گروه صنعتی اتحادموتور








 

                                                                                مهندس محمد شهپری
رویکردی نوین
در باور اتحاد ایرانی
کیفیت در صنایع خودروسازی به طور فزاینده‌ای در حال رشد است. در نتیجه آزمایشگاه‌های تخصصی و تجهیزات آزمون در حال تکامل و توسعه به منظور کسب نتایجی با تکرارپذیری بیشتر، اندازه‌گیری دقیق‌تر و برنامه‌های ابتکاری جدید هستند. "گروه صنعتی اتحاد موتور" نشان داد که چگونه براساس یک تفکر توسعه محور و تکیه بر توان داخلی؛ محصول ایرانی قادر خواهد بود مبتنی بر سخت‌ترین شرایط آزمون با محصولات تولیدی صنایع پیشرفته دنیا رقابت کند.
گروه صنعتي اتحاد موتور با ربع قرن فعالیت، پس از تاسيس شركت‌هاي اتحاد موتور و لولاخودرو در سال 1369، بنيان صنعت اول در سال 1376 و كيميا موتور در سال 1379، خود را بعنوان يك گروه صنعتي در صنعت قطعه‌سازي خودور معرفي نمود. كارخانجات اين گروه هم اكنون شامل 12 شركت بزرگ مي‌باشند كه بيش از صدها قطعه‌ی مختلف جهت مصارف خودروسازان داخلي و خارجي را توليد مي‌نمايند. مهندس محمد شهپری بنیانگذار و مدیر عامل گروه "صنعتي اتحاد موتور" توضیح می‌دهد که در شرایط دشوار تحریم‌ها و یک فضای رقابتی چگونه بر اساس یک مدل کسب و کار جدید در ادوار مختلف، با کنترل دقیق هزینه‌ها، توسعه‌ی زیرساخت‌های مهندسی و سرمایه‌گذاری در آزمایشگاه‌های تخصصی و فرآیندهای تولید توانسته است علاوه بر حفظ بازار فروش اقدام به توسعه سازمان خود و محصولات جدید نماید.
در حال حاضر بيش از 3500 نفر نيروي انساني بطور مستقيم در شركت‌هاي زير مجموعه‌ی گروه اتحاد موتور مشغول به فعاليت‌اند و به طور کلی در حدود 600 شرکت تامین‌کننده‌ی فعال نيز در كنار اين كارخانجات، همكاري مي‌كنند. بدین‌وسیله برای حداقل25000 نفر ایجاد اشتغال شده است. بسياري از محصولات توليدي اين گروه جداي از مصارف خودروسازان  در بازارهاي لوازم يدكي خودرو نيز با نشان تجاري Emco عرضه مي‌شوند و جزو يكي از برندهاي محبوب مشتريان داخلي مي‌باشند.
میزان صرفه‌جویی ارزی حاصل از تولید قطعات و پروژه‌های موجود در کل گروه اتحاد موتور رقمی بالغ بر 000,000,35 یورو می‌باشد که این میزان صرفه‌جویی در جهت شکوفایی هرچه بیشتر توانایی‌های داخلی نصیب اقتصاد کشور شده است. در واقع حدود 95 درصد کل محصولات گروه اتحاد موتور ساخت داخل و کاملاً خودکفا می‌باشد.
از عمده‌ مشتریان صاحب‌نام می‌توان به شرکت ساپکو (ایران خودرو) گریدA  کیفیت، سازه‌گستر (سایپا) گرید A کیفیت، بهمن موتور، مگاموتور، رنوپارس، سندن ایرانیان، مهرکام پارس، ایساکو، سایپا یدک، فورسیا و نگین فناوری شریف اشاره کرد.
به منظور افزایش اعتبار و ارتقای سطح کیفی قطعات، گروه صنعتی اتحاد موتور تولیدات خود را تحت لیسانس شرکت‌های معتبر و صاحب نامی چون: ولو فرانسه، فورسیا  فرانسه، برو  آلمان در تولید وایر شمع‌ها، ایکم  فرانسه در زمینه‌ی شمع‌ها، کوآنجین  کره در رابطه با شیشه‌ بالابرها و شنزن  کره  در رابطه با استارت و دینام ادامه داد.
گروه صنعتی اتحاد موتور دارای 12 شرکت‌ تابعه‌ می‌باشد. سیاست این گروه صنعتی به رغم توان بالای مهندسی و عدم محدودیت در تولید، تمرکز بر صنعت خودروسازی است. هر یک از این شرکت‌های تابعه دارای واحدهای مجزای مدیریتی است که طی مدت کوتاهی که از شروع فعالیت هر یک از آنها می‌گذشت؛ توانسته‌اند دستاوردها و فعالیت‌های قابل ملاحظه‌ای را در زمینه‌های تخصصی خود به انجام رسانند. اخذ گواهینامه‌های متنوع کیفیت از مراجع معتبر و بین‌المللی، ورود به حوزه‌ی تامین کنندگان صنایع خودروسازی بزرگ داخلی و بعضاً خارجی، تامین زیرساخت‌های مهندسی، کیفی و آزمایشگاه‌های پیشرفته، تربیت مهندسان و کارشناسان متخصص در زمینه‌های تخصصی خود و سایر موارد؛ بخشی از دستاوردهای مهم شرکت‌های تابعه‌ی گروه صنعتی اتحاد موتور می‌باشد. این شرکت‌ها عبارتنداز:


شرکت اتحاد موتور؛ تولید کننده‌ی مجموعه کامل برف پاکن، مجموعه کامل پمپ بنزین، مجموعه شیشه بالابر و... 

 


بنيان صنعت اول؛ توليدكننده‌ی جعبه فرمان هیدرولیک، ستون فرمان، پمپ هيدروليك و ...

 

 

لولا خودرو؛ توليدكننده‌ی لولاي در، اكسل، كارتل، گاردان و...

 

 

 


كيمياموتور؛ توليدكننده‌ی كابل كلاچ، اكچويتور(پمپ قفل درب)، ريموت كنترل، صندوق پران و...

 

 

 


شركت اتحاد پلاست البرز؛ توليدكننده‌ی مجموعه‌ی كامل بخاري و قطعات تزريق پلاستيك و همچنين قطعه دمپر و...

 


شركت قطعه آرا؛ توليدكننده‌ی ريل شيشه بالابر درب، قطعات پرسي و...

 

 

 


شركت اتحاد لنت پیشرو صنعت؛ لنت جلو خودروهاي پرايد، تيبا، پژو 405 ، 206 و L90 

 

 

 

شركت اتحاد شفت دقیق؛ توليد كننده‌ی انواع شفت روتورو، قطعات ماشين‌كاري و...

 

 

 


شركت اتحاد مولد نيرو؛ توليد كننده‌ی استارت، سلنوئيد استارت و دينام خودروهاي پژو 405 ،206 ،RD ، پرايد و نيسان

 


شركت اتحاد پیشرو مرزن، شمع و واير شمع و...

 

 

 


شركت اتحاد مدرن باطری؛ باطري انواع خودرو

 

 

 


کارگاه صنعتی اتحاد

 

 

 

شرکت اتحادموتور

شركت اتحاد موتور واقع در كيلومتر 19 جاده قديم كرج داراي دو سايت شمالي به وسعت 10 هزار سايت جنوبي با وسعت 20 هزار مترمربع و 950 پرسنل مي‌باشد. اولین قرارداد همکاری خود را با شرکت ایران خودرو برای ساخت موتور بخاری پیکان به عنوان اولین محصول آغاز نمود. پس از آن، فعالیت شرکت اتحاد موتور بر روی مجموعه بخاری پیکان متمرکز شد و در پی کسب موفقیت تولید این محصول، گام بعدی تولید مجموعه برف پاکن پیکان بود. همچنین این شرکت در کارنامه‌ی درخشان خود عنوان اولین تولیدکننده‌ی الکتروموتور DC را در ایران دارد. از محصولات اصلي اين شركت در گروه سایپا مي‌توان به مجموعه‌ی كامل بخاري پرايد، بخاري تيبا، بخاري نيسان، موتور فن رادياتور پرايد، موتور برف پاكن پرايد، تيبا، نيسان، ريو، تيغه و بازويي برف پاك‌كن پرايد، تيبا، نيسان، ريو، L90، شمع و وايرشمع، شيشه بالابر برقي و استارتر اشاره نمود. همچنين در گروه ايران‌خودرو؛ مجموعه‌ی موتور فن رادياتور و موتور برف پاك‌کن پژو 405 و 206، سمند، L90، RD، تيغه‌ی بازويي برف پاك‌كن كليه‌ی خودروهاي گروه ايران خودرو شمع و وايرشمع و همچنين موتور صندلي برقي را نام برد. موتورفن بخاري براي شركت مهركام پارس و سندن ايرانيان و همچنين استارتر و موتوربرف پاك‌كن و تيغه بازويي برف پاك‌كن براي گروه بهمن نيز از ديگر محصولات توليدي اين شركت است.
مروری بر سال‌های افتخار

1359: آغاز همكاري با ايران خودور در قالب كارگاه اتحاد
1369: تاسیس شركت اتحاد موتور
1370: قرارداد تولید بخاری با شركت ایران خودرو
1377: تاسیس دومین سایت كارخانه‌ی اتحاد موتور
1377: تولید مجموعه‌ی برف پاك‌كن تحت لیسانس شركت فرانسوی Valeo
1378: دریافت گواهینامه‌ی سیستم مدیریت کیفیت ISO 9002
1379: دریافت گواهینامه‌ی استاندارد کیفیت  QS 9000
1381 : قرارداد تولید قطعه با شركت سازه‌گستر
1382: تولید شمع خودرو با برند تجاری EYQUEM تحت لیسانس شركت Sagem
1383: افتتاح سومین سایت كارخانه اتحاد موتور
1383: تولید موتور DC برف پاك‌كن تحت لیسانس شركت Valeo
1383: دریافت تائیدیه‌ی آزمایشگاه اتحاد موتور از سازمان ملی استاندارد ایران
13۸۶: دریافت گواهینامه‌ی سیستم مدیریت کیفیت ISO/TS 16949 (2002) با در نظرگرفتن الزام طراحی محصول
1386: دریافت تندیس بلورین واحد برتر از شرکت ساپكو در بین قطعه‌سازان بزرگ داخلی
1387: تقدیرنامه‌ی خانه‌ی صنعت و معدن استان تهران
1387: تندیس و لوح زرین واحد نمونه‌ی استان تهران از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
1389: لوح زرین از سازه‌گستر سایپا در زنجیره‌ی تامین
1389: دريافت تنديس و لوح زرين از سازمان ملی استاندارد ايران بعنوان سازنده برتر
1389: دریافت گواهینامه سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ایی OHSAS 18001 (2007) و سیستم مدیریت زیست محیطیISO 14001
1390: دریافت گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ISO TS/16949 (2009)
۱۳۹۰: تولید استارتر خودرو
۱۳۹۱: تولید شیشه بالابر خودرو
۱۳۹۲: دریافت گرید  A کیفیت از دو شركت ساپکو و سازه‌گستر سايپا
1392: اخذ گواهينامه ی تایید صلاحیت آزمایشگاه ISO 17025 در واحدهای آزمايشگاهی گروه اتحاد موتور

همیشه باید به دنبال فرصت‌های جدید بود
مهندس محمد شهپری متولد سال 1343 فارغ التحصیل مهندسی مکانیک در گرایش مکانیک سیالات بنیان‌گذار و مدیر عامل گروه صنعتی اتحاد موتور پیرامون نحوه‌ی آغاز به فعالیت خود چنین می‌گوید:

با تولید لاستیک آب‌بند درب خودروی پیکان در تهران شروع به کار کردیم. درابتدا فرآيند توليد به صورت دستي و توسط اپراتور انجام مي‌شد كه داراي مشکلات زیاد و خطاهاي اپراتوري بود. در مدت زمان كوتاهي با اصلاح و ارتقای برخي فرآيندها توانستیم خط توليد را مكانيزه و محصولات را به بازار و خودروساز ارسال کنیم. در همين راستا شركتي با سرمایه‌گذاری اولیه به نام اتحاد موتور در سال 1364 در مجتمع صنعتي شادآباد به ثبت رساندیم که اين اقدام نقطه شروع فعاليت گروه اتحاد موتور گردید.
مهندس شهپری، وضعیت صنعت قطعه‌سازی را در شرایط کنونی کشور این‌گونه توصیف می‌کند:
پس از گذر از شرایط تحریم اقدامات و اتفاقات خوبی رخ داده است. در اتحاد موتور توانستیم بخش بزرگی از نیازهای خودروسازی داخل کشور را برآورده سازیم. در بازارهای بین‌المللی به کیفیت مطلوب رسیده و وارد حوزه‌ی صادرات شدیم. تولید و صادرات ما براساس استانداردهاي بين‌المللي، ملي و خودروسازي است. این امر که موجب موفقیت در بازارهای داخلی و خارجی شده است؛ نتیجه‌ی استفاده از تخصص و تجربه‌ی مدیران، مهندسان و انتقال دانش از شرکت‌های اروپایی و آسیایی است. تلاش ما در حوزه‌ی صادرات در شرایط پسابرجام حول سه محور اصلی مباحث حقوقی، خودروسازی و خدمات پس فروش و قطعات یدکی متمرکز شده است. کارخانه‌های ما موفق شده‌اند قطعات تولیدی خود را به فرانسه صادرکنند. از جمله‌ی آنها می‌توانیم به ستون فرمان L90  اشاره کرد که به فرانسه صادر و از آن‌جا هم به برزیل فرستاده می‌شود. اما بدون شک چنین جایگاهی برای صنعتِ مستعدِ قطعه‌سازی کافی نیست. باید بتوانیم از شرایط پیش آمده پس از لغو تحریم‌ها و همکاری مجدد با کارخانه‌های بزرگ بیشترین بهره‌ را ببریم.
ایشان برجام را نقطه‌ی عطفی در صنعت کشور دانسته و بیان داشتند:
در فضای توافقات صورت گرفته در پسابرجام، شاید بیش از هر صنعت دیگری امکان رشد و ترقی صنعت قطعه‌سازی فراهم گردید. حضور کارخانه‌های بزرگی چون پژو و رنوی فرانسه و فیات ایتالیا در بازار ایران، با شرایط جدیدی همراه است. دیگر ایران تنها یک بازار برای مصرف کالای تولیدی و فروش قطعات نیست. باید از این شرایط استفاده کرده و دانش فنی و فناوری‌های جدید را وارد کنیم. مساله‌ی مهم این است که آیا شرکت‌های داخلی به چنان سطحی از توانایی و دانش مهندسی رسیده‌اند که بتوانند از این فناوری‌های وارد شده بهره‌ی لازم را برده و خدمات مناسبی ارائه دهند و با برندهای معتبر دنیا همکاری کنند؟ بخشی از وظیفه‌ی صنعتگران داخلی به منظور بومی‌سازی دانش و فن‌آوری روز دنیا این است که خدمات خود را با سطح مطلوبی از کیفیت ارائه دهند.
آزمایشگاه‌های شرکت اتحادموتور
تاریخچه‌
آزمایشگاه شرکت اتحاد موتور از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های صنایع قطعه‌سازی است که با بهره‌گیری از جدیدترین سطح فناوری و تجهیزات روز دنیا در سال 1382 و طی سیزده سال تحت مدیریت و نظارت مهندس محمد احمدی تأسیس شد. وی دارای مدرک مهندسی مکانیک می‌باشد و سابقه‌ی مرتبط به حوزه‌های متنوع کیفیت و آزمایشگاه را از سال 1376 آغاز نمود. ایشان از سال 1379 در شرکت اتحاد موتور مشغول به فعالیت شدند. مهندس احمدی در کلیه‌ی دوره‌های آموزش حرفه‌ای در زمینه‌های متنوع سیستمی و فنی در داخل و خارج از کشور شرکت داشته‌اند. وی به عنوان مدیر برگزیده در شرکت اتحاد موتور که خود نیز یک واحد نمونه کشوری و استانی است؛ انتخاب شدند. این گزینش توسط سازمان ملی استاندارد با پایش شرکت‌های بازرسی، براساس سوابق حرفه‌ای و فعالیت‌های حوزه کیفی و رضایت‌مندی مشتریان انجام می‌شود.
مهندس محمد احمدی مدیر آزمایشگاه اتحاد موتور در مورد نحوه‌ی شکل‌گیری آزمایشگاه و نقش آن در ارتقای سطح دانش مهندسي و كيفيت محصولات بیان داشت:
با توجه به حساسيت و دقت قطعات و مجموعه هاي توليدي، شركت اتحاد موتور اقدام به راه‌اندازي و تكميل تجهيزات آزمون و اندازه‌گیری در داخل شركت نمود. كه در همين راستا آزمايشگاه شركت اتحاد موتور در سال 1383 فعاليت خود را رسماً آغاز کرد. در حال حاضر آزمايشگاه‌هاي شركت اتحاد موتور در مجموعه‌اي با مساحت تقريبي520 متر مربع و تعداد پرسنل 17 نفر در محل كارخانه اتحاد موتور آمادگي خدمت رساني به مشتريان داخلي و خارجي مي‌باشند. با توجه به جاري‌سازي آخرين بازنگري‌هاي الزامات و استانداردهاي ISO/TS 16949 و ISO 14001 و OHSAS18001 و همچنين استانداردهاي ساپكو و سازه‌گستر، شركت رنو پارس و موسسه‌ی ملي استاندارد در اتحاد موتور، آزمايشگاه اقدام به آموزش پرسنل و اخذ استاندارد  ISO/IEC 17025 نموده است.
آزمايشگاه‌هاي اين شركت به عنوان آزمايشگاه همكار سازمان ملي استاندارد ايران داراي تاييد صلاحيت براي محصولات استارت، الكتروموتور،  برف پاك‌كن، شمع و واير شمع بوده و آكروديته مي‌باشد. همچنين براي 54 آزمون داراي تاييد صلاحيت در زمينه‌ی آزمون و كاليبراسيون جيگ و فيكسچر طبق استاندارد ISO/IEC 17025 است.
آزمايشگاههاي اتحاد موتور با تكيه بر دانش فني و مهندسي پرسنل و مشاركت و مشاوره مستقيم در پروژه هاي جديد توليد، در ارتقاء و بهبود مستمركيفيت به عنوان مرجع آزمون در تصميم‌گيري مهندسی نقش بسزايي را ايفا مي‌كند .
در ابتدا با تجهیز آزمایشگاه تیغه‌ی بازوی برف پاکن موفق به اخذ تأییدیه  از سازمان ملی استاندارد شدیم. همواره برنامه‌ی ما تجهیز و گرفتن تأییدیه است و پس از آن به جذب مشتری می‌پردازیم. در ابتدا آزمایشگاه تیغه‌ی بازوی برف‌پاکن را در سال 1382 راه‌اندازی کردیم. سپس به تکمیل و تجهیز آزمایشگاه شمع و وایر شمع پرداختیم. آزمایشگاه شمع در سال 1382 و پس از آن در سال 1383 آزمایشگاه وایر شمع بر اساس استانداردهای ملی، استاندارد خودروسازی و استانداردهای بین‌‎المللی مجهز شد. البته برای محصولات مختلف استانداردهای متنوعی وجود دارد که لازم است ملاحظات مربوط به هر یک از این استانداردها به دقت مطالعه و پیاده شود. در آزمایشگاه اتحاد موتور شمع، استاندارد ای‌کِم  و بِرو ی فرانسه را داراست.
وی در بیان نحوه‌ی توسعه‌ی فضای آزمایشگاه افزود: پس از تجهیز آزمایشگاه شمع و وایر شمع، آزمایشگاه الکتروموتور DC  در سال 1385 و آزمایشگاه استارت در سال 1392 در قالب آزمایشگاه برق راه‌اندازی شد. اکنون آزمایشگاه دینام در دستور کار است که ان‌شاالله تا انتهای سال 1396 به بهره‌برداری خواهد رسید. در حال تکمیل آزمایشگاه شیشه ‌بالابر نیز هستیم. در آزمایشگاه مواد، برای 54 آزمون‌ مواد، تأیید صلاحیت استاندارد ISO 17025 را دریافت کرده‌ایم. یعنی به جز پنج آزمایشگاهی که اکنون دارای تأییدیه هستند، برای 54 آزمون، گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ISO 17025 را نیز دریافت کرده‌ایم. علاوه بر آن، تأییدیه‌ی مرکز کالیبراسیون مترولوژی و صلاحیت ارائه خدمات کالیبراسیون ابعادی را نیز دریافت کرده‌ایم.
مهندس احمدی ميزان سرمايه‌گذاري آزمايشگاه در دو سطح گروه و شركت اتحاد موتور را حدود 000/000/580/30 ریال برشمردند و در مورد برنامه‌های توسعه سخت‌افزاري و فضا عنوان کردند:
ميزان سرمايه‌گذاري در آزمايشگاه شركت اتحاد موتور حدود 000/000/580/30 ريال مي‌باشد و با توجه به پروژه‌هاي در دست اقدام، اين میزان سرمايه‌گذاري رو به افزايش مي‌باشد. همچنین مطابق با برنامه‌‌هاي شركت اتحاد موتور جهت توليد محصولات جديد، آزمايشگاه اتحاد موتور در صدد تجهيز آزمايشگاه در زمينه‌هاي ديگر مانند دينام خودرو، پمپ بنزين و ديگر محصولات است.
تجهیز آزمایشگاه سرمایه است نه هزینه
ایشان در ادامه بیان داشتند:
باوری که منجر به تجهیز و توسعه‌ی آزمایشگاه و کسب این افتخارات شده از اعتقاد و نگاه مدیریت ارشد سازمان نشات گرفته است. مهندس شهپری بر این عقیده است که آزمایشگاه واحدی است که در رشد و پیشرفت مجموعه و ارتقای کیفیت تولید نقش کلیدی و بسزایی دارد. بر همین اساس تنها در آزمایشگاه شرکت اتحادموتور رقمی بالغ بر 3 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.
روال کار و تولید در شرکت اتحاد موتور قبل از تجهیز آزمایشگاه بررسی عیوب و مشکلات قطعات پس از ارسال و عودت آنها از سوی مشتری بود که این رویه منجر تحمیل خسارت و جرایم متعددی می‌شد و اعتبار شرکت را خدشه دار می کرد. با راه‌اندازی آزمایشگاه، محصول پیش از تولید انبوه مطابق با استانداردهای مشتری و خودروسازان مورد آزمون قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه، با توجه به آنکه الکتروموتور را تحت لیسانس شرکت ولئو تولید می‌کنیم؛ تجهیزات آزمون را نیز از همان شرکت دریافت کرده‌ایم. پیش از آن، تجهیزات ما در حد داخلی و بسیار ابتدایی بود. در آن مقطع آزمون‌های الکتروموتورها یا انجام نمی‌شد یا خودروساز برای اجرای آزمون‌ها خود اقدام می ‌کرد. در سال 1389 آزمایشگاه شرکت اتحادموتور تجهیزات لازم را تهیه کرد و آموزش‌های لازم توسط شرکت فرانسوی به کارشناسان مربوطه انتقال داده شد. در پی این اقدام توانستیم کلیه‌ی آزمون‌های الکتروموتور خودروی تیبا، برف پاکن و تیغه برف پاکن را خودمان انجام دهیم. به طور کلی یکی از لازمه‌های طراحی، وجود یک آزمایشگاه قوی است.
مهندس احمدی در مورد ویژگی‌های کارشناسان واحد آزمایشگاه عنوان کرد:
توانمندی شرکت اتحادموتور مبتنی بر بدنه‌ی کارشناسی و تخصص آنهاست. کسانی که در آزمایشگاه اتحاد موتور به صورت حرفه‌ای مشغول به فعالیت هستند؛ دست کم 5 سال سابقه کار مرتبط دارند و بعضاً کارشناسانی هستند که در واحد کیفیت دارای تجربه مفید و موثر داشته‌اند و سپس به آزمایشگاه منتقل شدند. یعنی علاوه بر داشتن ملزومات و شرایط آزمایشگاهی مانند رازداری، دید کیفی هم بر روی محصولات دارند.
ایشان در اهمیت کالیبراسیون سنجه‌ها و صحه‌گذاری تجهیزات ادامه داد:
برای ما کالیبراسیون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که ارزش آنها وابسته به میزان دقت و صحت نتایج کسب شده است که تنها در مقایسه‌ی سنجه‌های مرجع و کالیبراسیون آنها مطابق با شرایط استاندارد بدست می‌آیند. در واقع اگر همه تجهیزات دارای شرایط عملکردی ایده‌ال باشند اما کالیبره نشده باشند؛ عملاً هیچ ارزش بهره‌برداری ندارند و این خواسته نه به واسطه‌ی درخواست مشتری یا الزام استاندارد بلکه جهت اطمینان مجموعه‌ی از صحت نتایج و قابلیت استناد به آنها برای ما اهمیت دارد.  اهمیت کالیبراسیون تجهیزات در آزمایشگاه این شرکت به حدی است که حاضر است با هزینه‌ای بالاتر خدمات را از مراکز معتبر بگیرد. البته در برخی موارد این توانمندی وجود دارد تا بتوانیم خود یک آزمایشگاه مرجع کالیبراسیون شویم. به عنوان مثال در آزمایشگاه مترولوژی این کار انجام شده است. اصلاً هدف این است که برای شرکت‌های زیرمجموعه خود بتوانیم خدمات کالیبراسیون انجام دهیم. بر همین اساس، آزمایشگاه فشار در دستور کار قرار دارد تا برای ارائه‌ی خدمت کالیبراسیون، اقدام به اخذ تأییدیه از مراجع استاندارد بگیریم. این امر نه تنها موجب درآمدزایی می‌شود، بلکه خواهیم توانست زیرمجموعه‌های خود را تحت کنترل قرار دهیم.
آزمایشگاه‌های شرکت اتحاد موتور
آزمایشگاه شمع و وایر شمع

این آزمایشگاه در سال 1383 تجهیز شد و کلیه‌‌ی آزمون‌های مرتبط با شمع و وایرشمع را شامل و تمامی آزمون‌ها مطابق با استانداردهای ملی و استانداردهای خودروسازی انجام می‌شود. این آزمایشگاه دارای گواهینامه استاندارد ایزو 17025 از سازمان ملی استاندارد، و تاییدیه‌ی واحد متد سازه‌گستر و ساپکو است. بیشتر تجهیزات آزمایشگاه شمع، بنا به درخواست و سفارش شرکت اتحادموتور با ویژگی‌های موردنظر و منحصر به فرد، توسط سازندگان داخلی فراهم شد.
از جمله‌ این تجهیزات می‌توان به مواردی از قبیل:
آون الكتريكي، كوره الكتريكي، دستگاه  استحكام دي الكتريك عايق شمع خودرو (با توانایی اعمال ولتاژی برابر با 30 کیلو ولت)، دستگاه آزمون آب‌بندي در مقابل عبور گاز، دستگاه آزمون طول عمر تحت بار شمع خودرو (با ولتاژی برابر با 13 میلیون ولت و 13 میلیون جرقه)، دستگاه آزمون مقاومت گسيختگي ترمينال ولتاژ بالا، دستگاه آزمون لرزش و شوک، دستگاه مولد ولتاژ AC/DC ، دستگاه پالس ژنراتور، دستگاه آزمون كشش، دستگاه آزمون انتشار شعله، اسيلوسكوپ ديجيتال  حافظه دار، پروب هاي ولتاژضديخ اشاره نمود که امکان انجام کلیه‌ی آزمون‌های زیر را فراهم می‌کند:
  آزمونهاي الكتريكي مربوط به عايق بندي، آزمون عيوب عايق بندي، آزمون اندازه گيري جريان ، ولتاژ و مقاومت، آزمون طول عمر عايق مقاومتي، آزمون ولتاژ 30 دقيقه اي و ولتاژ شكست، آزمون مقاومت گسيختگي ترمينال ولتاژ بالا، آزمون مقاومت در برابر اثر كرونا، آزمون نشت در مقابل عبور گاز شمع خودرو، آزمون ولتاژ تحمل عايق، آزمون ارتعاش، آزمون مقاومت عايقي در دماي محيط و دماي بالا، آزمون مقاومت در برابر گسترش شعله، آزمون مقاومت در برابر مواد شيميايي شامل 1- روغن 2- مايع ترمز 3 مايع  ضديخ 4- آب نمك.
آزمایشگاه مواد و متالوژی
کل قطعات ورودی شرکت در این آزمایشگاه مورد آزمون قرار می‌گیرد. آنالیز مواد، تعیین استاندارد، سختی‌سنجی، متالوگرافی، تعيين نوع و عمق لايه‌ی پوشش و سخت‌كاري قطعات از جمله آزمون‌هایی است که توسط تجهیزات زیر صورت می‌گیرد:
دستگاه تست كشش - فشار 5 تنی از برند لوید ایتالیا که گستره‌ی سرعت 1 تا 254 میلیمتر در دقیقه را پوشش می‌دهد. دستگاه کاتر برای برش نمونه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه مانت گرم برای نمونه‌سازی و آماده‌سازی قطعه استفاده می‌شود. دستگاه سنباده‌زني و پوليش ، دستگاه ميكروسكوپ نوري که برای متالوگرافی و ریزساختار قطعات استفاده می‌شود. دستگاه ماکرو ویکرز که برای سختی‌سنجی قطعات استفاده می‌شود. دستگاه شورسنج رده‌ی A و D که برای ارزیابی سختی لاستیک و پلاستیک استفاده می‌شود. دستگاه آناليز مواد اسپکترومکس ایکس شرکت اسپکترا ؛ این دستگاه ساخت کشور آلمان بوده و امکان بررسی قطعات  آهنی، چدنی، مسی، آلومینیومی، روی و تمامی آلیاژهای موردنظر شرکت را دارد.
کالیبراسیون تمامی تجهیزات ذکر شده در آزمایشگاه‌ها با استفاده از یک نرم افزار پیشرفته با برنامه‌ زمانی و طبق استاندارد مشخص توسط نیروهای داخلی و یا خارجی از جمله آزمایشگاه کالیبراسیون مهر صورت می‌گیرد.
آزمایشگاه الکترو موتور، استارتر و بالابر:
تمام آزمون‌های مربوط به موتورهای DC  و استارتر خودرو در این آزمایشگاه انجام می‌گیرد.
دستگاه های این آزمایشگاه به شرح زیر است:
دستگاه تست RUNING برای مشخص کردن مشکلات موتور طی یک دوره 8 ساعته کار موتور بر اساس استانداردهای مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
دستگاه تست دوام موتور برف پاک کن پژو (NFD) با برند معتبر ولو که تست دوام گشتاور ثابت موتور برف پاک‌کن را در مدت مشخص آزمون یعنی 694 ساعت انجام می‌دهد. کلیه‌ی حالت‌ها مختلف در این بازه‌ی زمانی بررسی می‌شود. قبل و بعد از انجام این آزمون، گراف عملکرد موتور توسط مگترول گرفته شده و مقایسه می‌گردد.
دستگاه تست عملکرد استارتر، کلیه‌ی آزمون‌های مورد نظر اداره‌ی استاندارد را انجام می‌دهد. در این آزمایشگاه، استارتر‌های سبک و سنگین تا 2 کیلوگرم و استارت‌های کلاس C مورد بررسی قرا می‌گیرند. تمام ویژگی‌های آن‌ها از جمله: گشتاور، جریان، توان، بازدهی، سرعت و ...  حالت‌های مختلف بی باری، تحت بار و قفل اندازه‌گیری می‌شوند. دمای مورد تایید برای این آزمون طبق نظر اداره‌ی استاندارد  5±23 درجه سانتی‌گراد است. در این دستگاه این دما در کمترین مقدار یعنی 18 درجه سانتی‌گراد تنظیم و تثبیت شده است. این دستگاه ساخت شرکت مهندسی ثمین‌افزار است.
دستگاه مگترول ساخت شرکت ولو که در سال 2003 وارد آزمایشگاه شد؛ به منظور اندازه‌گیری منحنیِ مشخصه‌ی موتور و گراف موتور استفاده می‌شود. موتورهای گیربکس‌دار با ترمز پودری تا لحظه‌ی قفل موتور در توان 50 نیوتون - متر و برای موتورهای بدون گیربکس تا  1700 میلی نیوتون - متر اندازه‌گیری می‌شوند. کالیبراسیون این دستگاه در خارج از شرکت و تحت استاندارد ایزو 17025 صورت می‌گیرد.
دستگاه یوکوگاوه دیتالاگر که برای ثبات دما و ولتاژ و جریان است. و از قدیمی‌ترین دستگاه‌های موجود در  این آزمایشگاه است. ساخت سال 1982 کشور چین است و دقت آن 01/0 میلی ولت و 1/0 درجه سانتی گراد است.
دستگاه تونل باد که برای اندازگیری دبی ِفشار موتور فن خودروهایی نظیر 206 و پراید استفاده می‌شود. با استفاده از یک موتور سه‌فاز و اعمال فشار هوا در مقادیر موردنظر، ویژگی‌هایی چون دور، جریان، سرعت و ... را اندازه‌گیری کرده و با نرم افزار شرکت DOYER تحلیل می‌شود.
کلیه‌ی آزمون‌های این آزمايشگاه شامل:
آزمون مشخصات و منحني عملكردي موتورهاي جريان مسقيم، آزمون رانينگ، آزمون دوام موتور برف پاك‌كن با اعمال گشتاور سينوسي، آزمون اعمال گشتاور ثابت موتور برف پاك‌كن، آزمون اندازه‌گيري مقاومت اهمي، آزمون اندازه‌گيري مقاومت اهمي، سلفي و خازني، آزمون دوام PTH، آزمون ولتاژ بالا (دوام عايقي)، آزمون مشخصات و منحني عملكردي استارتر، آزمون دوام بي‌باري استارتر، آزمون دوام تحت بار، آزمون ويژگي‌هاي موتور فن، آزمون‌هاي بالابر
 آزمایشگاه مترولوژی:
کامل‌ترین دستگاه در آزمایشگاه ابعادی، دستگاه اندازه‌گیری سه بعدی(CMM)  است. این دستگاه که از برند دئای ایتالیا می‌باشد،؛ اندازه‌گیری سه بعدی با مختصات (mm)  700 × 700  × 1000 و مهندسی معکوس را برای نمونه‌ها انجام می‌دهد.
دستگاه اندازه‌گیری ویدئویی یا VMS، ماشین‌های اندازه‌گیری ویدئویی ابزاری هستند که با استفاده از دوربین‌های دقیق و سه محور حرکتی در راستای X,Y,Z امکان اندازه‌گیری قطعات پیچیده و مسطح را فراهم می‌کنند. این نوع ابزارها در مورد قطعاتی استفاده می‌شوند که به دلیل اندازه‌ی بسیار کوچک، اندازه‌گیری آن‌ها توسط دستگاه‌های  CMM امکان‌پذیر نیست. دقت این دستگاه در آزمایشگاه ابعادی اتحاد موتور در حد میکرون بوده و برای قطعات ریز استفاده می‌شود. با استفاده از دوربین‌های دقیق، تصویری از قطعه برمی‌دارد و با پردازش این تصویر اندازه‌گیری ابعاد قطعه انجام می‌شود.
دستگاه فرم تستر که اندازه‌گيري گردي و پروفيل مقاطع گرد را انجام می‌دهد. محدوده‌ی عملیاتی آن کمتر اما دقت کاری بالاتر، در حد دهم میکرون است.
آزمايشگاه‌های شرايط محيطي، دوام و عملکرد
آزمایشگاه شرایط محیطی یعنی قراردادن یک قطعه در شرایط خاص دمایی یا رطوبتی، در این آزمایشگاه قطعات در دمای 45- درجه تا 190 درجه سانتی‌گراد و در شرایط رطوبتی از 5 تا 95 درصد مورد آزمون قرار می‌گیرند.
آزمون‌های مربوط به آزمایشگاه شرایط محیطی عبارتند از:
آزمون‌هاي حرارتي ، برودتي و رطوبتي، آزمون مه نمكي (پاشش نمك)، آزمون مقاومت در برابر خوردگي، آزمون مقاومت شيميايي، آزمون شكل ظاهري، ساختمان شكل و ابعاد
بخشی دیگر آزمایشگاه مربوط به تیغه‌بازویی برف پاک‌کن است که عملکرد، دوام و پاک‌کنندگی تیغه و موتور مکانیزم مجموعه‌ی برف‌پاک‌کن را تست می‌کند.
اتاق آزمون ارتعاش و آکوستیک شامل یک محفظه‌ی آکوستیک ساخت شرکت B&K دانمارک جهت انجام مجموعه‌ی آزمون‌های اندازه‌گيري  شدت صوت (آنالايزر) و همچنین شامل یک لرزاننده(SHAKER)  با گستره‌ی فرکانسی مناسب جهت بررسی اصطکام ارتعاشی قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کنترل کیفیت با اتکا بر بازوی مهندسی مرغوبیت
مهندس هاشم اصغری، مدیر واحد مهندسی مرغوبیت شرکت اتحاد موتور درباره کنترل کیفیت و مهندسی مرغوبیت این شرکت می‌گوید:
نخستین واحدی که به صورت مستقل و کاملاً تخصصی از سال‌های ابتدایی اتحاد موتور شکل گرفت؛ واحد مهندسی مرغوبیت بود. به اعتقاد مدیریت اتحاد موتور، کیفیت تنها با دیدگاه مهندسی تحقق و توسعه می‌یابد. از سال 1376 که من وارد اتحاد موتور شدم، این واحد با همین نام فعالیت می‌کرد. در آن زمان این واحد متولی کلیه‌ی فعالیت‌های کیفی و مهندسی بود. تهیه‌ی مدارک فنی از قبیل: برنامه‌ی کنترل و دستورالعمل‌ها، نظارت بر آزمایشگاه‌ها، تامین و استفاده از تجهیزات و... همگی با واحد مهندسی مرغوبیت بود. در همین واحد، افراد متخصص دیگری تربیت شدند و با توسعه‌ی شرکت اتحاد موتور گروه‌های تخصصی دیگری نیز به فعالیت پرداختند. برای مثال واحد تخصصی آزمایشگاه‌ها که به‌صورت مستقیم زیر نظر مدیر عامل فعالیت می‌کند.
مهندس اصغری علل موفقیت شرکت اتحاد موتور را در رهبری بی‌نظیر مهندس شهپری دانسته و افزود: مهندس شهپری در رهبری یک تیم بی‌نظیر است. ایشان می‌تواند یک مجموعه را همراه خود به سمت موفقیت به حرکت در آورد. در سال‌های ابتدایی در اتحاد موتور دیدگاه و زیرساخت‌های تخصصی وجود نداشت. باید در ابتدا یک فرهنگ‌سازی برای اعتقاد به کنترل کیفیت با دیدگاه مهندسی صورت می‌گرفت. در صورتی که در آن زمان بسیاری به این موضوع اعتقاد نداشتند. بخشی از تخصص امروز ما نتیجه‌ی سال‌ها تجربه و فعالیت در این حوزه است. در تکمیل این تجربیات، شرکت‌های داخلی مانند ساپکو و شرکت‌های خارجی چون ولئو فرانسه که تحت لیسانس آن کار می‌کردیم، نقش بسیاری موثری ایفا کردند.
ما سعی کردیم دانش و فناوری‌های آن‌ها را تا حد ممکن آموزش ببینیم. آن‌ها را پیاده‌سازی کرده و ترویج دهیم. به اعتقاد من، تلاش و پشتکار در جذب دانش فنی، رفتار مهندسی و تولیدی، اجرای درست و بی‌نقص، آموزش و ترویج دانش از عوامل موفقیت اتحادموتور است.
مهندس اصغری پیرامون توسعه‌ی آزمایشگاه‌ها افزود:
یکی از علل اصلی توسعه‌ی و تشکیل آزمایشگاه‌ها ریشه‌‌یابی مشکلات در واحد مهندسی بود. بدین‌وسیله می‌توانستیم هم جایگاه خود را در نزد مشتری حفظ کنیم و هم هزینه‌های کیفی مانند هزینه‌های ضایعات و برگشتی‌های محصول را کم کنیم. کار مهم دیگری که در شرکت اتحاد موتور صورت گرفت تهیه‌ی مدارک فنی قطعات بود. تا پیش از آن روال تولید قطعات به صورت مهندسی معکوس انجام می‌شد. تصمیمی که ما گرفتیم، تهیه‌ی مدارک فنی با دید ساخت بود. این موضوع در آن زمان یک چالش جدی بود. با این کار توانستیم قطعات را مطابق با نقشه و اعداد و ارقام تولید کنیم و یک نقطه‌ی عطفی در تولید محصولات این شرکت به وجود آوریم. در سال‌های بعد نظارت‌های کیفی، بازرسی و پذیرش محصولات جدید با این روال صورت می‌گرفت. در ابتدا تمامی کارها از تولید محصول تا تهیه‌ی مدارک فنی به عهده‌ی واحد مهندسی مرغوبیت بود. حدود سال‌ 1384 این وظایف به واحد تحقیق و توسعه سپرده شد و هم‌اکنون با ايجاد واحدهاي طراحي مهندسي، آزمايشگاه، تضمين كيفيت و مهندسي مرغوبيت به دنبال دانش و فناوری روز دنیا برای بهبود هرچه بیشتر کیفیت محصولات خود هستیم.
وی در ادامه تاکید کرد: تمامی اقدامات همواره در راستای افزایش کیفیت تولید بوده است. پس از ارسال کالا برای مشتری اگر شکایتی باشد؛ ریشه‌ی آن بررسی و عملکرد محصول در خط تولید پایش می‌شود. این کار توسط واحدی به نام امور کیفیت مشتریان انجام می‌گیرد. برای این موضوع ارتباط بسیار نزدیکی با مشتریان در کلیه‌ی سایت‌ها وجود دارد.
مشخصات تولید در شرکت اتحادموتور
مهندس یموت مدیریت کارخانه‌ی شرکت اتحادموتور درباره ویژگی‌های تولید در این شرکت بیان داشتند:
نهایت تلاش صورت می‌گیرد تا سفارشات مشتریان در کوتاه‌ترین زمان ممکن با کیفیت مورد نظر تحویل شود. در رابطه با پروژه‌ها و محصولات جدید نیز سیاست اتحادموتور در راستای پاسخگویی مناسب و مورد نیاز صنعت خودرو است.
در شرکت اتحادموتور هسته‌ی اصلی کار، ساخت موتورهای DC مورد استفاده در خودرو است. این موتورها در برف پاکن، بخاری، فنِ پشت رادیاتور، شیشه بالابر و صندلی کاربرد دارد. همچنین این شرکت بر تولید تیغه‌ی برف پاکن نیز کاملاً فعال است. به طوری که تیغه‌های بیشتر خودروهای ساخت داخل را تأمین می‌کند.
ایشان در ادامه به برنامه‌ها و سیاست‌های شرکت اتحاد موتور اشاره کرده و اظهار نمودند:
به طور کلی سیاست و برنامه‌های تولید شرکت مبتنی بر ساخت یا تامین قطعات از منابع داخل کشور است. در بسیاری از موارد، شرکت اتحاد موتور روی ساختِ داخل کردنِ مواد و قطعاتی که می‌خرد سرمایه‌گذاری کرده است. این ساخت ممکن است در داخل اتحادموتور یا توسط پیمانکارانی که صلاحیت و شایستگی این کار را داشته باشند؛ صورت گیرد که در این حالت نیز شرکت اتحادموتور هم از نظر اقتصادی و هم از نظر فنی به آنها کمک می‌کند.
مهندس یموت افزودند: هم‌اکنون توانسته‌ایم حجم بسیاری از قطعاتی که تا ده سال گذشته از اروپا یا خاور دور خریداری می‌کردیم؛ ساخت داخل کنیم. در مورد موتورهای DC ساخت اتحاد موتور تقریباً 95 درصد از اقلام آن ساخت داخل شده است. برخی از این اقلام انحصاراً در این شرکت تولید می‌شوند. در مورد 5 درصد باقیمانده هم ساخت آنها در ایران توجیه اقتصادی ندارد. در رابطه با تجهیزات تولید موتورهای DC سعی شده است اولاً از بهترین برندهای اروپایی تامین شوند. ثانیاً در سفارش خطوط تولید، تفکر و ایده‌ی توسعه‌ی کار هم دیده شود. ماشین‌آلات خطوط تولیدی در بخش ساخت قطعات اولیه مانند شفت‌ها عمدتاً از دو شرکت سوئیسی که در رتبه‌بندی جهانی بهترین هستند تامین شده است. این‌ تجهیزات برای ساخت شفت و ماشین‌کاری مارپیچ داخل آن به کار می‌روند. پِرِس‌هایی که برای تولید هسته‌ی روتور استفاده می‌شوند نیز ساخت کشور آلمان می‌باشد. سه دستگاه خطوط سیم‌پیچی ساخت شرکت اتوپ ایتالیاست. ما در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه 30000 موتور DC را در دو شیفت کاری داریم. هم‌اکنون تقریباً 16000 عدد یعنی 90 درصد از موتورهای دی‌سی خودروسازهای داخلی توسط ما تولید می‌شود.
ایشان در مورد تعداد پرسنل مشغول به کار در شرکت اتحاد موتور عنوان داشتند:
در حال حاضر حدود 960 نفر در دو سایت شمالی و جنوبی مشغول به کار هستند. این تعداد نفرات در سال 1389 حدود 1500 نفر بود. البته با توجه به روند افزایش تولید خودروسازها، خطوط تولید خود را فعال‌تر خواهیم کرد.
لازم است به این نکته اشاره کنم که برنامه‌ی تولید در اتحادموتور به صورت جامع و یکپارچه است. یعنی برنامه‌ی مشتری در داخل آن برنامه اصلی شرکت جای می‌گیرد. برنامه‌ی اصلی مربوط به خود اتحادموتور است. در آنجا برنامه‌ی قسمت‌های مختلف مانند نیاز بازرگانی در تأمین مواد، تعداد نفرات و تعداد شیفت دیده شده است. این برنامه به صورت یک ماهه و هفتگی تقسیم می‌شود. برنامه هفتگی مجدداً به صورت روزانه تقسیم شده و به قسمت‌های مختلف اعلام می‌شود. این سیستم کاملاً بدون کاغذ است.
ایشان در رابطه با چشم‌انداز تولید شرکت اتحادموتور بیان داشت: چشم‌انداز این شرکت توسعه و افزایش دامنه‌ی تولیدات است. منظور از دامنه‌ی تولید، تنوع تولید است نه تعداد آن. در تولید دینام، استارت، باتری و لنت این اتفاق افتاده است. در حال حاضر نیز پمپ بنزین در دست اقدام است که از سال گذشته شروع شده است. برای پمپ بنزین ابتدا خانواده‌ی ایران‌خودرو، 206 ، 405 و بعد از آن خانواده سایپا را در دستور کار داریم. همچنین سه خودروی جدید پژو 301، 208 و 2008 در شرکت ایران‌خودرو برای تولید آتی در نظر گرفته شده‌اند. مذاکراتش در حال انجام است. تولید مجموعه برف پاک‌کن و موتور فن پشت رادیاتور مربوط به آنها بر عهده‌ی شرکت اتحادموتور خواهد بود.