بازگردد.
شرکت صنایع ماشین ابزار ایران‌خودرو در سال 1394 به منظور ایجاد فضای ایمن کسب و کار با حمایت‌های بی‌دریغ مدیریت ارشد و معاونین محترم گروه صنعتی ایران‌خودرو، ساپکو و تام توانست در چهار حوزه‌ی زیر به صورت تخصصی وارد عمل شود:
1- ساخت جیگ و فیکسچر تولیدی و کنترلی
2- طراحی، ساخت و نصب انواع سازه‌های فلزی
3- توسعه‌ی مجموعه‌سازی قطعات بدنه‌ای خودرو
4- تولید و قطعه‌سازی
مهندس محمدصالح غفوریان، فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک از دانشکده‌ی فنی دانشگاه تبریز، کارشناس ارشد مدیریت اجرایی از سازمان مدیریت صنعتی تهران (EMBA) و دانشجوی دکترای مدیریت کسب و کار (DBA) از دانشگاه صنایع و معادن ایران می‌باشد. عمده سابقه‌ی فعالیت ایشان در صنایع خودروسازی در بدنه‌ی مدیریتی شرکت ساپکو بوده است که از جمله‌ی آنها معاونت مدیر عامل شرکت ساپکو در حوزه‌ی ساخت و خودکفایی قطعات تزئینات، پلیمر و برق، مدیریت امور مهندسی و ساخت و تامین قطعات تزئینی (TR)، مدیریت امور مهندسی و ساخت و تامین قطعات پلیمری (PC) را می‌توان نام برد. هم‌چنین ایشان به مدت 6 سال در دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری (معاونت صنایع) و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران مسئولیت‌های متنوعی را عهده‌دار بوده‌اند. با توجه به سوابق ارزنده‌ی مهندس غفوریان، ایشان همواره مورد توجه مدیران صنایع و سازمان‌های کشور قرار داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به پیشنهاد مدیریت عامل شرکت ایران خودرو فارس در سال 1389، کاندیدای ریاست سازمان صنایع و معادن استان گلستان در سال 1388و مشاور مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بررسی برخی موضوعات فنی و صنعتی اشاره نمود. مهندس محمدصالح غفوریان از بهمن ماه 1393 تا کنون به عنوان مدیر عامل و عضو هیأت مدیره‌ی شرکت صنایع ماشین‌ابزار ایران‌خودرو و از آبان 1390 به عنوان عضو موظف هیأت مدیره‌ی شرکت آزمایش و تحقیقات قطعات و مجموعه‌های خودرو (ایتراک) مشغول به فعالیت می‌باشد.
مهندس غفوریان در مورد اصلاح ساختار و برنامه‌های شرکت ماشین‌ابزار جهت توسعه و ورود به بازارهای جدید گفت: در حوزه‌ی ساخت جیگ و فیکسچر پس از سامان‌دهی تیم طراحی و ساخت جیگ در شرکت و تولید با کیفیت و با قیمت رقابتی توانستیم با عقد قرارداد بلند مدت با معاونت محترم مهندسی ایران خودرو و اخذ سفارش مستقیم و با پایبندی به تعهدات، فضای مناسبی در ایران‌خودرو جهت اخذ سفارش به روش برگه سفارش کار ایجاد نماییم و در حال حاضر با همین روش مشغول به فعالیت هستیم. همچنین با شرکت تام نیز موفق به تدوین جدول استاندارد محاسباتی قیمت جیگ شدیم که هم اکنون با ارسال سفارشات قرار داد  J.V  به این شرکت و تعیین قیمت توسط شرکت تام بر مبنای استاندارد مذکور دغدغه جهت اجرای سفارشات نخواهیم داشت.
همانگونه که مستحضرید نام این شرکت با ساخت جیگ و فیکسچر عجین شده است و بایستی این برند در سطح منطقه‌ی خاورمیانه مطرح گردد. بر همین اساس طبق ماموریت محوله به اینجانب و شرایط جدید در تولید محصولات جدید در شرکت ایران‌خودرو، در حال مذاکره با شرکت‌های مختلف و مطرح آلمانی و فرانسوی هستیم که بزودی نتایج توافقات منعکس خواهد شد.
وی اجرای پروژه‌های جدید را بسیار موفقیت آمیز بیان کرده و افزودند: در حوزه‌ی طراحی، ساخت و نصب انواع سازه‌های فلزی با توجه به ظرفیت خالی این شرکت پس از طی فراز و نشیب بسیار موفق شدیم؛ قرارداد ساخت و نصب ستون‌های تله کابین دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات را با حمایت مدیریت ارشد شرکت تام اخذ نموده و در کمال ناباوریِ رقبا، این شرکت توانست برای اولین بار در کشور با کیفیت و قیمت بسیار مناسب در زمان‌بندی مقرر، ساخت ستون‌های این پروژه را به پایان رساند. امید است تا پایان آبان ماه نصب این ستون‌ها نیز انجام گردد.
با ارتقای سطح فرهنگ سازمانی و القای فرهنگ خودباوری؛ خوشبختانه در حال حاضر ظرفیت ساخت حداقل ماهانه 300 تن سازه‌ی فلزی در شرکت ایجاد شده است و در صورت اخذ سفارش امکان افزایش آن نیز دارد.
در خصوص ساخت پالت نیز به عنوان زیر شاخه‌ی ساخت سازه‌های فلزی، پس از اخذ موافقت مدیریت ارشد ایران‌خودرو از ابتدای سال 95 به صورت جدی وارد عمل شدیم و تا کنون توانسته‌ایم انواع پالت مخصوص را برای شرکت ایران خودرو و شرکت‌های تابعه بسازیم و امیدواریم که در آینده بتوانیم در زمینه‌ی طراحی پالت‌ها نیز اقدامات خوبی داشته باشیم.


مهندس غفوریان مدیر عامل شرکت ماشین‌ابزار ایران خودرو تولید مجموعه‌سازی را طی سال گذشته بی‌سابقه دانسته و بیان داشت:
در حوزه‌ی مجموعه‌سازی با انتقال 10 مجموعه قطعات پرسی از ایران‌خودرو به شرکت ماشین‌ابزار در کوتاه‌ترین زمان توانستیم به تولید بیش از 5/1 میلیون قطعه در سال 94 برسیم و از رکورد تولید قطعه‌سازی در این شرکت با 37% رشد نسبت به سال 93 عبور کنیم.
این مهم در سال 95 نیز در اولویت ما قرار دارد. براین اساس 18 قطعه مجموعه‌سازی از شرکت قالب‌های صنعتی ایران خودرو (I.K.I.D) در مرداد 95 به شرکت منتقل شده است و تاکنون بیش از 150 هزار قطعه نیز تولید کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌گردد که تا پایان سال 95 حداقل به تولید 5/2 میلیون قطعه برسیم که نسبت به سال 94 حدود 70%  رشد خواهد داشت.
ایشان به تولید قطعات خودرو در سال جاری اشاره نموده و بیان داشت:
در سال 95 علاوه بر مجموعه‌سازی، برای تولید قطعات خودرو نیز هدف‌گذاری کرده‌ایم که این مهم با خرید خط تولید فریم داشبورد پژو 405 و پژو پارس و پایه‌های زیر ستون غربیلک فرمان سمند، پژو 405 و پژو پارس به پیشنهاد شرکت ساپکو صورت پذیرفت. پس از استقرار خط تولید فریم داشبورد؛ در گام نخست و در شهریور ماه سال جاری موفق شدیم تولید این قطعه را روزانه از 800  قطعه در سایت سازنده‌ی قبلی به 1200 قطعه در سایت شرکت ماشین ابزار برسانیم.

مهندس غفوریان در بخشی دیگر از توضیحات خود به دستاوردهای مهم مالی اشاره کرده و افزودند:
در حوزه مالی نیز اقدامات بسیار ارزشمندی به شرح ذیل صورت گرفته است:
- افزایش فروش و درآمد سالانه در سال 94 به میزان 170% نسبت به سال 93
- ساماندهی بدهی‌های مالیات و بیمه‌ی مربوط به سال‌های 86 لغایت 93 و اخذ بخشودگی جرایم و میزان بدهی
- تدوین برنامه‌ی بازپرداخت مطالبات تامین‌کنندگان و بهبود وضعیت اعتباری شرکت
- به روزرسانی و پرداخت به موقع حقوق و مزایای پرسنل
- مدیریت منابع و مصارف
وی دستاوردهای مهم شرکت را در دو حوزه کیفیت و مهندسی این‌گونه شرح دادند:
ما توانستیم با برنامه ریزی منسجم و تکیه بر دانش و تجربه کادر مدیریتی و پرسنل شرکت اقدامات زیر را به انجام برسانیم:
- رفع بلوکه‌های مالی سال گذشته به دلیل عدم دست‌یابی به گرید مناسب و اخذ گرید B ساپکو پس از تلاش‌های مستمر
- ایجاد بهبود در اقدامات و تصمیم‌گیری های استراتژیک سازمان و سازماندهی عملکرد کلیه‌ی واحدها در راستای بهبود          مستمر
- هدفمندکردن شاخص‌های عملکردی و هزینه‌ای سازمان و پایش آن مهم در دوره‌های قابل اندازه‌گیری از طریق ایجاد             داشبورد مدیریتی
- افزایش کیفیت از طریق بازرسی‌های مستمر و ایجاد انگیزه و فرهنگ بهبود در پرسنل جهت تولید ناب و با کیفیت
- کاهش مشهود روند برگشتی‌ها و ضایعات و ادامه روند نزولی آنها در سال 95 با اخذ امتیاز کیفی 100%
- برنامه‌ریزی و هدفمند شدن جهت رسیدن به سطح مطلوب رضایت‌مندی مشتریان و کاهش چشم‌گیر PPM از عدد 670        به عدد 67
- تمدید موفقیت آمیز استانداردهای ISO9001 , ISO / TS 16949  توسط شرکت سوئیس سرت
- تشکیل تیم تخصصی مهندسی قیمت
- عقد تفاهم‌نامه همکاری مهندسی با دانشگاه خواجه نصیر طوسی و دانشگاه خوارزمی
- شرکت در تدوین استانداردهای مربوط به ماشین‌ابزار در موسسه‌ی ملی استاندارد
تمامی اقدامات انجام شده از زمان استقرار تیم مدیریتی و اجرایی در سایه‌ی الطاف الهی و حمایت‌های مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو همراه بوده است و نتایج بدست آمده حاصل تشکیل تیم منسجم و هماهنگ و برنامه‌ریزی هدفمند با رویکرد حل مسئله و تکیه بر نیروهای متخصص و منابع انسانی بعنوان سرمایه اصلی شرکت کسب گردیده است.
امید است با ادامه حمایت‌ها و اعتماد بیش از پیش مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو شاهد برون رفت از مسائل و مشکلات گذشته شرکت و رسیدن به اهداف تبیین شده باشیم.

آزمایشگاه اندازه‌گیری ابعادی
آزمایشگاه مترولوژی شرکت ماشین‌ ابزار ایران خودرو دارای پیشرفته‌ترین تجهیزات کالیبراسیون و اندازه‌گیری ابعادی CMM در سطح کشور است. دستگاه مدل IML-IMPEL و از نوع بازوییHorizontal  ساخت شرکت IMS کشور اسکاتلند با قدرت تفکیک پذیری 0.001 mm می‌باشد. نرم افزار دستگاه virtual dmis بوده و گستره‌ی اندازه‌گیری آن X=4000 , Y=1200 , Z=2000 mm  است. این آزمایشگاه با در اختیار داشتن کادری مجرب قادر به ارائه انواع خدمات اندازه گیری و آزمون ذیل می باشد:
خدمات اندازه گیری CMM
اندازه گیری دقیق سه بعدی قطعات با بهره گیری از دستگاه اندازه گیری CMM
• مقایسه ی قطعات اصلی با قطعه ی مدل شده (CAD File) توسط نرم افزار دستگاه اندازه گیری CMM
• اسکن نقطه به نقطه ی قطعات از طریق دستگاه اندازه گیری CMM
• ارائه خدمات مهندسی معکوس توسط دستگاه اندازه گیری CMM
• اندازه گیری تا گستره X=4000 , Y=1200 , Z=2000 mm 
• تفکیک پذیری 0.001 mm