اندازه‌گیری دقیق           مهندسی معکوس          نوآوری و خلاقیت
سه محور توسعه در شرکت
سلاسل گستر
شرکت سلاسل‌گستر در اردیبهشت ماه سال 1375 به ‌صورت یک شرکت کاملاً خصوصی و به عنوان سازمان طراحی و مهندسی با قابلیت ساخت تجهیزات مورد نیاز خطوط تولید تأسیس گردید و بر آن است تا از طریق ارتقای دانش در کلیه سطوح سازمان و متعاقباً با مدیریت پروژه‌های تولید قطعات، ساخت قالب و همچنین ابزارهای کنترلی خطوط تولیدی و نمونه‌سازی به این مهم دست یابد.
اهداف و فعالیت‌های شرکت سلاسل‌گستر همواره در راستای تقویت بخش مهندسی و نرم‌افزاری صنعت قطعه‌سازی و استفاده بهینه از تکنولوژی CAD/CAM در ساخت قطعات صنعتی بوده است.
هم‌اکنون بعد از گذشت سال‌ها با توجه به نیاز صنعت، شرکت سلاسل‌گستر علاوه بر ادامه فعالیت گذشته در عرصه ساخت جیگ و فیکسچرهای مونتاژی، ساخت فیکسچرهای کنترلی (C/F) و پنل گیج‌ها یکی از شرکت‌های معتبر در این عرصه می‌باشد.
با داشتن سابقه 15 ساله در بخش طراحی و مهندسی و استفاده‌ی مناسب از تجارب با ارزش گذشته، شرکت سلاسل‌گستر اقدام به ایجاد بخش تولید در کنار سایر بخش‌های مهندسی خود نموده است.
این شرکت هم‌اکنون با قریب 100 نفر پرسنل و اضافه نمودن تجهیزات لازم و یک Press Shop کوچک، اقدام به تولید مجموعه‌های فلزی نموده است و در قدم اول سازه‌ی فلزی“BeamX100”را که در داخل داشبورد پراید جدید قرار می‌گیرد به‌صورت انبوه تولید می‌نماید.
همچنین این شرکت ضمن توجه خاص به بحث مدیریت کیفیت، دارای گواهینامه‌ی بین‌المللی ISO/TS 16949 2009 می‌باشد.
  • جناب آقای مهندس مرادی لطفاً ضمن معرفی خود، مختصری از نحوه شکل‌گیری شرکت سلاسل‌گستر و شروع به کار خویش بفرمایید.
تاریخچه‌ی شرکت سلاسل‌گستر به زمان گذشته و تأسیس گروه صنعتی مهر بازمی‌گردد. کارخانه صنعتی مهر با مشارکت  برادران مرادی در سال 1344 به منظور طراحی و ساخت قالب‌های صنعتی و ماشین‌سازی در خیابان وحدت اسلامی (شاپور سابق) آغاز به فعالیت نمود. بعد از انقلاب یک واحد ریخته‌گری دایکاست آلومینیوم به نام ذوب فلزات حاد و به منظور تولید قطعات ریخته‌گری به این واحد اضافه شد. مسوولیت و مدیریت این شرکت را اخوی بزرگ جناب حاج علی آقا مرادی پذیرفتند. بعد از انقلاب به منظور ادامه تحصیل در رشته انرژی از ایران خارج شدم. به منظور توسعه شرکت و افزایش ظرفیت ساخت، در سال 1360 آقایان مرتضی و مجتبی مرادی جهت خرید دستگاه فرز FP3NC از شرکت دکل آلمان (DECKEL) اقدام کردند و با ورود این دستگاه زمینه‌ی آموزش تخصصی دانشجویان و کارشناسان حوزه‌ی صنعت در کارخانه صنعتی مهر که بعدها به شرکت مهرکار تغییر نام داد پایه‌ریزی شد. هر شش ماه تعدادی دانشجو جذب و پس از آموزش درکارخانجات دیگرمشغول به کار می‌شدند.
کارخانه صنعتی مهردر سال 1364 اقدام به وارد کردن یک دستگاه کامپیوتر از ژاپن نمود و با مختصر آشنایی که به زبان بیسیک داشتیم اولین برنامه را برای ماشین فرز نوشتیم. پس از آن در سال 1365 یک کامپیوتر دیگر از شرکت فانوک (Fanuc) ژاپن خریداری شد که امکان نقطه‌یابی روی نقشه‌ها و انتقال آن به ماشین فلز CNC و دیگر ابزارها را فراهم می‌کرد. در سال 1366 درس من در کشور انگلستان به اتمام رسید و دو سال بعد یعنی سال 1368 طی یکی از مسافرت‌هایم به انگلستان یک کامپیوتر سیلیکان گرافیک (4D35-Silicon Graphic) با نرم‌افزار داکت را به ایران آوردم و در همان سال بود که توانستیم کامپیوتر را به فرز اتصال داده و واحد CAM را در کنار واحد CAD راه‌اندازی کنیم.
همزمان با راه‌اندازی شرکت مهرکام پارس در سال 1370، چون می‌دانستیم پایه و اساس طراحی مهندسی، سیستم‌های اندازه‌گیری دقیق است؛ یک دستگاه CMM از شرکت D.E.A همراه با سیستم جامع CAD/CAM وارد کردیم که با مدیریت جناب آقای دکتر ویسه در ساپکو همزمان شد. ایشان هم علی‌رغم اینکه نسبت به خروجی کار مطمئن نبودند حاضر شدند مسوولیت خطیری را به این شرکت واگذار نمایند.
با استفاده از دستگاه CMM و تکنیک‌های مهندسی معکوس اطلاعات ابعادی محصول را به دست می‌آوردیم و سپس کارهای مهندسی لازمه انجام می‌شد. لازم است در پرانتز این نکته را عرض کنم که بسیاری از روش‌های فعلی که به آن مهندسی معکوس گفته می‌شود در واقع مهندسی معکوس نیست و بهتر است به آن Chinese copy گفته شود. چرا که به هیچ وجه ارزش مهندسی برای آن متصور نیستیم. در مهرکام پارس از طریق مهندسی معکوس اطلاعات ابعادی محصول را استخراج و با توجه به عملکرد، شرایط مونتاژ، نشست قطعه و بسیار شرایط دیگر نظرات مهندسی را اعمال می‌کردیم. اگر بنا باشد صرفاً به اطلاعات CMM بسنده شود و هیچ‌گونه تحلیل مهندسی اجرا نگردد؛ قطعاً در پایان ساخت دچار مشکل می‌شویم.
در یک جلسه حضوری با جناب آقای دکتر ویسه، ایشان دستور دادند که آقای مهندس بورژی مسئول کنترل کیفیت و پیاده‌سازی سیستم تضمین کیفیت شرکت پژو را به منظور ارزیابی سیستم کیفیت مهرکام پارس ملاقات کنم. ایشان جهت ارزیابی به مهرکام پارس آمدند و از 100 نمره کیفی به ما نمره 93 دادند. در ادامه آقای مهندس تهرانی‌نژاد مدیرعامل محترم وقت شرکت ایران خودرو قراردادی برای تولید سپر، داشبورد، قطعات ولئو و قطعات بسیار زیادی از پژو 405 با مهرکام پارس منعقد نمودند. در سال 1371 جهت اجرای دستور آقای مهندس ویسه، اطلاعات مورد نیاز تولید خودروی پژو از سوشوی فرانسه جهت استفاده در ساپکو و شرکت مهرکام پارس انتقال یافت. ناگفته نماند که در همان سال شرکت ساپکو کامپیوترها و تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه نمود و اینجانب هم همراه با دوستان اطلاعات وCAD/DATA  بسیاری از قطعات پژو را به ساپکو منتقل کردیم.
  • بنابراین شما اولین شرکتی بودید که واحدCAD/CAM را در ایران راه¬اندازی کرده است؟
اولین را نمی‌دانم ولی جزء اولین‌ها بودیم. شایسته‌ی یادآوری است که این نتیجه و دستاورد، حاصل یک کار تیمی بسیار قوی بود. اغلب افراد گروه از متفکرین صنعتی و بسیار خوشنام از جمله آقایان مهندس حشمتی، مهندس بهین فر، مهندس حسینی، مهندس مددی و.... و اخوان مرادی بودند. نهایتاً در سال 1368واحد CAM در شرکت مهرکار راه‌اندازی شد. بعد از این موفقیت؛ با توجه به آنکه در صنایع داخلی به شدت جای خالی واحدهای طراحی و مهندسی احساس می‌شد و پس از بازدید آقایان دکتر نژادحسینیان و مهندس کربلایی از کارخانه مهر در سال 1368 ودر سال بعد با حمایت بسیار موثر ایشان و سایر افراد وزارتخانه، همراه برادر بزرگوارم جناب آقای مرتضی مرادی و جناب مهندس حمید حسینی شرکت مهرکام پارس را به عنوان یک شرکت طراحی، مهندسی پایه‌گذاری کردیم. خواسته‌ی ایشان این بود که CAD/CAM به صورت واقعی انجام پذیرد.
در سال 1374 شرکت مهرکام پارس به ایران خودرو واگذار شد و به دلیل علاقه‌ای که به طراحی و مهندسی داشتم شرکت سلاسل‌گستر را با همان اهداف و برنامه‌ها همراه دو نفر از دوستانم آقایان مهندس قنبری و مهندس کرامتی تاسیس کردم. هدف آن بود که بتوانیم تمام فعالیت‌های تحقیقات و مهندسی که در مهرکام پارس به انجام می‌رسید در سلاسل‌گستر نیز انجام داده و توسعه دهیم. از سال 1374 عملاً شروع به فعالیت کردیم و در سال1375 شرکت سلاسل‌گستر به صورت رسمی تأسیس شد. همیشه بر این باورم که ما برای توسعه صنعت به واحدهای قوی در حوزه طراحی مهندسی و طراحی مونتاژ نیاز داریم و این راهی است بدون بازگشت؛ که همواره باید ادامه پیدا کند. اعتقادم بر این است که ما می‌توانیم و باید بتوانیم واحدهای طراحی و مهندسی را در ایران تقویت کنیم. با اتکا به این مشخصه است که ما ارزش افزوده بسیاری برای کشور به دست می‌آوریم. به نظر من صِرف قطعه‌سازی آن هم با روش Chinese copy کافی نیست. این پاسخ مناسب و شایسته‌ای برای جامعه ما نخواهد بود. در فضای رقابتی موجود این مکانیزم محکوم به شکست است. فلسفه وجودی مهرکام پارس نیز همین بوده است. صرفاً برای تولید نبود. هدف موسسان علاوه بر تولید، پایه‌گذاری یک واحد طراحی و مهندسی قوی در حوزه صنعت خودروسازی ایران بوده‌است. به خاطر دارم در آن زمان من با مدیر یک شرکت قالب‌سازی انگلیسی مذاکره کردم و ایشان پذیرفتند به ازای حقوق 3000 دلار در ماه با ما در شرکت مهرکام پارس همکاری کنند. همچنین با شرکت مایرا در جلسات متعدد جهت تأسیس یک مرکز R&D در شرکت مهرکام پارس مذاکره کرده بودم که نهایتاً با توجه به واگذاری مهرکام پارس این امر محقق نشد.
  • آقای مهندس مرادی اگر قدری به عقب بازگردیم؛ با توجه به آنکه حوزه تخصصی نشریه فنّاوری آزمون و سیستم‌های اندازه‌گیری است؛ لطفا در خصوص شکل‌گیری واحد آزمایشگاه و توسعه تجهیزات آزمون بفرمایید.
تأسیس یک مرکز آزمون پیشرفته در ابتدا برای ما قابل پیش‌بینی نبود. البته برنامه توسعه ما بسیار جدی بود. به یاد دارم به دلیل تراکم بسیار زیاد کار بالغ بر دو سال در ماه 200 ساعت اضافه کار داشتیم. همان‌گونه که به پیش می‌رفتیم به این موضوع بیشتر واقف می‌شدیم که یکی از زیرساخت‌های توسعه پایدار؛ نوآوری و خلاقیت مهندسی است. یکی از نیازهای مهم تحقیقات و نوآوری، شناخت مسأله است. طرح مسأله و تحقیق جهت شناخت مساله نیازمند وجود آزمایشگاه تخصصی و تجهیزات آزمون دقیق و پیشرفته است. بنابراین برای خلق یک محصول خلاقانه و مهندسی نوآورانه ناگزیر به راه¬اندازی یک آزمایشگاه قوی بودیم.
در آغاز اقدام به خرید یک دستگاه CMM کردیم و در خصوص شناسایی خواص مواد مصرفی و کنترل آنها همیشه از محبت بی‌دریغ جناب آقای دکتر دوامی وهمکاران محترمشان بهره‌مند بوده‌ایم .
از طرفی با اعتقادی که به استفاده و توسعه‌ی آنالیزهای نرم‌افزاری داشتیم؛ در سال 1371 نرم‌افزار مولدفلو (Mold Flow) را از استرالیا خرید کردیم. نکته‌ی مهمی که در این جا وجود دارد روش استفاده و توان تحلیل نرم‌افزار است که ممکن است کسب تخصص و تجربه کافی در این خصوص سال‌ها به طول انجامد. کارکردن با این نرم‌افزارهای آنالیزی اصلاً ساده نیست.
ولی با وجود تغییرات گسترده‌ای که در رویه‌ها و استراتژی‌های شرکت سلاسل‌گستر اجرا کرده‌ایم به اندازه کافی موفق نبوده‌ایم.
  • آیا دلایل آنرا می‌توانید بیان کنید؟
در یک واحد طراحی و مهندسی اثرگذار، افراد مجموعه از لحاظ روحیه و اخلاق با سایر مجموعه‌ها متفاوتند. غرض بنده بهتر یا بدتر، موثرتر یا مخرب‌تر، نیست. نوع برخورد، کار و نحوه عملکرد این افراد متفاوت است. دغدغه‌های زندگی‌شان متفاوت است. وقتی آنها در داخل یک سازمان کنار هم جمع می‌شوند باید پروژه‌هایی در خوردانش و توانمندی آنها  ایجاد کنیم. در سازمان افراد آموزش می‌بینند، تخصص و تجربه‌ی حرفه‌ای بدست می آورند. باید بتوانیم آینده‌ی آنها را به روشنی ترسیم کنیم. باید مسیر رشد و تعالی آنها مشخص باشد. اینکه چگونه و به کجا می‌خواهند بروند؛ برای آنها نقش حیاتی و تعیین‌کننده‌ای دارد. متأسفانه در ایران این امر امکان‌پذیر نیست. ما هنوز به روش‌های نادرست کپی می‌کنیم. انواع متنوعی از خودروهای مختلف را وارد کرده و بدون هرگونه مطالعه‌ی مهندسی، مشغول کپی کردن آنها هستیم. رنو می‌آوریم کپی می‌کنیم. پراید می‌آوریم کپی می‌کنیم. پژو می‌آوریم کپی می‌کنیم. این کار سال‌ها بدون تغییر تکرار می‌شود. ما هنوز با مبانی اساسی تحقیقاتی آشنا نیستیم و بدلیل کاری که انجام می‌دهیم اصولاً احتیاجی به طراحی مهندسی به معنی واقعی کلمه نمی‌باشد. هزینه‌ی سازمان‌های تحقیقاتی و مهندسی بسیار زیاد است و حیات آنها در گرو ارتباطات مستمر با صاحبان تکنولوژی و داشتن پروژه‌های پی‌درپی تحقیقاتی است. آنها بیش از هر چیز نیازمند پروژه‌های چالش‌زا هستند وکاری که ما انجام می‌دهیم عملاً یک نقشه‌کشی دقیق می‌باشد.
تحقیقات صنعتی ما بر پایه‌ای از مجموعه نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مغزافزاری استوار است، چنانچه از آنها استفاده موثر نشود و کسب درآمد کافی نداشته باشند؛ ناکارآمد و مستهلک می‌شوند. ما هم به لحاظ کسب درآمد به مشکل خوردیم و بسیاری از مهندسان باتجربه و فنی ما مهاجرت کردند. باید عرض کنم در حال حاضر تعداد زیادی از مهندسین باتجربه و فنی شرکت سلاسل‌گستر در سایر کشورها یا در حال تحصیل در مقطع دکتری هستند یا به عنوان مدیر یا کارشناس ارشد در صنایع مختلف آنجا مشغول به فعالیت می‌باشند. البته برایشان آرزوی موفقیت داریم.
  • ریشه این مشکل را در کجا مشاهده کرده‌اید؟
ریشه این مسأله در تعریف ما از صنعت است. منظور از "صنعت" کل صنایع می‌باشد. ما در تعاریف خود مشکل داریم. تا زمانی که من و شما نسبت به یک موضوع به یک تعریف و نگاه مشترک نرسیم؛ امکان وجود تفاهم وجود ندارد. بنده قصد و دانش قضاوت ندارم. ولی این را می‌دانم که تعریف ما از صنعت با یکدیگر متفاوت است. برای رسیدن به توسعه پایدار من یک تعریف دارم و دیگری تعریفی متفاوت. در این مورد به یک دیدگاه مشترک و تفاهم فراگیر نرسیده‌ایم؛ که توسعه پایدار یعنی چه؟ زیرساخت توسعه چیست؟ اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت صنعت چیست؟ متأسفانه هدفمند حرکت نمی‌کنیم. ما چندین بار کار را از صفر شروع کرده‌ایم. ولی هیچ‌گاه حاضر نشده‌ایم دیگری از دوش ما برای اعتلای صنعت کشور بالا رود. ریشه بسیاری از مشکلات صنعت ما در تعاریف ماست. به عنوان مثال توسعه یا درآمد ناخالص ملی چه معنایی دارد؟ کیفیت چه معنایی دارد؟
به اعتقاد بنده، نردبان رشد و توسعه را پله پله بالا نرفته‌ایم. بلکه این مسیر طولانی را به صورت جهشی طی کرده‌ایم و لذا ناگزیر چندین پله را از دست داده‌ایم و نمی‌توانیم برگردیم. فکر می‌کنیم خیلی چیزها را بلدیم ولی نمی‌دانیم چه چیزی را بلد نیستیم. از همه مهمتر روحیه کار تیمی و صنعتی نداریم. فرهنگ کیفیت و لازمه‌های کار در صنعت در هیچ یک از مقاطع تحصیلی ارائه نمی‌شود. شاید بتوان گفت اصلاً DNA ما صنعتی نیست. بلکه فقط سعی می‌کنیم اینگونه نشان دهیم. اگر یک روز این شجاعت را پیدا کنیم که بگوییم صنعتی نیستیم و باید واژه‌ها را از نو تعریف کنیم؛ قطعاً موفق خواهیم بود.
  • راهکار پیشنهادی شما برای برون‌رفت از این وضعیت چیست؟
ببینید دستاوردهای صنعت چه می‌تواند باشد؟ قیمت خرید پره‌ی توربینی که الان بر روی میز من است با موادبری حداکثر15 دلار، از شرکت خارجی حدود چهار هزار دلار می‌باشد. این مثال را عرض کردم تا ارزش افزوده در طراحی و ساخت را روشن‌تر کرده باشم.
علمای علم اقتصاد تأکید می‌کنند که جهت رسیدن به یک توسعه پایدار و ارتقای کیفیت زندگی، مسیری جز مسیر توسعه صنعتی وجود ندارد. سازمان‌های طراحی و مهندسی که یکی از عوامل موثر در توسعه صنعتی می‌باشند، جهت ارتقا و رشد خود و برابری با سازندگان مشابه خارجی، می‌باید حداقل از چند مولفه برخوردار باشند، درجه‌ی بالای انعطاف‌پذیری نشان‌دهنده‌ی توان مهندسی سازمان، مغزافزار، سخت‌افزار، نرم‌افزار و بازار تقاضا.
درجه‌ی اثرگذاری جمع جبری مولفه‌ها، وزن مخصوص سازمان را تعیین خواهد کرد. سازمان، جهت ارتقا و جهش به مدار بالاتر، می‌بایست از یک "وزن مخصوص" خاص برخوردار باشد. متأسفانه در هر برهه حداقل 2 تا 3 مورد از مولفه‌های مذکور دور از دسترس بوده‌اند و چون اقتصاد کلان فعلاً علیه تولید بهینه و تولید باارزش افزوده‌ی بیشتر آرایش شده و تجارت مکمل تولید نیست، این دور باطل یعنی "بی ارزش شدن تولید" و تقویت "تجارت به هر قیمت" ادامه خواهد یافت.
از پتانسیل سرمایه‌هایی که در اختیار داریم استفاده نمی‌کنیم. رشد صنعت باعث شکوفایی اقتصاد،کاهش بیکاری،کاهش تورم، توسعه پایدار، ارتقای امنیت، بهبود خدمات درمانی و نهایتاً بهبود کیفیت زندگی می‌شود. یکی از عوامل بسیار موثر در رشد صنعت، خلاقیت و نوآوری است و متاسفانه به دلیل نبودن پروژه‌های جسورانه و در حد کفایت در کشور، سازمان‌های طراحی مهندسی که یکی از وظایفشان ازدیاد هر چه بیشتر ارزش افزوده (نسبت فروش به بهای مواد مصرفی) می‌باشد، فعالیت خود را به حداقل ممکن تقلیل داده‌اند.
به نظر می‌رسد استراتژی تولید در حال حاضر بر اساس تولید هرچه بیشتر استوار است. در حالی که می‌باید بر اساس تولید بهتر، کیفیت بالاتر و تولیدی با ارزش افزوده هر چه بیشتر استوار باشد. باید تعریفی دیگر و جامع از صنعت ارائه دهیم.
بنابراین اعتمادسازی دوباره بین سازندگان داخلی و شرکت‌های خودروساز، حمایت هدفمند از سازندگان داخلی در یک برهه مشخص زمانی جهت بروزرسانی سخت‌افزارهای موجود، انتقال بازار تقاضا از کشورهای جنوب شرقی آسیا به داخل ایران جهت ایجاد بازار تقاضا، ایجاد "ارزش افزوده" بیشتر در داخل کشور که سازندگان بتوانند امکانات موجود خود را "به‌روزرسانی" کنند جزئی از راهکارهای برون‌رفت از این دور باطل می‌باشد.
  • با توجه به آنکه فعالیت اصلی شرکت سلاسل‌گستر طراحی و ساخت انواع فیکسچرهای کنترلی و مونتاژی است؛ لطفاً در خصوص نحوه‌ی فعالیت این شرکت و پروژه‌های جاری آن توضیح فرمایید.
در شرکت سلاسل‌گستر همان حوزه تحقیقات و مهندسی را ادامه داده‌ایم. خودمان را به دستگاه CMM، کامپیوتر و نرم‌افزار و ماشین‌های فرزCNC تجهیز کردیم. در سال‌های اول وارد ساخت انواع  فیکسچرهای کنترلی، فیکسچرهای مونتاژی و قالب‌سازی و پروتوتایپ‌سازی برای شرکت‌های مختلف شدیم. از آن جمله شرکت تام ایران‌خودرو در پروژه‌های فیکسچرهای مونتاژي پژو 405، سمند، خط چهارکاره و پژو SD206 و در گروه خودروسازی سایپا در ساخت فیکسچرهای کنترلی پروژهS81، فیکسچرهای کنترلی و مونتاژی انواع پراید، فیکسچرهای مونتاژی L90 ،B90 و در خودروسازی گروه بهمن پروژه‌های پروتوتایپ‌سازی و قالب‌سازی وانت مزدا تک کابین و دوکابین و فیکسچرهای مونتاژی خط مزدا سواری 323. لذا گروه خودروسازی سایپا در سال 1388 از شرکت سلاسل‌گستر به عنوان بهترین سازنده ابزارهای خط تولید خودرو، با اهدای لوح سپاس قدردانی نمود.
در سال 1378 وارد ساخت بلیدهای متحرک و ثابت توربین‌های گازی شدیم. در این پروژه کارهای تحقیقاتی و نرم‌افزاری بسیار زیادی انجام دادیم و توانستیم انواع متنوعی از بلیدها را بسازیم و حتی تحلیل مناسب از طراحی و ساخت و همچنین طول عمر آنها ارائه دهیم.
  • لطفاً نقش تجهیزات آزمون و اندازه‌گیری را در توسعه دانش مهندسی و ارتقای کیفیت محصولات خود بیان فرمایید و اینکه آیا برنامه‌ای جهت توسعه آزمایشگاه و سیستم‌های اندازه‌گیری خود دارید؟
به اعتقاد من نقش و اهمیت تجهیزات تست و ابزارهای اندازه‌گیری از تجهیزات و ادوات تولید نیز بیشتر است. چرا که اساساً ویژگی ساخت فیکسچرهای کنترلی آن است که می‌بایست به صورت پیوسته مورد پایش و اندازه‌گیری قرار گیرند. لذا این تجهیزات بایستی به صورت داخلی و در محل آزمایشگاه شرکت (in house) وجود داشته باشند. ما می‌توانیم خدمات تولید و ساخت یک قطعه را از پیمانکار دیگری بخواهیم؛ اما جهت اطمینان از تلرانس‌های مهم ساخت و بررسی میزان انطباقات مورد نظر با مدارک مرجع، نمی‌توان به صورت پیوسته از خدمات بیرون استفاده کرد. مخصوصاً آنکه در شرایط فعلی، مراجع تست و اندازه‌گیری متأسفانه بسیار محدود و زمان‌های ارائه خدمات آنها بسیار طولانی است.
بنابراین از همان ابتدا؛ کلیه تجهیزات و ابزارهای اندازه‌گیری مورد نیاز خود را با بهترین سطح کیفی خریداری کردیم و همیشه مطابق با برنامه‌های مدون جهت انجام کالیبراسیون آنها اقدام نموده‌ایم. به هرحال لازمه تضمین کیفیت محصولات و ارائه ضمانت از عملکرد آنها در اختیار داشتن تجهیزات اندازه‌گیری دقیق است. اما آنچه که از اندازه‌گیری مهم‌تر است؛ تحلیل نتایج اندازه‌گیری است. که خود نیاز به تخصص جداگانه‌ای دارد. کارشناس توانمند در زمینه‌ی تحلیل و آنالیز نتایج اندازه‌گیری، باید سال‌ها سابقه کار در حوزه‌های مختلف طراحی، ساخت و اندازه‌گیری را داشته باشد.
  • بنابراین همواره تجهیزات آزمون و اندازه‌گیری در شرکت سلاسل‌گستر با دقت بالا و کیفیت قابل قبول در دسترس بوده است.
دقیقاً همینطور است و به همین خاطر قبل از خرید هرگونه ابزار و ادوات ساخت و حتی ماشین‌های براده‌برداری، یکی از بهترین دستگاه‌های اندازه‌گیریCMM را از شرکت .L.K انگلستان با قیمت صد و هشتاد هزار پوند خریداری کردیم. ابزار اندازه‌گیری برای ما از هر وسیله و تجهیزات دیگری مهم‌تر است. چون باید عملکرد صحیح محصول را تضمین کنیم. وجود چنین امکاناتی برای ما یک مزیت رقابتی است. به واسطه‌ی چنین رویکردی، مشتریان ما به نتایج تست‌هایی که انجام می‌دهیم ایمان دارند. این اطمینان را با عملکرد موثر بدنه کارشناسی و برخوردهای صادقانه مدیران شرکت در ذهن مشتریان خود ایجاد کرده‌ایم.
  • آیا فعالیت شرکت تحت لیسانس با شرکت خاصی می باشد؟
اخیرا به صورت joint Venture  با یک شرکت کره‌ای به نام آدامز همکاری را شروع کرده‌ایم.
  • استانداردهایی که به منظور طراحی و ساخت فیکسچرهای کنترلی از آنها استفاده می¬کنید را معرفی فرمایید؟
استانداردهای طراحی و ساخت از سوی مشتری در اختیار ما قرار داده می‌شوند. خوشبختانه این استانداردها را ما به خوبی می‌شناسیم و با مشتریان خود زبان مشترک داریم. در عین حال لازم است عرض کنم، ما توانایی نوآوری در طراحی و ساخت انواع فیکسچرهای کنترلی و مونتاژی را در خود می‌بینیم. ما می‌توانیم به سادگی طراحی این فیکسچرها را از حالت مکانیکی به حالت الکترونیکی تغییر دهیم. می‌توانیم سرعت طراحی و ساخت آنها را بالاتر ببریم. می‌توانیم دقت فیکسچرها را ارتقا دهیم. ولی به دلیل هزینه‌های مالی خیلی سنگین ناشی از سرمایه‌گذاری جدید، در حال حاضر توانایی قدم برداشتن در این حوزه را نداریم.
  • در حال حاضر مشتریان عمده‌ی شما در حوزه طراحی و ساخت فیکسچرهای کنترل و مونتاژ چه شرکت‌هایی هستند؟
مدتی است بسیاری از تولیدکنندگان، همزمان با سفارش ساخت قالب به شرکت‌های خارجی، ساخت فیکسچرهای کنترلی مربوطه را نیز به همان شرکت‌ها واگذار می‌کنند. علاوه بر آن که پروژه جدیدی در شرکت‌های خودروسازی معرفی نشده که احتیاج به قالب و فیکسچر جدید داشته باشند. ما هم به نوبه خود به دلیل هزینه‌های مالی خیلی سنگین ناشی از سرمایه‌گذاری جدید و تاریک بودن افق صنعت نتوانسته‌ایم هیچ‌گونه اقدامی در زمینه‌ی ارتقا و به‌روزرسانی دستگاه‌های براده‌برداری موجود نماییم.
  • با وجود آنکه هزینه‌های ساخت فیکسچر در داخل کشور از نمونه‌های مشابه خارجی پایین‌تر است؛ به نظر حضرتعالی دلیل عدم استقبال از ساخت فیکسچر در داخل کشور چه می‌باشد؟ دلیل عدم سرمایه‌گذاری در این حوزه از سوی صاحبان صنعت را چه می‌دانید؟
کلیه‌ی مواد اولیه‌ی مصرفی در یک شرکت فیکسچرسازی وارداتی است؛ که قطعاً برای تولیدکننده چینی یا کره‌ای بسیار ارزان‌تر خواهد بود. ماشین‌آلات سازندگان ایرانی به دلایلی که قبلاً به آنها اشاره شد از سرعت و دقت کافی بهره‌مند نیستند و در نتیجه زمان ساخت برای سازنده ایرانی در مقایسه با سازنده چینی و یا کره‌ای بسیار زیادتر است. این خود هزینه‌ی اجرایی را به شدت افزایش می‌دهد. در هر حال هزینه‌ی ساخت در ایران در بعضی موارد تا حدود 20 درصد ارزان‌تر از ساخت در چین و کره می‌باشد ولیکن زمان ساخت در ایران به دلیل نداشتن سخت‌افزار بسیاردقیق، مشکلات خرید خارجی و سایر موارد، بیشتر از سازندگان کشورهای جنوب شرق آسیا می‌باشد. ولی کیفیت ساخت در اغلب موارد هم‌سنگ و در بعضی اوقات بالاتر است.
این واقعیت را باید بپذیدیم که ساخت قالب و فیکسچر با دقت‌های صدم میلی‌متر مطابق با استاندارد و در زمان مناسب، نیاز به تجهیزات براده‌برداری و اندازه‌گیری دقیق دارند. خرید و نگهداری چنین دستگاه‌هایی بسیار گران‌قیمت هستند و در راستای حفظ کیفیت و رقابت با سازندگان خارجی باید هر ساله به روز رسانی شده و حداکثر پس از هفت سال با مدل‌های بالاتر تعویض گردند. با توجه به وضعیت صنعت در سال‌های گذشته، سودهای سرسام‌آور بانکی و معضلات دیگر، سازندگان داخلی از جمله شرکت سلاسل‌گستر نتوانسته‌اند جهت رفع مشکلات ناشی از زمان طولانی انجام پروژه‌ها سرمایه‌گذاری لازم را انجام داده و اعتماد صاحبان سرمایه (خودروساز داخلی) را به خود جلب نمایند. از طرفی خودروسازان به دلیل مشکلات مالی سنگین، اعتماد سازنده‌ی داخلی را از دست داده و در نهایت هردو قربانی این دور باطل هستند؛ که نتیجه‌ی عدمِ یک استراتژی راهبردی خردمندانه و عالمانه در صنعت می‌باشد.
  • حمایت‌های دولتی از شما به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های طراح و سازنده فیکسچرهای کنترلی و مونتاژ چه بوده است؟
نکته‌ای که لازم می‌دانم دراین جا به آن اشاره کنم آن است که چرا در بین تمام کشورهای دنیا انقلاب صنعتی از کشور انگلستان آغاز شده است؟ چرا در آلمان یا فرانسه این اتفاق نیفتاد؟ انگلستان اولین کشوری بود که قوانین بانکی، مالی و برنامه اقتصاد کلان خود را تدوین و تبیین نمود. سرمایه‌گذاران و صنعت‌گران وقت ضمن آگاه شدن از قوانین و روش‌های نوین، اقدام به سرمایه‌گذاری در صنعت نمودند. جیمز وات ماشین بخار را ابداع می‌کند. استیونسون لوکوموتیو بخار را می‌سازد و برینل مشغول پل‌سازی می‌شود. دیگران نیز به همین صورت و نهایتاً انقلاب صنعتی شکل می‌گیرد. بنابراین به نظر من از مهمترین عوامل موثر در جهت تغییر فضای صنعتی کشور، اصلاح ساختار مالی و هم راستا کردن تجارت با صنعت، شفاف‌سازی ساختار گمرکات، اصلاح قوانین بانکی و ارائه تسهیلات دولتی با نرخ عادلانه به صنایع را می‌توان نام برد.
درحال حاضر بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند. آمار نشان می‌دهد که بانک‌ها 73 درصد منابع خود را در اختیار غیر مولدها قرار داده‌اند. این آمار نشانگر این واقعیت است که بانک‌ها هیچ تمایلی به سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت ندارند و چون تجارت در امتداد تولید نیست، صاحبان سرمایه ترجیح می‌دهند امکانات مالی خود را از حوزه صنعت خارج کرده و در بخش واسطه‌گری با سود بسیار بیشتر به صورت تضمین‌شده و با درگیری بسیار کمتر با ارگان‌های دولتی مانند بیمه و دارایی، وارد نمایند. یکی از دلایل منقبض شدن صنعت همین است. صنعتگرانِ فعال هم به واسطه‌ی علایق و وابستگی شخصی خود، این مسیر پر پیچ و خم صنعت را ادامه می‌دهند؛ ولی فرزندان من و امثال من قطعاً این مسیر را طی نخواهند کرد. چراکه مشکلات و گرفتاری‌های پدران خویش را دیده‌اند.
بنابراین همان‌گونه که در ابتدا عرض کردم؛ برای برون‌رفت از این مشکل؛ نیازمند تعریف جدیدی از صنعت هستیم. ما باید رابطه‌ی صنعت با بنگاه‌های اقتصادی و دانشگاه‌هایمان را دوباره تعریف کنیم. تعریف ما از صنعت نباید محصور به ساختن تعدادی قطعه و کپی کردن آنها باشد. تدوین راهکارهای رسیدن به توسعه پایدار، استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود کشور، حمایت‌های دولت، ارتباط با دنیای تکنولوژی و سایر موارد می‌تواند راه را برای ما جهت تبدیل شدن به یک کشور صنعتی هموار نماید. مشکلات پیش رو نباید باعث ناامیدی ما شود. در کنار تمام مشکلات، کشور ما دارای منابع و سرمایه‌های ارزشمندی است. دارای جوانانی پرشور و با استعدادی است که چنانچه به درستی هدایت شوند؛ همچنان که قبلاً نیز بارها ثابت کرده‌اند می‌توانند بر مشکلات غلبه کنند.

محصولات و خدمات شرکت سلاسل‌گستر
1- فیکسچرهای کنترلی
فيکسچرهاي کنترلي عموماً براي اندازه‌گيري قطعات مجموعه پرسي و مجموعه تزئيني خودرو مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
2- فیکسچرهای مونتاژی
بدنه‌ی هر خودرو بالغ بر دویست پانل فرم‌دار کوچک و بزرگ است. عملکرد این قطعات متنوع بوده و وجود فرم‌ها و اجزای مختلف دلایل متفاوتی دارد.
اغلب این قطعات به صورت نقطه جوش (Spot Welding)، جوش CO2 وجوش پرسی (Projection Welding)  می‌باشند و برحسب  مورد، مونتاژ می‌شوند.
شرکت سلاسل‌گستر تجربه‌ای چندین ساله در طراحی و ساخت فیکسچرهای مونتاژ بدنه برای شرکت‌های خودروساز دارد. به عنوان مثال اغلب فیکسچرهای مونتاژی خودروهای سمند، پژو 206 و پژو 405 در شرکت سلاسل‌گستر به انجام طراحی و ساخته شده است.
3- خدمات اندازه‌گیری:
شرکت سلاسل‌گستر، به مدد دسترسی به آزمایشگاه کنترل ابعادی متشکل از دستگاه CMMهای ثابت و پرتابل خود، همواره کلیه مراحل ساخت قطعات را تحت کنترل داشته و با بازخوردهای دریافتی از اندازه‌گیری دقیق قطعات، روش‌های ساخت خود را بهبود و خطاهای حاصله را مرتفع ساخته است.
با توجه به تجربه موفق در زمینه کنترل کیفیت ابعادی محصولات، شرکت سلاسل‌گستر برآن شد تا با اخذ نمایندگی پشتیبانی ماشین‌آلات CMM پرتابل، علاوه بر بومی‌سازی دانش اندازه‌گیری و کالیبراسیون این ماشین‌آلات، با ارائه خدمات اندازه‌گیری، بخشی از نیاز واحدهای تولیدی به اندازه‌برداری را مرتفع سازد.
از مزایای این خدمات، اجرای بخش یا تمامی پروسه اندازه‌گیری در محل مشتری (صاحبان صنایع)، امکان اجرای اصلاحات در حین پروسه تولید، کنترل ابعادی و یا اندازه‌برداری ازمجموعه‌های حجیم و سنگین در حداقل زمان ممکن است.
تولیدات:
1- بیم فلزی داشبورد پراید X100
تولید مجموعه‌های فلزی بیم داشبورد پراید جدید (X100) از سال 1389 درشرکت سلاسل‌گستر آغاز شد. در حال حاضر با تأمین روزانه بالغ بر 1000 عدد از این محصول، بخش عمده‌ای از بازار این کالا را در اختیار دارد.
این محصول مشتمل بر 48 قطعه منفصله است که اکثر قطعات از جنس ورق ST12 می‌باشد. طراحی و ساخت قالب‌ها، طراحی و ساخت فیکسچرهای مونتاژی و طراحی و ساخت کلیه فیکسچرهای کنترلی و تولیدی اکثر قطعات منفصله، در داخل شرکت سلاسل‌گستر انجام شده است.
2- مجموعه میل موج‌گیر خودرو تیبا
شرکت سلاسل‌گستر با مونتاژ مجموعه‌ی میل تعادل خودروی تیبا از اواخر سال 1388 با ظرفیت 120 مجموعه در روز؛ تنها تأمین‌کننده شرکت سازه‌گستر در این خصوص به شمار می‌رود.
طراحی و ساخت فیکسچرهای مونتاژی و کنترلی برای این محصول، توسط شرکت سلاسل‌گستر صورت پذیرفته است.
3- مجموعه شاسی خودروی 4/3 تن کویران
تولید این مجموعه در گام نخست، با ساخت نزدیک به یکصد مجموعه قالب فرم از سال 1386آغاز و در نهایت با ساخت بیش از بیست مجموعه فیکسچر مونتاژی، از اواخر سال1390 آغاز گردید. این مجموعه شامل 150 قطعه مونتاژی است.
4- مجموعه جعبه فرمان پراید
خط مونتاژ مجموعه‌ی جعبه فرمان پراید، در سال 1388 با بکارگیری بیش از 15 فیکسچر مونتاژی، دستگاه پرس هیدرولیک و دستگاه‌های آزمون عملکردی راه‌اندازی گردید و در نهایت با اخذ مجوزهای لازم، هم‌اکنون آماده تولید انبوه می‌باشد. کلیه ابزارهای تولید این مجموعه، اعم از فیکسچرهای مونتاژی و تجهیزات آزمون، در شرکت سلاسل‌گستر، طراحی و ساخته شده است.
پروژه‌های انجام‌شده
طراحی و ساخت کلیه قالب‌ها و فیکسچرهای کنترلی و فیکسچرهای مونتاژی جهت تولید X100 Beam
طراحی و ساخت قالب‌های قطعات فلزی صندلی خودرو پژو 206
طراحی و ساخت قالب‌های شاسی خودرو فرماندهی به سفارش شرکت زرین خودرو اصفهان
طراحی قالب‌های قطعات فلزی به سفارش شرکت IKID ایران خودرو
طراحی و ساخت ده‌ها قالب تزریق پلاستیک جهت قطعات خودروهای پراید و پژو به سفارش شرکت‌های مختلف
طراحی و ساخت صدها تن قالب قطعات فلزی به سفارش گروه خودروسازی بهمن
طراحی و بهینه‌سازی بیش از ده‌ها پره توربین و همچنین ساخت قالب‌های ریخته‌گری دقیق مربوطه
طراحی و ساخت فیکسچرهای کنترلی و کنترل مجموعه جهت قطعات پراید جدید (سایپا 132)
طراحی و ساخت بخش اعظم فیکسچرهای خط مونتاژ جهت خودرو S81 سایپا (شرکت قالب‌های بزرگ سایپا)