شرکت بهین کیفیت شمال؛
تداوم کیفیت
در دو نسل

عادل نژادقلی مدیر عامل شرکت بهین کیفیت شمال؛ با عشق از پدر و مادر یاد کرد. آنها در راه رفت به تهران در جاده هراز در تصادفی نابهنگام جان خویش را بر سر آرمان‌های کاری و عشق به تلاش برای آبادانی میهن نهادند و خیلی زود از جمع صنعتگران به دیار باقی شتافتند. وی از آن روزها این‌گونه یاد می کند:
"پس از درگذشت پدر و مادرم، هر سه ما (فرزندان مهندس نژادقلی) که خارج از ایران بودیم به خاطر دین به پدرمان تصمیم گرفتیم راه ایشان را ادامه داده و شرکت را به نحو احسن اداره کنیم. از دوران کودکی به خاطر دارم که پدرم در هیچ مقطعی از زندگی خویش چه در اوج بحران‌های مالی و یا درگاه آسایش، هیچگاه دلبستگی به دارایی‌های مادی خود نداشت و همواره افتخار و دارایی اصلی خود را برای اشتغالزایی قریب به 70 نفر از همشهریانش وقف می‌کرده است. ایشان همواره دغدغه کارآفرینی داشتند و ما نیز به تأسی از پدر خود می‌خواهیم به خلق ارزش افزوده کشور کمک نماییم. من به تولید به عنوان کاری بس ارزشمند نگاه می‌کنم. هیچ تجارتی به شیرینی تولید نیست. پدرم دغدغه خدمت به کشور و همشهریانش را داشت و من هم دغدغه‌های ایشان را دارم."
-------------------------------------------------------------------------
شرکت بهین کیفیت شمال تولیدکننده محصولات پلیمری و فلزی با تجربه¬ی طراحی محصول، نیاز مشتریان داخلی را با کیفیت مطلوب و ظرفیت حداکثر برآورده می‌کند و بر آن است که تا 5 سال آینده 50 درصد فروش خود را از بازارهایی مستقل از خودروساز به دست آورد تا ضمن افزایش توان مالی، بازدهی خود را در تأمین منافع مشتریان و کارکنان بهبود بخشد.
-------------------------------------------------------------------------
تاریخچه شرکت
شرکت بهین‌کیفیت شمال در سال 1375 به عنوان اولین شرکت خدمات مهندسی در زمینه بازرسی و طرح‌های ارتقای کیفیت سازندگان قطعات خودرو در استان مازندران شروع به فعالیت نموده و از سال 1378 به طراحی، ساخت و تأمین قطعات خودرو پرداخته است. راهبرد این شرکت، استفاده کارا از سرمایه‌های داخلی خود برای کسب رضایت مصرف کنندگان داخلی است. شرکت بهین‌کیفیت با استفاده از ماشین‌آلات با کیفیت و نیروی کار آزموده توانسته است خود را به عنوان یکی از تأمین‌کنندگان برتر در حوزه قطعات پلیمری- فلزی برای خودروسازان کشور مطرح کند.
در ابتدا، کار شرکت ارائه خدمات بازرسی در منطقه شمال بود. شرکت بهین‌کیفیت شمال از سال 75 تا 78 ارائه‌دهنده خدمات بازرسی در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران بود. در آن هنگام بازرسی کیفی شرکت‌های اندیشه ایمنی، شرکت هیوا، شمال پلاستیک چابکسر و شرکت دیگری در رشت، بر عهده این شرکت بود. بعدها در سال 78 شرکت وارد عرصه تولید می‌شود. در ابتدا بدون هیچ امکاناتی و تنها با دریافت پیش پرداخت از شرکت سازه‌گستر جهت شروع پروژه، کار تولید با ایده مدیریت پروژه، یعنی تولید با امکانات منطقه و با کمک پیمانکاران بومی، آغاز می‌شود. قطعات در کارگاه‌های مختلف قالب‌سازی و تولید شده و به جهت مصرف خودروساز ارسال می‌گشت. کم‌کم امکانات لازم برای تولید جمع آوری شد و بدین صورت شرکت ماهیت تولیدی پیدا کرد. در سال 78 اولین قرارداد شرکت تنها شامل قطعاتی نظیر دستگیره بیرونی درب پراید و مجموعه مخزن شیشه شوی پراید بود. سال بعد قرارداد دیگری برای ساخت کانال هوای بخاری داشبورد پراید GTX اضافه شد. در واقع این سفارش‌ها زمینه‌ای شد که شرکت در گروه سایپا در زمینه تولید دستگیره و مخزن شیشه‌شوی وارد شود. ساخت منبع شیشه‌شوی و منبع انبساط آب رادیاتور، کانال‌های هوای داشبورد و کانال‌های هوای موتور از آن هنگام آغاز شد. هم اکنون در گروه سایپا بیشتر قطعات دربازکن و شیشه بالابر خودروهای مدل‌های جدید و قدیم پراید و تیبا را شرکت بهین کیفیت شمال تامین می‌کند. همین طور اکثر مخازن شیشه شویی که در ایران خودرو، بهمن موتور و سایپا تولید می‌شود تولید این شرکت است.
تمرکز اصلی شرکت بیشتر بر روی تولید مخزن شیشه شوی است. طراح و تولید کننده مخزن شیشه شوی تیبا، تامین صد در صدی مخزن برای سه خودروی وانت مزدا، نیسان و تیبا و تامین 70 تا 80 درصد مخزن شیشه شوی پراید مربوط به این شرکت است. در ایران خودرو هم حدود یک سال است که مخزن شیشه شوی توسط این شرکت تأمین می‌شود به گونه‌ای که در ماه‌های اخیر حدود 80 درصد از سهم تأمین با این مجموعه بوده است. دلیل این امر آن است که در مواقع بحران مالی، شرکت‌های دیگر بنا بر سیاستی که دارند، تأمین مخزن شیشه شوی را کم‌تر می‌کنند ولی در شرکت بهین کیفیت، اولویت مالی، تولید این قطعه بوده است.
مجموعه مخزن شیشه شوی یک موتور پمپ وارداتی دارد که در واقع میکرو دی‌سی‌موتور است و قطعه ساده‌ای نیست. وابستگی این مجموعه به قطعه وارداتی باعث می‌شود زمانی که شرایط نقدینگی مناسب نباشد، تأمین کنندگان دیگر نتوانند قطعه را تهیه کنند. اما در شرکت بهین کیفیت بنا به اولویت مخازن شیشه شوی،  همیشه ذخیره مناسبی از دی‌سی موتور وجود دارد.
در حال حاضر تیم مدیریت این شرکت متشکل از نسل دوم خانواده نژادقلی با تحصیلات عالیه در دانشگاه‌های صنعتی شریف، فنی تهران و صنعتی امیرکبیر در رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، MBA و مهندسی برق و مهندسی پزشکی است.
محصولات
محصولات این شرکت به دو دسته محصولات خودرویی و غیر خودرویی تقسیم می‌شوند.
محصولات خودرویی شامل مجموعه مخزن شیشه شوی پراید، دنده کیلومتر شمار جعبه دنده پژو 405، پایه سنسور موتور مزدا وانت، موتور و مخزن شیشه شوی پراید، مجموعه قاب بغل صندلی سمند، قاب جلو آمپر مزدا وانت، گلویی مخزن شیشه شوی پراید، مهره ماسوره پوسته جعبه دنده پژو 405 و پژو پارس، مجموعه منبع انبساط رادیاتور پراید، کانال‌های هوای موتور و داشبورد و کانال بخاری و کولر GTX است. بعلاوه قطعات تمام فلزی مانند درب باتری یا قطعات تزریقی تزیینی مثل قاب جلو آمپر یا بعضی قطعات تزیینی صندلی نیز تولید می شود. علاوه بر این، شرکت بهین کیفیت قصد دارد که تأمین کننده منبع شیشه شوی و منبع انبساط در تمام خودروهای داخلی ایران باشد.
محصولات غیر خودرویی هم شامل کیپ پک و سینی نشا می‌شود. حوزه دیگر کار شرکت به عنوان محصولات غیرخودرویی در زمینه دفع پسماند پزشکی است. از سال 92 وزارت بهداشت در مورد دفع صحیح پسماندهای پزشکی سخت‌گیری بیشتری می‌کند. این شرکت برای دفع سر سوزن، محفظه‌ای پلاستیکی تولید کرده که محل نگهداری سوزن سرنگ است و باعث می‌شود سوزن مستعمل بدون حفاظ دفع نشود و از این طریق مانع شیوع بیماری و میکروب‌ها در محیط بیمارستان می‌شود. مجوز مربوطه از وزارت بهداشت و سازمان تجهیزات پزشکی دریافت شده است. همچنین به تازگی این شرکت همکاری با یکی از صنایع زیر مجموعه وزارت دفاع را آغاز نموده است.
چشم‌انداز آینده
شرکت بهین کیفیت شمال (سهامی خاص) تولیدکننده محصولات پلیمری و فلزی با تجربه طراحی محصول، نیاز مشتریان داخلی را با کیفیت مطلوب و ظرفیت حداکثر برآورده می‌کند و بر آن است که تا 5 سال آینده 50 درصد فروش خود را از بازارهایی مستقل از خودروساز به دست آورد تا ضمن افزایش توان مالی، بازدهی خود را در تأمین منافع مشتریان و کارکنان بهبود بخشد.
در این راستا سازمان قصد دارد با افزایش توانمندی‌های مهندسی برای تمام محصولات ارائه شده به بازار رتبه‌های اول تا سوم کیفی در میان رقبا را به دست آورد و با نوآوری در انتخاب محصولات جدید و بهبود محصولات موجود، امکان کپی کاری رقبا را به کم¬ترین حد ممکن برساند.
تمام فعالیت‌های سازمان در جهت پیوند زدن منافع سازمانی با منافع مشتریان است تا از این طریق دو هدف رعایت حقوق مشتری (مشتری مداری) و ایجاد اشتغال محقق شود.
خط مشی کیفی سازمان
مهم‌ترین هدف شرکت بهین‌کیفیت شمال جلب رضایت مشتریان است. برای درک و برآورده کردن خواسته‌ها و انتظارات مشتری و بهبود مستمر اثربخشی، سیستم مدیریت کیفیت را بر اساس استاندارد ISO/TS 16494 و الزامات خاص مشتریان پایه‌گذاری کرده است. به همین منظور شرکت در نظر دارد فرآیندهای خود را برای رسیدن به اهداف ذیل مدیریت کند:
• بهبود کیفیت محصول و صفر کردن میزان ضایعات؛
• تحویل به موقع محصول؛
• تلاش در جهت کاهش آثار زیانبار تورم فزاینده از طریق بهبود فرایند؛
• خلاقیت و نوآوری در محصولات با گسترش واحد تحقیق و توسعه (R&D)؛
• توسعه فرهنگ کیفیت و آموزش کارکنان برای رسیدن به صلاحیت مورد انتظار؛
• کوشش در جهت افزایش مشارکت کارکنان با ایجاد نظام انگیزشی.
مدیران ارشد این شرکت بر این باورند که از طریق اجرا، پایش و اندازه‌گیری مستمر فرآیندها و بازنگری خط مشی و اهداف کیفیت، می‌توان از کارآیی سیستم مطمئن شد.
ارزش سازمانی
بهین کیفیت شمال خانواده‌ای است که اعضای آن اولویت فعالیت‌های خود را در بهره وری از درک صحیح شرایط سازمان و پایبندی به صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌دانند.
هدف سازمان این است که «هیچ مشتری بالقوه و بالفعلی نتواند از محصولات ما صرف نظر کند و همگان ما را حافظ تخصصی منافع خود بدانند؛ چرا که می دانیم به هیچ قیمتی از خواسته‌های مشتریان عدول نخواهیم کرد.»
همکاران تجاری
بهین کیفیت شمال در سال 1375 همکاری خود را با متا خودرو و سپس بعد از ادغام آن در شرکت دسکو، از سال 1375 با شرکت سازه گستر سایپا آغاز کرد. در سال 1380 این شرکت شروع به همکاری با شرکتهای مجموعه ساز داشبورد شامل شرکت‌های دقت خودرو کوشا (ایپاکو)، پلاسکو کار سایپا و بعدها با شرکت مهرخواه کرد. همچنین این شرکت از سال 1393 به عنوان تامین کننده کانال‌های هوای داشبورد خودروهای مختلف با شرکت کروز همکاری داشته است.
در تابستان 1385 همکاری شرکت بهین کیفیت شمال با گروه بهمن موتور با تولید مخزن شیشه شوی وانت مزدا آغاز شد و پس از آن به دلیل توانمندی‌ها و قابلیت‌های بالقوه و بالفعل سازمان، محصولات دیگری نظیر دستگیره بیرونی درب، دستگیره شیشه بالابر، درپوش دلکو، براکت ECU و کانال‌های هوای مختلف خودروی مزدا وانت و مزدا 3 به سبد محصول این مجموعه اضافه شد. اواخر سال 1388 شرکت مهرکام پارس نیز به لیست همکاران بهین کیفیت شمال افزوده شد.
در سال 1389 همکاری شرکت با ساپکو با ساخت قطعه دنده کیلومتر شمار پژو 405، پارس و سمند آغاز شد. پیچیدگی فنی و حساسیت ساخت این قطعه گواه رشد چشمگیر و قابل قبول مجموعه در طول چهارده سال فعالیت آن است. 
در حال حاضر شرکت بهین کیفیت شمال با همه خودروسازان مطرح در بازار داخلی ایران همکاری مستقیم و موفقی دارد.
افتخارات بهین‌کیفیت شمال
این شرکت  در سال 2008 گواهی نامه ISO 9001 را دریافت کرد و در سال 2009 موفق به اخذ گواهی نامه ISO/TS 16949 شد.
بهین کیفیت شمال دارنده گرید BB+ از گروه بهمن و گرید B از سازه گستر سایپا است.
بنیاد مرحومان نژادقلی و علیزاده
مرحوم مهندس نژادقلی بنیانگذار شرکت بهین کیفیت شمال ورودی سال 1353 رشته صنایع دانشگاه علم و صنعت و مرحوم خانم علیزاده همسر ایشان کارشناس ریاضی و یکی از بهترین مدرسان رشته ریاضی در سطح دبیرستان‌های شهرستان بابل بودند. متاسفانه در سال 91 در اثر یک سانحه رانندگی این دو عزیز درگذشتند و مسوولیت اداره شرکت بهین کیفیت شمال بر دوش مهندس نژادقلی پسر به همراه سایر فرزندان آن مرحومین افتاد.

در ایران در اغلب موارد زمانی که کسی بخواهد وقفی انجام دهد، معمولاً به صورت مدرسه‌سازی، مسجدسازی، بیمارستان‌سازی و نظایر آن است؛ ولی در بسیاری از کشورهای خارجی مرسوم است وقتی فرد ثروتمندی مثلاً در اثر بیماری خاص فوت می‌کند، بنابر وصیت یا تصمیم ورثه بخشی از ثروت فرد به جهت پژوهش در مورد همان بیماری وقف می‌گردد. از آنجا که داستان آغاز فعالیت مهندس نژادقلی آغاز حرکت به سمت تولید انبوه با ابزارهای ابتدایی و اولیه بوده به گونه‌ای که به گفته خودش حتی یک پیچ‌گوشتی هم در آغاز فعالیت خود نداشت و همیشه در هر کاری تکیه به تلاش و کوشش را به جهت فائق گشتن به مشکلات را توصیه می‌کردند، فرزندان خلف پس از ایشان تصمیم گرفتند راه پدر و مادر را ادامه دهند و لذا ایده تاسیس بنیاد مرحومان نژاد قلی و علیزاده اینگونه شکل گرفت. از آنجا که هدف فرزندان پس از درگذشت پدر و مادر این بود که بخشی از ثروت و میراث ایشان وقف علم و دانش شود، طرحی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل راه اندازی شد تا از پروژه‌های ابتکاری و ساختی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد حمایت شود. منظور پروژه‌هایی است که صرفاً نظری و تئوریک نیستند و به تولید محصولی عملی منجر می‌شوند. چنین ایده‌ای در شهرستان بابل و پس از آن در کل کشور بسیار جدید بود. فرزندان این دو بزرگوار تصمیم گرفتند پول و امکانات در اختیار جوانان مستعد بگذارند تا بتوانند ایده و طرح خود را به یک وسیله یا ماشین مفید تبدیل کنند. یک درصد از درآمد شرکت برای طرح‌های دانشگاه صنعتی بابل اختصاص داده شد. در حال حاضر افراد دیگری هم به تاسی از ایشان برای پشتیبانی مالی تیم‌های دانشجویی جهت انجام پروژه‌های دانشجویی ابراز تمایل نموده‌اند.
خانم دکتر ایثار نژادقلی فرزند ارشد این مرحومین، فوق دکترای مهندسی پزشکی، از کانادا دورادور مسوول رسیدگی به کارهای بنیاد هستند.
تاکنون با حمایت شرکت بهین کیفیت شمال، در بنیاد یاد شده پروژه‌های خیلی خوبی نظیر طراحی و ساخت پرنده کوادروتور انجام شده است. کاربرد کوادروتور مثلاً برای نظارت دکل‌های برق است که گویا با شرکتی در ترکیه هم قراردادی بسته شده است. پروژه‌های دانشگاهی دیگری (بالغ بر 15 مورد) نظیر ربات میوه چین، خودروی مسابقه‌ای دست‌ساز واندوگراف صنعتی با توان تولید اختلاف پتانسیل یک میلیون ولت، پنجره بالکن شو که اکنون به کشور روسیه صادر می‌گردد، طرح تصفیه فاضلاب‌های صنعتی، خودروی شیمیایی CHEMICAR، دستگاه CNC برش لیزر، دستگاه پرینتر سه بعدی و چندین پروژه دیگر در حوزه فناوری نانو مورد حمایت این بنیاد قرار گرفته‌اند. نکته جالب در این میان اینکه این دانشجویان مستعد معمولاً با هزینه‌ای بسیار اندک موفق به ساخت محصولاتی می‌گردند که نمونه‌های تجاری آنها بعضا قیمت بسیار گزافی دارد و این نشان‌دهنده این است که اگر حکومت در کشور ما نسبت به برنامه‌ریزی، سازماندهی و حمایت جوانان با استعداد اقدام کند قطعاً می‌توان دستاوردهای علمی و صنعتی بی‌نظیری از آن حاصل نمود.
صادرات
شرکت بهین‌کیفیت تا روشن شدن وضع مبادلات خارجی (تحریم‌ها) به صورت رسمی با طرح جزئیات برنامه‌ای برای صادرات ندارد. البته در حال حاضر حوزه قطعات پزشکی در کشورهای اطراف بازار مصرف خوبی دارد. از آنجا که کشورهای اطراف از نظر پزشکی از ایران عقب‌ترند و الزامات و استانداردهایشان نسبت به ایران با تأخیر اجرا می‌شود، می‌توان در این حوزه بازاریابی کرد و وابستگی شرکت را به خودروسازان کم‌تر نمود. به صورت غیر مستقیم هم تجار و بازرگانانی که به عراق و سوریه صادرات دارند، برای خودروهای پژو و پراید قطعات یدکی مورد نیاز خود را از این شرکت خریداری می‌کنند.
ارتقای سطح کیفی و مهندسی محصولات
استراتژیک‌ترین محصول شرکت، مجموعه مخازن شیشه شوی است. در این مجموعه، قطعه وارداتی موتور پمپ به کار می‌رود. این قطعه در واقع میکرو دی‌سی موتور است و دانش فنی بالایی دارد. در داخل کشور هم سازندگان فعلی موتورهای دی‌سی تاکنون نتوانسته‌اند در تجاری‌سازی این محصول موفق شوند. دانش ساخت آن ممکن است در داخل کشور موجود باشد ولی ساخت آن در حال حاضر به علت تیراژ مصرف پایین در مقایسه با حجم سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه نیست. در سال 94 به علت ضعف رقبا در تأمین این مجموعه مشکل تولید این قطعه ملموس شد. در شرکت ساپکو سال 94 حدود هشتاد درصد تأمین موتور پمپ‌ها با شرکت بهین کیفیت بوده است. با چنین پیشینه‌ای این شرکت امسال با شرکتی چینی HMC، که برای BMW، دایملر، فورد و تویوتا موتور شیشه‌شوی تولید می‌کند و خطوط تولید آن تمام اتوماتیک است و با بازارهای اروپا و آمریکا تجارت می‌کند، وارد مذاکره شده و توانسته توافق آنها را برای انتقال فنّاوری به داخل جلب نماید. روابط طولانی دوازده ساله و صمیمانه مهندس نژادقلی پدر با شرکت HMC و اینکه ایشان اولین کسی بوده که در ایران با این شرکت چینی کارکرده در جلب این توافق موثر بوده است. گرچه در دوره‌ای شرکت HMC مستقیما با ساپکو کار می‌کرده و همچنین بقیه شرکتها هم در مقاطعی از این شرکت پمپ می خریده‌اند، ولی این خرید و ارتباط دائمی و مداوم نبوده است. تنها، شرکت بهین‌کیفیت شمال به صورت دائم مشتری وفادار آن شرکت بوده است. پمپی که در حال حاضر از شرکت چینی وارد می‌شود، با کیفیت‌ترین پمپی است که در ایران قابل تأمین است. بنا به سیاست حمایت از تولیدکننده داخلی در شرکت ساپکو، اگر تأمین‌کننده‌ای بتواند قطعه وارداتی را بومی‌سازی کند و توان تأمین مناسبی داشته باشد، سایر تامین‌کنندگان نباید قطعه را از خارج وارد نمایند. حتی تامین کننده موازی هم ناچار است قطعه مورد نیاز را از این شرکت تهیه کند. شرکت ساپکو که تا پیش از این تمایل به هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در این شرکت را نداشت، اکنون قرار است به صورت ویژه بودجه‌ای را در اختیار شرکت بهین‌کیفیت قرار دهد تا موتور پمپ در کشور بومی-سازی شود. این بودجه در واقع وام نیست، به نوعی پرداخت از محل مطالبات معوق چندین ماهه خود این شرکت است که به جهت سرمایه-گذاری در راستای تامین تجهیزات خط تولید این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین سیاست داخلی‌سازی این شرکت به شکل گام به گام است؛ بدین معنا که لازم نیست به یک‌باره تمام قطعات مجموعه داخلی‌سازی شوند، بلکه از ابتدا بخشی از قطعات نیم ساخته خریداری شده و فقط در این شرکت مونتاژ می‌شوند تا خط تولید سریع‌تر راه‌اندازی شود و سپس به تدریج تک‌تک قطعات نیم ساخته داخلی‌سازی می‌شوند. با این کار هم به اشتغال‌زایی داخلی کمک می‌شود و هم حدود چهل درصد صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد. در موتور پمپ شیشه شوی، از یک آرمیچر استفاده می‌شود که تولید آن بسیار پرهزینه است، بنابراین به ناچار بخشی از میکروموتور کماکان وارد خواهد شد. در آینده اگر تولید به تیراژ میلیونی برسد، شاید بتوان آرمیچر را هم تولید داخل نمود. 
تولید مخزن شیشه شوی نقطه شروع این پروژه است. در مورد قیمت و منابع مورد نیاز آن با یک شرکت چینی نتیجه حاصل شده و پس از دریافت بودجه از طرف ساپکو، خرید تجهیزات و ماشین‌آلات انجام خواهد شد.
جذب منابع و گزینش متخصصان حوزه مهندسی
بنیاد مرحوم نژادقلی بودجه‌ای در اختیار دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل می‌گذارد تا طرح‌های خود را اجرا کنند. این دانشجویان در آینده ممکن است به شرکت بهین کیفیت مراجعه کرده و از این طریق استعدادهای شناسایی شده در منطقه جذب شرکت گردند. در حال حاضر نیز یک قرارداد تجاری با یکی از این دانشجویان به جهت ساخت دستگاهی به جهت تبدیل کویل مفتول به پین (بدون انحنا)، برش، انجام عملیات سری تراشی و پرس انتهای پین انواع دستگیره‌های درب در این شرکت منعقد گشته که پس از اتمام ساخت منجر به صرفه‌جویی چهار نفر از نیروی تولید و خلق ارزش افزوده بالایی می‌گردد به گونه‌ای که طی شش ماه، هزینه تمام شده پروژه از محل حذف نیروی انسانی مسترد می‌گردد. به علاوه اساتید دانشگاه صنعتی نوشیروانی نیز دانشجویان خوب و مستعد را به شرکت یا بنیاد معرفی می‌کنند که گاه در شرکت مشغول به کار می‌شوند.
دوران پساتحریم
این شرکت تاکنون توانسته تأمین به موقع محصول، کیفیت خوب و وفاداری، خود را به مشتریان ثابت کند و نشان دهد که ثبات داشته و فارغ از شرایط، قابل اطمینان است. از این رو با رفع تحریم‌ها شرکت بهین کیفیت خواهد توانست جایگاه خود را در بازار حفظ کند. بازشدن درهای کشور پس از تحریم و ورود سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خودروسازی جدید، فرصت‌های بسیاری برای رشد قطعه‌سازان فراهم می‌کند. وقتی شرکتی بتواند توانمندی خود را در تولید انبوه دستگیره یا مخزن شیشه شوی و انبساط تثبیت نماید و جزو درجه یک‌ها باشد مسلماً راحت‌تر می‌تواند سرمایه‌گذار خارجی را به کار و شراکت با خود ترغیب نماید. این موضوع باعث شده که شرکت بهین کیفیت به سرمایه¬گذاری خارجی دوران پساتحریم  به چشم یک فرصت نگاه کند. مدیریت ارشد شرکت بر این باور است که:  "اگر پیش از بازشدن فضای اقتصادی نتوانیم ارتباط مناسبی با شرکت‌های صاحب تکنولوژی پیدا کنیم، محکوم به شکست خواهیم بود. در همین راستاست که می‌خواهیم خط تولید را از HMC به ایران بیاوریم؛ چون این شرکت بزرگترین تولیدکننده مخزن و موتور شیشه شوی چین است، پنج سایت تولیدی دارند و برای تمام خودروهای روز دنیا مجموعه کامل مخزن شیشه شوی تولید می‌کنند. در واقع می‌خواهیم با سازنده طراز اول مخازن شیشه¬شوی کشور چین همکاری کنیم." 
بحران تولید در سالیان گذشته
همزمان با درگذشت مهندس نژادقلی پدر، دوره بحران خودروسازها بود و بسیاری از نیروها به ناچار تعدیل شده بودند، به خاطر نظر مساعد و تاکید ایشان به اشتغال‌زایی و داشتن دغدغه کارکنان، نه تنها در آن سال بنا به افزایش ظرفیت تولید، روند اشتغال‌زایی فزونی گرفته بلکه این رویه تاکنون هم ادامه داشته است به گونه‌ای که هم اکنون بیش از 100 نفر در این شرکت اشتغال دارند.
فنی و مهندسی
در شرکت بهین کیفیت شمال تقویت واحد فنی و مهندسی جایگاه بسیار مهمی دارد چراکه بر اساس باور مدیریت ارشد سازمان؛ تنها عامل بقای شرکت‌های تولیدی در دوره‌های بحران بر دو اصل مهم استوار است: مدیریت دقیق مالی و توان‌مندی متمایز فنی نسبت به سایر رقبا؛ حال آنکه در این شرکت در ابتدا، وظیفه واحد مهندسی علاوه بر استقرار و اجرای فرآیندهای مربوط به سیستم مدیریت کیفیت از جمله مدیریت اسناد و مدارک فنی مربوط به محصولات و مدیریت ساخت تجهیزات خاص آزمایشگاهی مورد نیاز در بخش عملی مدیریت ساخت و تعمیر انواع قالب‌ها یا تجهیزات تولیدی با استفاده از خدمات پیمانکاران بیرونی بود. در آن هنگام هیچ فعالیتی در زمینه قالب‌سازی در داخل شرکت انجام نمی‌شد. فقط یک بخش نظارت وجود داشت که تعیین می‌کرد قالب برای کدام سازنده قالب ارسال شود. ولی از سال گذشته تعدادی از ماشین آلات کاملاً نو مانند فرز، تراش، اسپارک، انواع جوش سرد و گرم، تجهیزات حرفه‌ای پولیش‌کاری و ... برای تقویت قسمت قالب‌سازی اضافه شده است. همچنین طی برنامه‌ریزی انجام شده در آینده بسیار نزدیک ماشین فرز CNC به جهت تکمیل امکانات کارگاه قالب‌سازی اضافه می‌گردد. در حال حاضر شرکت بهین کیفیت از نظر خدمات و تعمیرات قالب‌سازی به خودکفایی رسیده و قالب‌ها توسط پرسنل فنی شرکت تعمیر می‌شوند. این دستاورد مهمی است که در بخش مهندسی حاصل شده است. علاوه بر این در حال حاضر طراحی انواع قالب‌های تزریق پلاستیک، بادی و پرسی هم از صفر تا صد در این بخش آغاز شده است. در بحث طراحی و ساخت، الگوبرداری اهمیت زیادی دارد. طی سفر مدیران مهندسی به خارج از کشور و بازدید بیش از 16 قالب ساز بزرگ خارجی در زمینه‌های مختلفی مانند پروسه قالب سازی، نکات فنی، محیط‌های مناسب قالب‌سازی، شرایط لازم، تجهیزات مناسب، مدیریت و فرآیند طراحی و رفتار با مشتری و سایر بخش‌ها ایده‌هایی بدست آمده است. در بخش قالب‌سازی با وجود تجربه کم، قالب تزریق پلاستیک دستگیره شیشه بالابر تیبا (مشترک با پراید X100) طراحی و ساخته شده است. همچنین طراحی و ساخت قالب بادی کانال هوای داشبورد طرح جدید پژو و کانال هوای داشبورد رنو ساندرو (پروژه B90) در حال انجام است. این شرکت معتقد است که هم‌اکنون یکی از با تجربه‌ترین و توانمندترین شرکت‌ها در ایران به جهت طراحی و تولید انواع محصولات پلیمری به روش بادی است؛ به گواه آن که به ادعای خود مشتریان در اکثر حوزه‌های خودرو از جمله مخازن شیشه‌شوی، انبساط رادیاتور یا انواع کانال‌های هدایت هوای موجود در داشبورد و یا کنسول خودروها جزو اولین گزینه‌های همکاری در هر دو شرکت ساپکو و سازه‌گستر و همچنین مجموعه‌سازان مرتبط با آنهاست.
 در شرکت بهین کیفیت، از آنجاکه پیش از این در خط تولید وابستگی زیادی به اپراتور وجود داشته، بحث ساخت انواع دستگاه‌ها و فیکسچرهای مربوطه کم‌رنگ بوده است. اما بعدها تلاش شد تا ایرادات برطرف و عوامل خطا شناسایی و حذف گردند. از این رو بخش دستگاه و فیکسچرسازی با استخدام پرسنل متبحر آغاز به فعالیت نمود. هر چقدر تعداد اجزای قطعه و در نتیجه پیچیدگی آنها بیشتر می‌شود، نیاز به فیکسچر و ابزارهای کنترلی هم بیشتر شده است. در حال حاضر نود درصد پروژه فیکسچرها در داخل شرکت انجام می‌شود. خوشبختانه قابلیت شبیه‌سازی دینامیکی مکانیزم حرکت این تجهیزات در محیط DMU KINEMATICS نرم‌افزار CATIA در این شرکت وجود دارد که در عمر باعث کاهش خطای مکانیزمی تجهیزات می‌گردد. همچنین به منظور کالیبراسیون و صحه‌گذاری فیکسچرها از خدمات  CMMبیرون از شرکت استفاده می‌شود.

سالن ساخت و تولید قالب و ابزار
در حوزه‌ توسعه محصول، قطعاتی همانند مخزن شیشه شوی تیبا، منبع انبساط طرح جدید تیبا CNG و مخزن شیشه‌شوی پروژه جدید شرکت سایپا به نام SP100 قرار می‌گیرد که طراحی، ساخت و تولید آنها به طور کامل در شرکت بهین کیفیت انجام شده است.






مهندس خادم، مدیر واحد طراحی و مهندسی
مدیریت این واحد بر این باور است که اولین گام در راستای ارتقای خدمات آن، کسب و افزایش دانش و علم طراحی محصول شامل قطعه، قالب یا تجهیزات مربوطه است چرا که طراحی مهندسی شده و مناسب، گاه باعث بهبودهایی در طرح قطعات می‌شود؛ به گونه‌ای که علاوه بر کاهش هزینه تولید، با مواد ارزان‌تر، مقاومت مکانیکی آنها هم بهتر می‌شود، نمونه بارز این امر در یکی از قطعات کشاورزی ساخت شرکت بهین‌کیفیت شمال اتفاق افتاده است. در زمینه ساخت قطعات بادی و شبیه‌سازی نیز پیشرفت خوبی حاصل شده است. در روش تجربی تولید قطعات بادی، ابتدا سوراخی در قطعه ایجاد شده و سپس داخل آن هوا دمیده می‌شود تا قطعه به سطح قالب بچسبد و فرم قالب را بگیرد. این یک فرآیند کاملاً تجربی است که در سطح کشور به همین گونه انجام می‌شود. اما در شرکت بهین‌کیفیت پروژه‌ای به کمک استادان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تعریف شده است تا از شبیه‌سازی توسط نرم‌افزار ANSYS پیش از تولید قطعه استفاده شود و حداقل دور ریز مواد حاصل شود. در طراحی قالب، مدل نرم‌افزاری قبل از ساخت قالب جهت شبیه‌سازی استفاده می‌شود. گلوگاه کیفی در روش تولید قطعات بادی، ضخامت قطعه در جایی دور از نازل است، که به روش تجربی برای جلوگیری از این امر در قسمت‌های نزدیک به نازل ضخامت بالای قطعه و در نتیجه هدر رفت مقداری مواد اولیه ناگزیر است. با استفاده از نرم‌افزاری همچون ANSYS پیش از ساخت قالب و پیش از آزمون و خطا برای کاهش ضایعات قطعه، در نرم افزار، مشخصات قالب چنان تغییر می‌کند که هم مشکل کمی ضخامت در همه نقاط قطعه وجود نداشته باشد و هم مصرف مواد اولیه به حداقل خود برسد. سپس با توجه به پیش‌بینی نرم‌افزار، شرایط بهینه شده در قالب پیاده و بدین صورت از آزمون و خطا پس از ساخت قالب جلوگیری می‌شود. از دیگر کاربردهای نرم‌افزار این است که محل جدایش درز قالب را به درستی تعیین نماید. در بخش مهندسی دوره‌های آموزش حرفه‌ای نرم‌افزار CATIA  نیز برگزار شده است، تا مهندسین طراح با سرعت و دقت لازم طراحی مورد نیاز را انجام دهند. در حوزه قالب‌های تزریق پلاستیک پس از طراحی قالب، شبیه‌سازی فرآیندِ سیلانِ موادِ مذاب در درون قالب است که آن هم به جهت حصول بهترین نتیجه در مورد نحوه طراحی اجزای قالب از جمله، سیستم تزریق و سیستم خنک‌کاریِ قالب با استفاده از نرم‌افزار MOLDFLOW است.
نکته قابل توجه در بخش مهندسی این است که خدماتی از بیرون شرکت گرفته نمی‌شود. مهندس طراح پیش فرض‌هایی در هنگام طراحی برای قطعه در نظر می‌گیرد و بدین ترتیب کار را به پیش می‌برد. چون از ابتدا ویژگی‌های پیش فرض‌ها مشخص نیست، فرآیند طراحی نمی‌تواند به بیرون سفارش داده شود و از این رو تمامی فعالیت‌های طراحی در داخل شرکت بهین کیفیت شمال انجام می‌شود. جهت تسهیل در اعمال تغییرات طراحی در مرحل انتهایی و اهمیت صحت طرح در مراحل ساخت و تولید متناسب با نیازها، طراحی محصول در نرم‌افزارهای مربوطه بسیار مهم است. طراحان شرکت با در نظر گرفتن امکانات ساخت و با توجه به امکانات در دسترس، طراحی را انجام می‌دهند.
بخش مهندسی فعال و توانمند، میزان تولید را در سالیان بحرانی اخیر دو برابر کرده و تعداد قطعاتی که هر سال به سبد محصول اضافه می‌شود بیشتر شده است. جهت تامین نیازهای واحد طراحی و فراهم‌آوری امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز طراحان، بخش مهندسی در کارگاه‌ها و ساختمانی مستقل از بخش‌های دیگر قرار دارند.
به منظور شناخت بیشتر حوزه‌ کار مهندسی ارتباطات قوی‌تری با دانشگاه برقرار شده و در هر ماه یک بار جلساتی با استادان دانشگاه دولتی صنعتی انوشیروان بابل برگزار می‌گردد.
طراحی و ساخت تجهیزات آزمون
از مهم‌ترین وظایف بخش طراحی مهندسی، طراحی و ساخت تجهیزات آزمون مورد نیاز برای آزمون قطعات تولیدی شرکت بهین‌کیفیت شمال است؛ که این امر در قالب یک کار تیمی با دعوت از نمایندگان واحد کیفیت و واحد تولید به انجام می رسد. چرا که در نهایت کاربران نهایی تجهیزات می‌بایست نظرات و عقاید مفید خود را از ابتدا در نحوه طراحی و به کارگیری آن تجهیزات مطرح نموده تا اینکه در حین استفاده با مشکلی مواجه نگردند. بدیهی است در ساخت دستگاه آزمون اولویت نخست، فهم درست آزمون است. در ابتدا در تیم‌های مهندسی مفهوم آزمون، روش آن و هدف دقیق استاندارد بررسی می‌گردد. سپس طراحی دستگاه به گونه‌ای انجام می‌شود سیستم کنترل و ثبت نتایج با کمترین سطح خطا عمل نماید. مثلاً اگر قرار است نیرویی مستقیم به قطعه وارد شود با طراحی واحدهای کنترل کننده و راهنما نیروهای جانبی حذف می‌گردد. در مرحله بعد کارهای ساخت و اتوماسیون انجام می‌شود. در برخی موارد صفر تا صد طراحی تا ساخت در داخل شرکت انجام می‌شود. به عنوان نمونه هنگامی که نیاز بود که در خط مونتاژ مخزن شیشه شوی سمند و پژو 405 به صورت همزمان آزمون نشتی مخزن انجام شود، سه عدد دستگاه با PLC طراحی و ساخته شد. از این دستگاه‌ها جهت کنترل کیفی حین تولید استفاده می‌شود.
بار اصلی طراحی و ساخت دستگاه آزمون بر دوش واحد مهندسی است. آن‌ها بعد از ساخت، دستگاه را صحه‌گذاری می‌کنند که دستگاه با طرح اولیه مطابقت داشته باشد. واحد تضمین کیفیت نظر اولیه در مورد صحت عملکرد دستگاه را ارائه می‌نماید و پس از رفع اشکالات، از واحد متد مشتری برای تایید نهایی دعوت می‌شود. کالیبراسیون تجهیزات و صحه گذاری نتایج نیز تحت نظر واحد مهندسی انجام می‌شود.

دستگاه آزمون دوام دستگیره درب بازکن داخلی خودرو


دستگاه‌های آزمون دوام و عملکرد مجموعه درب‌بازکن داخلی و خارجی خودرو که توسط واحد طراحی و مهندسی شرکت بهین‌کیفیت شمال طراحی و ساخته شده است.
 

سیستم کیفی شرکت بهین کیفیت شمال

با بروز هر مشکلی در شرکت بهین‌کیفیت شمال، با استفاده از مفهوم QRQC (Quick Response Quality Control) و با روشی بومی، حل مساله در دستور کار تیم مربوطه قرار می‌گیرد. این روش کار از سیستم شرکت‌های بزرگ مانند تویوتا الگوبرداری شده است.
جهت تسریع حل مشکلات کمیته QRQC تشکیل می¬گردد. با توجه به زمان و توالی کوتاه جلسات کلیه افراد مرتبط با پروژه می‌توانند در آن شرکت کنند. تقسیم کار به خوبی انجام شده؛ نمایندگانی که از بخش‌های مختلف تولید، مونتاژ، مهندسی و کیفیت با حضور مدیر کارخانه حضور دارند و اقدام اصلاحی مورد نظر را به واحدهای مرتبط تفویض می‌کنند. به عنوان مشکلات کیفی که در خط مونتاژ و یا در خط تولید بروز کند، در این جلسات به سرعت بررسی و تجزیه و تحلیل می‌شود. این روش در حل مشکلات کیفی تاکنون بسیار مؤثر بوده است.
از برنامه‌های آتی شرکت افزایش مساحت آزمایشگاه حداقل به 2.5 برابر سطح کنونی و دریافت نشان استاندارد ایزو  17025 در آینده نزدیک است.
دغدغه اصلی شرکت بهین کیفیت شمال، اجرای سیستم مدیریت کیفی در همه واحدهای سازمان و بهبود مستمر فرآیندها است. از این رو در شرکت بهین‌کیفیت بنا به تمرکز بر تولید قطعات خودرویی، آزمون‌های خاص و دقیقی برای این محصولات تعریف شده است. محصولات به سه دسته دستگیره‌ها، مخازن شیشه شوی و کانال‌های هوا تقسیم می‌شوند. کنترل‌های آزمایشگاهی که بر روی دستگیره‌ها انجام می‌شود شامل تست‌های نیرو، عمر و دوام می‌گردد. بر روی پمپ‌های مخازن شیشه شوی تست‌های الکتریکی انجام می‌شود و تست‌های مکانیکی نشتی و نیرو هم بر روی مخازن انجام می‌شود. آزمون کانال‌ها هم شامل آزمون ضربه و آزمون‌های شرایط محیطی نظیر حرارتی و برودتی می‌گردد. دستگاه‌های تخصصی که در آزمایشگاه وجود دارد برای دستگیره‌های بیرونی-داخلی درب، شیشه بالابر و مخازن شیشه شوی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است برای انجام آزمون‌هایی مانند خراشیدگی، سایش، مه گرفتگی و ... به علت بالا بودن هزینه، از خدمات بیرون استفاده می‌شود. در نظر است با توسعه فضای آزمایشگاه، برخی از این تجهیزات خریداری خواهند شد.
پس از انجام هر آزمون و تحلیل نتایج ممکن است مشکل ناشی از طراحی محصول یا مراحل فرآیند تولید باشد و گاه شرایط نامناسب آزمون باشد. تحلیل مهندسی و تصمیم¬گیری در خصوص نوع مغایرت و چگونگی دریافت بازخورد مناسب از نتیجه آزمون انجام شده بر عهده تیم مشترکی از بخش‌های کنترل کیفیت و مهندسی است.
واحد تضمین کیفیت اولین واحدی است که از شکایت مشتری مطلع می‌شود. گاهی اوقات در بررسی اولیه اشکال کار مشخص است، اما در برخی موارد اشکالات پیچیده‌تر بوده و ریشه‌یابی علت اصلی دشوار است. در این موارد کار به کمیته QRQC ارجاع می‌شود.
در شرکت بهین‌کیفیت شمال، کیفیت چنان در کلیه فرآیندهای شرکت، ساری و جاری است که صرف نظر از این که قطعه مربوط به خودروساز، بازار فروش لوازم یدکی یا بازارهای صادراتی باشد؛ تولید قطعات با کیفیت شایسته و همگونی انجام می‌شود. عملکرد اصلی تحت نظارت واحد کنترل کیفیت است تا خللی در کیفیت وجود نداشته باشد. این توصیه مرحوم مهندس نژادقلی آویزه گوش همه کارکنان شرکت است که "وقتی قطعه‌ای به دست شما تولید و تأیید می‌شود، به این بیاندیشید که یکی از نزدیکان شما قرار است از آن استفاده نماید." این گونه کیفیت در تولید انبوه شرکت بهین کیفیت، نهادینه شده است.
تولید
تعداد پرسنل در واحد تولید هفتاد نفر و در بخش مونتاژ حدود بیست نفر مشغول به فعالیت هستند.
از ابتدا افزایش ظرفیت تولید شرکت بهین‌کیفیت شمال از سیاست مهم این شرکت بوده است. ابتدا تجهیزات جدید اضافه شده، سپس تولید بیشتر قطعات برای تامین ظرفیت موجود در دستور کار قرار گرفته است. این برنامه باعث شده که طی سه سال اخیر یعنی از سال دوم نسبت به سال اول حدود هفتاد درصد افزایش فروش اتفاق بیافتد و این نسبت در سال سوم نسبت به سال دوم پنجاه درصد افزایش را نشان دهد. در حال حاضر این شرکت دارای 6 ماشین تزریق پلاستیک از ظرفیت 86  تن الی 380 تن از بهترین برندهای آسیایی است. همچنین در حوزه تولید قطعات پلاستیک به روش بادی (BLOW MOLDING) هشت ماشین از ظرفیت چهار الی بیست لیتر موجود است که به زودی یک ماشین مدرن سی لیتری ساخت خارج خریداری شده و به لیست تجهیزات اضافه می‌گردد.
تولید شرکت اکنون به بیشترین حد ممکن رسیده است و نیاز به ساخت سالن‌های جدید وجود دارد. قرار بر این است که مساحت سالن تولید یکصد و چهل درصد افزایش یابد. در کل مساحت سالن جدید 1500 متر مربع خواهد بود.
برنامه ریزی و تامین
یکی از واحدهای جدید سازمان در دوره مدیریت نسل دوم خانواده نژادقلی ایجاد واحد برنامه‌ریزی و تامین است که علت اصلی ایجاد آن مواجهه با بحران‌های شدید نقدینگی و نوسانات حجم سفارش تولید توسط مشتریان خودروساز بوده است. در گذشته و در دوره ثبات وضعیت نقدینگی و تنوع محدود محصولات با اتکا به موجودی مکفی مواد اولیه و قطعات نیم‌ساخته در انبار نیازی به ایجاد واحد برنامه‌ریزی احساس نمی‌شد، ولی در سال‌های اخیر و با توجه به تنوع بسیار زیاد محصولات تولیدی در این شرکت، افزایش تعداد پیمانکاران مواد اولیه و قطعات نیم ساخته، نوسانات شدید قیمت مواد اولیه و همچنین اولویت بسیار حفظ انعطاف‌پذیری مالی سازمان از طریق کنترل سطح انباشتگی سرمایه خوابیده به صورت مواد اولیه در انبار به شدت نیاز به ایجاد یک سامانه نرم‌افزاری یکپارچه به جهت هماهنگی بین واحدها در راستای افزایش سطح رضایت مشتریان و ایجاد توانمندی اجرای یک برنامه کلان فروش سالیانه، ماهیانه و در نهایت هفتگی احساس شد. این سامانه نرم‌افزاری پس از برگزاری جلسات متعدد به صورت تیمی از مدیران ذینفع این فرآیندها و بر اساس نیاز مشتری توسط مدیریت واحد تامین، کدنویسی و اجرا گردید. تهیه و اجرای صحیح این برنامه عملیاتی نیاز به گزارش‌های متنوعی از وضعیت فرآیندهای مختلف سازمان اعم از انبار، تولید، مالی، تامین و فروش دارد که جهت حصول این تصویر صحیح از وضعیت جاری سازمان نیاز به ایجاد زیرساخت‌هایی در واحدهای مختلف و آموزش افراد ذیربط به جهت ثبت به هنگام اطلاعات وجود داشت. در این راستا در سال گذشته مدیریت این شرکت با تقبل هزینه بسیار نسبت به دگرگونی و ارتقای تجهیزات لجستیکی در انبار این شرکت اقدام نمود که در تجمیع آن‌ها با نرم‌افزار عملیاتی کارآمد انبار (محصول شرکت همکاران سیستم) خروجی آن منجر به آگاهی از میزان دقیق موجودی تمامی اقلام در انبارهای مختلف مواد اولیه، نیم ساخته و محصول و همچنین موجودی دقیق اقلام نزد پیمانکاران و نزد مشتری گردید. در راستای حفظ رضایت مشتری مدیریت واحد برنامه‌ریزی و تامین این شرکت به صورت روزانه عملکرد مشتریان سازمان را مورد پایش قرار داده و بر اساس آن برنامه فروش طرح ریزی شده در ابتدای هر ماه را اصلاح نموده و آخرین تغییرات را به واحدهای اجرایی مربوطه از جمله تولید، فروش و پیمانکاران اعلام می‌نماید.
مدیریت این شرکت نیک باور دارد که کارآمدی یک واحد تولیدی وابستگی شدیدی به فرآیند تامین آن دارد چراکه یکی از مراکز عمده هزینه سازمان است. در این راستا مدیریت واحد برنامه ریزی و تامین با اجرای برنامه ارتقای تامین کنندگان تلاش می‌کند که ضمن افزایش کارآیی و راندمان فرآیندهای تولیدی ایشان، مواد اولیه و قطعات نیم‌ساخته مورد نیاز شرکت را با کیفیت و قیمت مناسب تهیه نماید.
فروش
بر اساس طرح تجاری سازمان یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت ارشد کاهش میزان وابستگی شرکت به درآمد حاصل از فروش محصولات در یک صنعت علی الخصوص خودروسازان است. در این راستا با ایجاد واحد فروش در سال گذشته اقدام به بازاریابی و شناسایی فرصت‌ها در جهت فروش محصولات به سایر مشتریان از جمله بازار قطعات یدکی و سایر صنایع از جمله تجهیزات پزشکی و صنایع دفاعی بوده است. در حال حاضر سهم فروش سالانه به مشتریانی غیر از خودروسازان از میزان کمتر از یک درصد در سال 1390 به میزان بیست درصد در سال جاری رسیده است که انتظار می‌رود در سال آینده با بهره‌برداری از پروژه‌های درحال تکوین به بیش از سی درصد برسد.
مدیریت پروژه
در راستای تحقق خواست هیئت مدیره شرکت مبنی بر افزایش سهم فروش به مشتریان غیر خودروساز و همچنین ایجاد فرصت‌های جدید همکاری با مشتریان خودروساز در خودروهای جدید با وجود احتمال از رده خارج شدن خودروهای قدیمی از جمله پژو 405 و پراید، در سال 1393 این نیاز به شدت به ایجاد یک واحد مستقل از واحد فنی و مهندسی به نام واحد مدیریت پروژه احساس گشت بدین جهت که کلیه مراحل برنامه‌ریزی و نظارت بر روند تکوین محصول تا عملیاتی شدن آن (تا اخذ تاییدیه از مشتری و تحویل پروژه به واحدهای شرکت از جمله تامین، تولید، انبار، کیفیت و فروش) و پاسخگویی لحظه‌ای به نیازهای مشتریان توسط مدیریت این واحد صورت می‌پذیرد. هم‌اکنون دستورالعمل مدیریت پروژه در این شرکت بر اساس آموزه¬های استاندارد PMBOK و با بهره‌گیری از نرم‌افزار بسیار کارآمد PRIMAVERA تدوین و اجرایی شده است. هدف اصلی از ایجاد این واحد کوتاه نمودن زمان بهره¬برداری و بازگشت هرچه سریع‌تر سرمایه‌گذاری اولیه در آن پروژه است. در حال حاضر طولانی شدن فرآیند تکوین پروژه‌ها و عدم حصول نتایج صحیح با وجود صرف وقت و هزینه بسیار، یکی از معضلات بزرگ سازمان‌های تولیدی مشابه این شرکت است. همچنین یکی دیگر از اقدامات ضروری این واحد امکان‌سنجی و تحلیل ریسک‌های اقتصادی پروژه در کمیته‌ای متشکل از مدیران ذیربط قبل از آغاز عملیات اجرایی آن است.